Fire trends inden for produktbranding med CSR

Hold det enkelt, sørg for at der er handling bag ordene og et reelt link til virksomhedens aktiviteter.

Millennials er især modtagelige overfor koblingen mellem produkter og en god sag, men kun hvis det er forankret i virksomheden. .

15.07.2015

CSR.dk

Cause marketing, social good advertising, goodvertising, purchase with a purpose. Et kært barn har som bekendt mange navne, og det nye barn I marketingklassen er at markedsføre produkter med CSR. 

Det er drevet af nye ønsker fra forbrugerne. Man siger, at et kendt ansigt forbundet med et produkt er tæt på at være ligegyldigt for forbrugerne, og at 90% af amerikanske forbrugere siger, at det er mere sandsynligt, at de er loyale over for et brand som støtter en god sag. Det skriver den amerikanske blog Percolate.

For virksomhederne er udfordringen at forbinde deres produkt og en god sag på en troværdig måde. I USA ser man således, at de helt store vingesus og erklæring bliver erstattet af enkle og personlige budskaber. Bl.a. fordi målgruppen ofte er de skeptiske og socialt bevidste ’millennials’.

Percolate har fire bud på de største tendenser inden for produktbranding og CSR:

Marketing til kvinder – fænomenet ’pinkwashing’ accepteres ikke, og det er ikke nok at lave en reklame som gør kvinder varme om hjertet. Virksomheden bag produktet skal komme med et seriøst bidrag til at styrke kvinders rolle og rettigheder og bekæmpe diskrimination.

Ikke medarbejdere – brand ambassadører - det er sådan man skal se sine ansatte. Dog er det vigtigt, at man ikke tvinger medarbejderne ind i en rolle, der ikke er en naturlig del af deres arbejde. Som da Starbucks ville have sine medarbejdere til at tale om racediskrimination hen over kaffeudleveringen.

Millennials er din bedste ven – er man født omkring årtusindskiftet er man ikke bare villig til at sige god for et produkt, man har et aktivt ønske om at knytte sig til brands. Samtidig er man på udkig efter en god sag at støtte. I USA siger mere end 80 procent i denne gruppe, at CSR påvirker deres beslutning, når de køber noget. Millennials kræver adgang til information, saglighed og at det er nemt at involvere sig. Tjek f.eks. www.collectively.com som har bl.a. Carlsberg som deltager.

Enkle og direkte budskaber virker bedst – store forkromede udmeldinger hører fortiden til. Det, der virker nu, er projekter som er nemme at forstå og direkte forbundet med produktet. Percolate nævner et amerikansk skomærke, som hver gang man køber et par sko, sørger for at hjælpe et menneske i nød. I Danmark kan man kigge på optikerkæden Louis Nielsen, som med Giv syn til Tanzania indsamler brugte briller og fordeler dem til synshandicappede i Tanzania. 

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online