Rapport: Store virksomheder gør ikke nok for at tackle slaveri

De færreste blandt Storbritanniens 100 største selskaber gør det godt nok, når det kommer til at eliminere moderne slaveri, lyder det i ny rapport. De tænker ikke langt nok, mener en af folkene bag, men eksempelvis diskussionen om leveløn er svær, påpeger andre. Lille chokoladefirma viser vejen.

London er hjemby for en række af de FTSE 100-selskaber, som Phil Bloomer mener skal gøre mere for at stoppe moderne slaveri..

24.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Verdens største virksomheder skal bruge deres økonomiske muskler og vise lederskab og handling for at bekæmpe moderne slaveri verden over. Men over en bred kam viser en ny rapport, at deres arbejde på området er skuffende.

Læs også: Samsung ændrer leverandørpolitik efter slaverianklage

Phil Bloomer (tv.) i panelet på årets Responsible Supply Chain Summit sammen med Brent Wilton (th.) fra Coca-Cola. Foto: Anders Kampmann.

Nærmere bestemt drejer det sig om de virksomheder, der er en del af det såkaldte FTSE 100-indeks, som omfatter de 100 største selskaber, der er noteret på børsen i London. Selve titlen – First Year of FTSE 100 Reports under the UK Modern Slavery Act: Towards Elimination? – stiller det retoriske spørgsmål, som Bloomer besvarer med ’skuffende’ som den centrale dom.

Ifølge rapporten har kun ’en håndfuld’ ledende virksomheder såsom Marks & Spencer, Sainsbury’s og Unilever ”taget meningsfulde skridt for at vurdere hvorvidt de mennesker, der leverer deres services og fremstiller deres produkter er i risiko for udnyttelse”, som Phil Bloomer skriver.

Overordnet set er virksomhedernes rapportering om deres indsats ikke god nok, mener han videre. De langsommeste på banen har ”gjort lidt eller ingenting for at adressere risiciene i deres forsyningskæder”. De ”værste performere” – bl.a. spillefirmaet Paddy Power Betfair og finansielle aktører som WorldPay and Randgold Resources – ser ud til ”fuldstændig at have misset pointen”, med kun meget korte udmeldinger med få beviser for handling, eller i sidstnævntes tilfælde, ingen udmelding overhovedet.

Den to år gamle UK Modern Slavery Act forpligter alle virksomheder med en omsætning på over 36 mio. pund (godt 300 mio. kr.), der er til stede på det britiske marked, til at rapportere om deres indsats ift. at udrydde moderne slaveri i deres drift og supply chains.

Med den som udgangspunkt peger Phil Bloomer derfor på, at de store virksomheder skal vise vejen for de mindre. Op mod 11.000 selskaber falder inden for Slaverilovens rapporteringskrav, og de vil ”se i retning af deres kolleger i FTSE 100 for at finde de gode eksempler”. Disse virksomheder skal derfor udvise lederskab fra den absolutte top og udnytte deres position til at gøre en forskel, skriver han.

Kulturelt skifte nødvendigt
Phil Bloomer deltog, i lighed med CSR.dk, på sidste uges Responsible Supply Chain Summit Europe, hvor moderne slaveri var en central del af dagsordenen. I en session om menneskerettighedsarbejde pegede han på behovet for en ændring i den måde virksomhederne planlægger på.

”Der er brug for et skifte fra basal compliance (overholdelse af minimumskrav, red.) til tilgang, hvor menneskerettighederne bliver en del af de store virksomheders kultur. I den forbindelse er tidsmålestokken, der er defineret af kvartalsregnskaberne, ikke god nok. Den skal ud, og nogle længere perspektiver skal ind”, understregede han.

Kompleks løndiskussion
Et af de faste omdrejningspunkter i slaverisammenhæng er debatten om minimums- kontra leveløn, som vi også har behandlet her på sitet. At det ikke er noget nemt emne bekræftede Director Global Workplace rights for Coca-Cola, Brent Wilton, på selvsamme session.

”Det er en kompliceret diskussion, fordi leveløn er mange forskellige ting i mange forskellige lande. Vi (Coca-Cola inkl. leverandører, bottlers etc., red.) er til stede i 207 lande verden over, og forholdene er groft sagt ikke ens i to af dem. Lande som Vietnam, Myanmar, Cambodia og Laos er økonomiske set i det 19. århundrede og det kræver løsninger derefter. Vi støtter derfor fagforeninger og fælles forhandlinger, så vi kan ramme det rigtige niveau på alle de her markeder”, sagde han.

Tony's Chocolonelys chokoladeplader er delt i ulige stykker for at symbolisere den skæve model, der dominerer industrien. Foto: Tony's Chocolonely.

Slavefri chokolade skal være standard
En af de mindre virksomheder, som meget konkret har taget antislaveri-udfordringen til sig, er hollandsk-amerikanske Tony's Chocolonely, hvis vision er 100 procent slaverifri chokolade. Det laver man allerede selv, men på sigt er målet at udbrede praksissen til hele industrien.

Foretagendet blev startet i 2005 af den hollandske journalist Teun (Tony) van de Keuken, der satte gang i en undersøgelse af forholdene i chokoladens produktionskæde, kun for at finde ud af ”det meste af chokoladen på supermarkedernes hylder er høstet af børneslaver”, som der står på selskabets hjemmeside.

Han besluttede sig derfor for at tage ansvaret på sig og sagsøge sig selv som medskyldig i fastholdelsen af mennesker i slaveri, som han forklarer det her, og selvom anklageren ikke i første omgang ville rejse en sag, så skabte initiativet opmærksomhed, som han brugte til at skaffe flere ’vidner’ og at producere 5.000 slavefri chokoladebarer. Det er siden blevet til en større forretning med tre kooperativer i Ghana og positiv effekt for 1.200 kakaobønder, der ifølge Tony’s får 25 procent mere for deres råvarer end de store brands betaler.

Læs også: Tekstilarbejdere kan ringe og fortælle om misbrug

Og som Phil Bloomer påpeger: ”Investorerne ved i stigende grad, hvilken type handling de vil se fra virksomhederne”, og der er brug for at disse firmaer ”arbejder sammen med arbejdsgiverorganisationer i deres forsyningskæder (…) Som nogle af de rigeste virksomheder i verden har FTSE 100 muligheden for at lede angrebet for at stoppe moderne slaveri, vi har bare brug for at flere af dem gør det.”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

24.10.2025CSR.dk

Kommune fejrer og giver diplomer for at tage socialt ansvar

23.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt program sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online