Fifa-partnere tavse vedrørende brud på menneskerettigheder

Der lyder ingen kritik fra Fifa-partnere som Coca-Cola og McDonald’s af Qatars brud på menneskerettighederne. Qatar er værtsland ved fodbold-VM i 2022.

23.12.2014

CSR.dk

Fifas partnere og sponsorer ved VM i fodbold i 2022 har kritiseret fodboldforbundet i den korruptionssag, der var fremme ved tildelingen af værtsskabet til Qatar. Sagen er foreløbig endt med, at Fifa frikendte sig selv for anklagerne om bestikkelse.  

Læs mere: Superligaen slår Premier League

Men til gengæld er partnerne, der blandt andet tæller Coca-Cola, McDonald’s og Adidas, tavse, når det gælder kritik af menneskerettighederne i VM-værtslandet Qatar. Det skriver Jyllands-Posten.

Både Amnesty International, det internationale fagforbund ITUC og Human Rights Watch har kritiseret brud på menneskerettighederne i Qatar.

Overtrædelserne handler blandt andet om forholdene for de immigrantarbejdere, der bygger stadioner og den øvrige infrastruktur til VM. Her har Qatar tidligere erkendt, at knap 1.000 arbejdere allerede er omkommet i forbindelse med byggerierne.

Tavshed kan skyldes kommercielle interesser
Fifa-partnernes tavshed kan skyldes flere forhold, mener Kenneth Cortsen, forsker i sportsøkonomi ved Aarhus Universitet.

"Når talen falder på multinationale virksomheder, kan en af forklaringerne på den manglende kritik af Qatar være, at eksempelvis Coca-Cola er en virksomhed, som skal have sine produkter distribueret overalt i verden. Det har været med til at skabe denne gigantiske virksomhed, som det jo er. Og så er det klart, at hvis man pludselig går imod værtskabet i en region som Mellemøsten, kan der være kommercielle interesser på spil”, siger Kenneth Cortsen til Jyllands-Posten.

Professor Anne Ellerup Nielsen fra Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus Universitet mener, at ”alarmklokkerne burde ringe” hos Fifa-partnerne, da de fik kendskab til Amnesty International og ITUC’ kritik.

Læs mere: Ny handlingsplan om menneskerettigheder for dansk erhvervsliv

Hun fremhæver dog også, at virksomhederne stadig kan nå at reagere, for eksempel med boykot, men også via projekter og kampagner i Qatar, der kan fremhæve partnernes etiske standarder, skriver Jyllands-Posten.

- JKK 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle