Fremtidens vindere kan kommunikere

Når det kommer til prioriteterne på fremtidens arbejdsmarked står arbejdsgivere, der formår at kommunikere et tydeligt billede af sig selv som arbejdsplads, stærkere i kampen om at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Det er konklusionen på Universums nye karriereundersøgelse blandt danske akademikere i arbejdslivet.

01.12.2008

CSR.dk

Når det kommer til prioriteterne på fremtidens arbejdsmarked står arbejdsgivere, der formår at kommunikere et tydeligt billede af sig selv som arbejdsplads, stærkere i kampen om at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Det er konklusionen på Universums nye karriereundersøgelse blandt danske akademikere i arbejdslivet.
Fremtidens medarbejdere ønsker indsigt i deres fremtidige arbejdsgiver. I en tid præget af turbulens på det finansielle marked, spiller kendskab til virksomheden og deres værdier en afgørende rolle, når en potentiel fremtidig arbejdsgiver vurderes. Dette viser konklusionerne fra globale analysefirmaet Universums årlige undersøgelse blandt erfarne akademiker, hvor 4.300 personer har tilkendegivet deres præferencer og syn på arbejde, karriere og fremtid.
I vurdereingen af de mest attraktive arbejdsgivere danske arbejdsgivere indtager Novo Nordisk igen i år pladsen som nummer et blandt kandidater inden for kategorierne økonomi, teknologi og humaniora, mens IT-målgruppen vurderer Google som den mest attraktive.

Langsigtet tænkning
”Årets ranking viser, at arbejdsgivere med tydelige værdier, er de mest populære. Vi er tilbage til, at det igen handler om at tænke langsigtet og kommunikere et tydeligt og især ærligt billede for at blive opfattet som en attraktiv arbejdsgiver” siger Tommie Cau, Country Manager for Universum i Danmark.
” I et marked præget af en del turbulens er dette særligt vigtigt. Det er ”back to basics” og undersøge, hvordan man opfattes som arbejdsgiver blandt relevante målgrupper, og hvor og hvordan man differentiere sig fra sine konkurrenter. I et marked præget af nye udfordringer er det vigtigt ikke at tabe fokus i arbejdet med ens employer brand. Særligt i de brancher som for øjeblikket møder stor turbulens som fx finanssektoren. Erfaringen viser, at arbejdsgivere, der ikke arbejder langsigtet og vedvarende kommunikerer med sine fremtidige medarbejdere, får langt sværere ved at generobre sin position. Det gælder om at opretholde kommunikationen med sine målgrupper” siger Tommie Cau.
Det er de større danske virksomheder, der er de mest foretrukne blandt de erhvervsaktive økonomer og ingeniører, medens IT folkene har en større miks mellem danske og internationale firmaer i deres valg. Dette skyldes sikkert, at de internationale IT tunge firmaer i højere grad end danske virksomheder opfattes som førende inden for deres felt, mener Tommie Cau.

Vestas og Lego vinder terræn blandt økonomer
Det er hård konkurrence i toppen, når økonomerne bedømmer arbejdsgiverne. Men Novo Nordisk forsvarer sin førsteposition gennem de sidste år med et markant forspring til Lego, nummer to på listen, mens Vestas indtager tredjepladsen.
- Det er ikke noget tvivl om, at både Lego og Vestas har gjort en fantastisk rejse i de seneste år, og begge har nu placeret sig helt i toppen. For bare 3 år siden var fx Vestas placeret som nummer 19 blandt økonomer. Det er et godt eksempel på, hvordan et strategisk fokus på employer branding betaler sig.” siger Tommie Cau og mener, at Legos og Vestas udfordring nu bliver at fastholde deres stærke positioner. En af årets højdespringere er DONG Energy, der nu er rykket op på en 7. plads. Ingeniører vælger Novo Nordisk, Vestas og Cowi

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København