Forhastede fyringsrunder ødelægger virksomhederne

Dårligt håndterede fyringsrunder er ren kryptonit for virksomhederne. Massive fyringsrunder, der er ringe planlagt og udført, skaber både deprimerede ansatte og tidligere ansatte, og det kaster samtidig et negativt skær over virksomheden, som det tager år at rette op på, konkluderer karriere- og ledelsesekspert Dorte Veje.

30.03.2009

CSR.dk

Massefyringer er som i resten af verden skyllet ind over Danmark, hvilket har kostet flere tusinde danskere deres job. Hvad virksomhederne desværre ofte glemmer midt i krisestemningen og planlægningen for at reducere omkostninger, er at få sagt ordentligt farvel og tak til sine medarbejdere ved afskedigelser – dermed spiller de højt spil med virksomhedens omdømme som indsats.
”Når man tænker på, hvor mange penge virksomheder poster i marketingstiltag for at pleje deres omdømme, så er det lidt tankevækkende, at ikke flere gør mere ud af at tage ordentligt afsked med ansatte, der ofte har investeret blod, sved og tårer i virksomheden,” siger Dorte Veje fra Right Management. ”Hvis man ikke tænker sig grundigt om og planlægger eventuelle afskedigelser, hvor man sørger for at hjælpe sine tidligere kollegaer godt videre, så saver man den gren over, man selv sidder på – for hvem lyst til at arbejde for en virksomhed, der ikke behandler sine ansatte med værdighed?”.
Selvom det at miste sit job uomtvisteligt er en sørgelig begivenhed, så betyder håndteringen af fyringen utroligt meget. På trods af den nuværende krise så er alle eksperter enige om, at vi kommer til at mangle arbejdskraft i Danmark inden for få år, og her betyder virksomhedernes omdømme som en ansvarlig virksomhed meget, når jobsøgere skal vælge fremtidig arbejdsgiver. Derfor er det ikke lige meget, om virksomheden hjælper dig videre mod et nyt job eller blot fyrer dig på gråt papir. Sidstnævnte tilgang til fyringer er desværre ikke så ualmindelig herhjemme, som man kunne håbe.
”Vi oplever, at der er mange virksomheder, som ikke tænker fyringsrunden særligt godt igennem, inden de effektuerer den. Det bevirker, at en masse ansatte fra den ene dag til den anden står uden job og ofte uden anden forklaring end finanskrisen – det skaber et tomrum hos den enkelte, der ofte udfyldes af depression eller modløshed og et negativt syn på virksomheden,” siger Dorte Veje.

De der bliver tilbage
Ifølge Right Management, der er eksperter inden for karriererådgivning i forbindelse med afskedigelser, så vinder virksomheder utroligt meget ved at sørge for en ordentlig afsked med ansatte i de ubehagelige fyringsrunder. Ved at afsætte tid og resurser til at hjælpe folk videre med deres karriere udviser virksomhederne en omtanke, som man ikke kan købe for penge, og de efterlader samtidig de tidligere ansatte med et positivt indtryk af virksomheden, hvilket vil ruste virksomheden til lettere at kunne tiltrække nye medarbejdere i fremtiden.
Men fokus skal ikke kun være på de afskedigede medarbejdere i fyringsrunder. De medarbejdere, der bliver tilbage i virksomheden, er lige så vigtige. Virksomheder, der ikke håndterer fyringsrunderne godt, risikerer at tabe de resterende medarbejdere på gulvet, hvis de ikke mener, at deres tidligere kollegaer har fået en ordentlig afsked. Det er i sidste ende virksomheden selv, der betaler prisen i form af ringere moral, motivation og arbejdsglæde, hvilket går ud over produktiviteten og bundlinjen.

Hjælp til at komme videre
En af de danske virksomheder, der er blevet ramt af den globale finanskrise, er Motorolas danske afdeling i Aalborg, der lukker og nedlægger 250 stillinger. Men frem for blot at dreje nøglen om og forlade regionen har Motorola valgt at investere i et professionelt karriereforløb. Forløbet er tilbudt alle 250 ansatte og har til formål at hjælpe dem videre til næste job. Godt 200 har valgt at takke ja til Motorolas tilbud – én af dem er Motorolas direktør, Flemming Eriksen, der selv har sidste arbejdsdag 31. marts 2009.
”Lukningen af Motorola Aalborg er selvfølgelig kedelig, men jeg mener, at Motorola viser, hvad det vil sige at tage ansvar for sine ansatte – selv i en svær situation. Jeg syntes, at det er positivt, at Motorola tilbyder medarbejderne professionel hjælp til at komme videre med karrieren. Jeg har også selv fået tilbuddet og takket ja. Lange arbejdsdage har hidtil stået i vejen for grundige overvejelser omkring fremtiden efter Motorola. Via min individuelle karriererådgivning har jeg nu mulighed for ved hjælp af professionel sparring, at tænke min fremtidige karriere igennem,” siger Flemming Eriksen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby