Forbrugerombudsmanden vil jagte svanemærke-snydere
Snyderiet med miljømærkerne Svanen og Blomsten er blevet for voldsomt. Derfor arbejdes der i øjeblikket på at stramme kontrollen med virksomhederne. Forbrugerombudsmanden melder sig klar til at hænge grønvaskere ud offentligt.
Fremover intensiveres jagten på virksomheder, der smykker sig med lånte fjer og bruger miljømærkerne Svanen eller Blomsten i markedsføringen uden at have licens. Således vil Forbrugerombudsmanden i løbet af den næste måned diskutere med Miljømærkning Danmark og Miljøministeriet, hvordan tilsynet med miljømærkerne kan gøres mere effektivt.
Meldingen kommer efter, at Miljømærkning Danmark i juli offentliggjorde en kontrolrapport, der viste, at snyderiet med Svanen og Blomsten er steget kraftigt. Hele 104 tilfælde af snyd med svane- eller blomst-logoet blev registreret i 2010 - mod kun 30 tilfælde året før.
Tallene resulterede i første omgang i en debat om, hvorvidt Miljømærkning Danmark skal offentliggøre navnene på virksomheder, der ”grønvasker” deres produkter via ulovlig brug af miljømærker. Den løsning er der dog ikke lovmæssig hjemmel til i øjeblikket, så derfor er Miljøministeriet og Forbrugerombudsmanden nu inddraget i sagen.
”Jeg har hjemmel til at offentliggøre virksomheder, der bryder markedsføringsloven. I øjeblikket diskuterer jeg med Miljømærkning Danmark, hvilken type sager om snyd, de skal sende videre til mig,” siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Han forklarer, at der er meget stor forskel på karakteren af sagerne om snyd. Nogle beror på misforståelser, mens andre er af grovere karakter og omhandler virksomheder, der gentagne gange udnytter miljømærkerne ulovligt.
Forbrugerrådet ønsker lovændring
Hos Forbrugerrådet, som råbte vagt i gevær i pressen, da Miljømærkning Danmarks kontrolrapport blev offentliggjort, glæder man sig foreløbig over udviklingen.
”Vi synes umiddelbart, det er en god løsning, at Forbrugerombudsmanden bliver inddraget. Han går jo også ind i andre sager, hvor virksomheder overtræder retningslinjerne for grøn markedsføring. For eksempel var han ude med en løftet pegefinger, da Statoil markedsførte deres bio95-benzin ved at vise en bil, der fik grønne blomster ud af udstødningsrøret,” siger miljøpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Claus Jørgensen.
Han mener dog også, at der er behov for at undersøge, om lovgivningen kan ændres, så Miljømærkning Danmark selv kan hænge virksomheder, der snyder, ud.
”Processen ville blive kortere, hvis Miljømærkning Danmark selv kunne offentliggøre navnene, og det ville også skabe en større præventiv effekt. Via erfaringer fra rejseankenævnet ved vi, at truslen om hurtigt at komme på en liste over snydere, får mange virksomheder til at holde sig på dydens smalle sti,” konstaterer Claus Jørgensen.
Miljømærkning Danmark vil ikke afvise, at den igangværende dialog med Forbrugerombudsmanden og Miljøministeriet vil resultere i en lovændring.