Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Det går fremad med at skære ned på drivhusgasudslippet fra vejtransporten i Europa, men næsten halvdelen af besparelsen vil blive ædt af øget udslip fra fly- og shippingindustrien, hvis ikke de bliver reguleret, viser en ny rapport.

Luftfarten udleder store mængder CO2, og der er brug for regulering, hvis det begrænses. Foto: Airbus.

21.12.2016

CSR.dk

Ifølge en ny rapport bestilt af den britiske NGO Transport & Environment (T&E), så ser det om ikke sort, så i hvert fald gråt ud for de europæiske, transportrelaterede udledninger af drivhusgasser frem mod 2030 – to skridt frem og et tilbage, fristes man til at sige.

Læs også: Luftfarten skal være langt mere grøn

Beregningerne i rapporten, der er udarbejdet af konsulentfirmaet CE Delft, viser således, at næsten halvdelen af de besparelser i CO2-ækvivalenter, som den landbaserede transport forudses at opnå de næste godt 15 år, vil blive ædt op af øgede udslip fra fly- og shippingsektoren, skriver edie.net.

Rapporten har analyseret behovet for flydende fossile brændstoffer i EU på årsbasis fra 2010 og frem til 2030, baseret på figurer fra Europa-Kommissionen. På den baggrund estimerer Delft at landtransporten i EU vil bruge 42 mtoe (millioner ton olie-ækvivalenter) mindre i 2030 end i 2010, men samtidig at fly- og shippingindustrien vil konsumere 19 mtoe mere i samme periode.

Langt til en tilstrækkelig indsats
Dermed vil den heftigt voksende fly- og skibstrafik omkring Europa modvirke 43 procent af det drivhusgasfremskridt, vejtransporten præsterer, og det bør mane til både eftertanke og handling, lyder det fra T&E.

”Fly og skibe kører på frihjul på bekostning af den allerede utilstrækkelige indsats i forhold til at reducere udledninger fra landtransporten. Det er ikke alene unfair, men en barriere for at Europa kan opnå sin klimamålsætning. Regeringerne må tænke sig om og inkludere shipping i udledningssystemet og styrke deres luftfartsindsats”, siger aviation and shipping director hos T&E, Bill Hemmings, til edie.

Skibs- og flysektoren repræsenterer pt. omkring 5 procent af det globale CO2e-udslip, men det tal er kraftigt stigende. Ifølge en rapport fra 2015, kan den andel således stige med op mod 250 procent fra mod 2050, hvor udledningerne fra luftfarten alene kan udgøre 22 procent af det samlede udslip på verdensplan. For shippings vedkommende kan andelen ende på 17 procent omkring 2045, hvis der ikke bliver reguleret.

Læs også: Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

Netop CO2e-regulering af både fly og shipping, der begge røg ud af Parisaftalen i 11. time, er da også anbefalingen fra Transport & Environment, der peger på de hidtidige tiltag som utilstrækkelige. Delfts beregninger viser desuden også, at landtransporten skal reducere sit fossile brændstofforbrug med 138 mtoe frem mod 2030, hvis målet om en maksimal global temperaturstigning på 2 grader skal være realistisk.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - December

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

01.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.12.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: ISO 27001 roadmap

Dette webinar er til dig som skal til at opbygge et Informationssikkerheds ledelsessytem (ISMS) og til dig der gerne vil certificeres.

Dato

02.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Klimarisici og ESG i kreditvurderingen - sådan forbereder du din virksomhed

Virksomheder kan ikke længere se bort fra klimarisici og ESG-krav, når de planlægger fremtiden. Pengeinstitutter er fra 1. juli 2025 forpligtede til at inddrage ESG i deres kreditvurderinger – og det kan få direkte betydning for finansieringen.

Dato

02.12.2025

Tid

08:15

Sted

Teams