Flere danskere vil bandlyse mails efter arbejdstid

I en vestjysk virksomhed må man ikke sende mails efter arbejdstid. En tendens, som flere danskere efterspørger, når det kommer til virksomheders fokus på trivsel i arbejdslivet. Det viser en ny undersøgelse.

Flere danskere efterspørger, at virksomheder prioriterer et arbejdsmiljø, hvor fleksibilitet er muligt. Arkivfoto..

03.01.2022

CSR.dk

For mange ansatte i det danske erhvervsliv er arbejdsdagen ikke slut, før de sidste mails er sendt, eller når arbejdsopgaverne er løst – også selvom det er sent ud på aftenen.

Men den kultur vil flere danskere gerne gøre op med. Det viser en Megafon-måling, som TV 2 og Politiken har foretaget. Her svarer 49 procent af de adspurgte nemlig, at virksomheder burde mindske antallet af sendte mails efter arbejdstid.

Det skriver TV 2.

Læs også: I Portugal skal arbejdsgivere lade ansatte være i fred udenfor almindelig arbejdstid

Derudover svarer 63 procent i undersøgelsen, at de som regel alligevel tjekker mails, efter arbejdsdagen er slut. Og det er selvom, at 67 procent af de adspurgte svarer, at det i mindre grad eller slet ikke forventes af arbejdsgiveren.

I udlandet forsøger man også at ændre arbejdskulturen. Portugal har blandt andet valgt at indføre ny lovgivning, der gør det ulovligt for arbejdsgivere at kontakte sine medarbejdere uden for arbejdstid. Gøres det alligevel, kommer der bøder på bordet.

Herhjemme er flere virksomheder begyndt at gå i samme retning. Det er blandt andet tilfældet hos den vestjyske virksomhed Billig-arbejdstøj.dk. Her arbejder de 110 ansatte fra 8 til 16, man har fri, når man har fri, og overarbejde er en by i Rusland.

Retningslinjer skaber attraktive arbejdspladser
Ifølge Morten Ballisager, der ejer og er direktør hos Konsulenthuset ballisager, er det efterhånden en tendens hos danske virksomheder, at medarbejdernes velvære er i fokus.

”Vi er blevet mere opmærksomme på, at der er nogle elementer i vores arbejdsliv, der kan gøre os syge, og jeg ser, at virksomheder i højere grad prøver at gardere sig mod det”, siger han til TV 2 og påpeger derudover, at trivsel efterhånden er blevet et parameter, som virksomhederne kan konkurrere på.

Læs også: Nyt værktøj til proaktivt og systematisk arbejde med psykisk arbejdsmiljø

Konsulenthuset har selv udarbejdet en analyse omkring danskernes behov og præferencer, når det kommer til arbejdspladsen. Og den viser, at arbejdspladser, hvor fleksibilitet er i højsædet, er mere attraktive for de adspurgte.

En arbejdsdag med klare retningslinjer, en såkaldt work life balance, ligger på tredjepladsen hos danskerne. Ud fra det, vurderer han, at flere stadig efterspørger en hverdag, hvor der er respekt for fritiden.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Psykisk arbejdsmiljø

Allerede før corona oplevede mange danskere deres arbejdsliv som stressende. Efter corona stiller flere spørgsmålstegn ved, hvordan deres arbejdsliv og livskvalitet skal være. Hvad er de bedste redskaber til at skabe en arbejdsplads, der tiltrækker og fastholder medarbejdere  og samtidig kan give plads til dem der enten ikke vil eller kan arbejde på de gængse vilkår?

Relateret indhold

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København