Festen er forbi. Det er crunch time

Kan rapportering skabe impact på bæredygtighed? Direkte er svaret nej. Indirekte et ja. Hvis man bruger udbyttet af processerne til noget fornuftigt.

Foto: 123rf.com.

11.10.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det var lige før, man nåede at blive rørt og varm om hjertet i går. Da Marie Gad fra Dansk Industri talte om dengang i slutningen af 10’erne, hvor vi i virksomhederne omfavnede verdensmålene med deres farvede ikoner og placerede vores arbejde ind i dem. Og lancerede moonshot-ambitions i form af net zero- eller net positive-mål. Og talte om hvordan, vi ville være en del af løsningen. 

Klip til nu: 2024. ”Crunch time”, som Marie Gad kaldte det. 

”Det er hårdt lige nu. Det er nu vi skal hjælpe hinanden på tværs af virksomheder og brancher. Der er så meget, alle gør for første gang, så vi må endelig ikke begynde at ”shame” og pege fingre, vi skal fokusere på, at vi alle er i gang med en læringsproces. Så vi skal hjælpe hinanden med at komme hurtigere og bedre gennem den,” sagde hun. 

Kan mere viden give mere handling?

Stedet var scenen i Dansk Industris store sal og anledningen var en konference arrangeret af konsulentvirksomhederne Make og Valcon i samarbejde med DI. Anledningen var udgivelsen af den fjerde udgave af ESG Barometeret. Det er en analyse og rapport, som tager temperaturen på, hvor langt virksomheder i C25 (gruppen af de mest handlede danske aktier) var kommet i retning af CSRD-rapportering, når man kigger på deres rapporter for 2023. 

Make lancerer i rapporten begrebet ”En ny oplysningstid”, hvor man med ESG forvandler ledelse gennem nye tankesæt og strukturer, på grund af de processer, der er forbundet med CSRD-rapportering. Især den dobbelte væsentlighedsvurdering, hvor ESG Barometer-rapporten citerer Simon Hoffmeyer Boas, som er overordnet ansvarlig for ESG i Carlsberg: 

”Der er mange, der ser CSRD som den store gamechanger. Men det er dobbelt væsentlighed, der driver forandringen. Dét at 50.000 virksomheder tvinges til at synliggøre deres negative og positive impacts. Det kommer til at forandre noget.” 

Fem hovedpointer fra ESG Barometer 2024

  1. DMA flytter bæredygtighed tættere på forretningsstrategien og gør den til et ledelsesanliggende. Fire ud af fem virksomheder indikerer i analysen, at dobbelt væsentlighedsanalysen (DMA) får en forretningsstrategisk rolle.
     
  2. ESRS modner ESG-rapporteringen, men S og G halter stadig – og flere emner i de to søjler kan være følsomme, som det vil kræve aktive ledelsesbeslutninger at rapportere transparent på.
     
  3. Medarbejdertilfredshed er årets højdespringer inden for S’et – antallet af virksomheder, der vælger at rapportere eksternt om medarbejdertilfredshed, er næsten fordoblet ift. 2021-rapporterne. Det ser ud til, at virksomhederne samler flere datapunkter fra S’et under medarbejdertilfredsheden. 
     
  4. Virksomhedsspecifikke mål vinder frem - der spores i analysen et tydeligt fokus på at udvikle mål, som er relevante for egen drift frem for generiske mål, der passer til alle. Dermed går relevans og standardisering allerede hånd i hånd. 
     
  5. Bestyrelsens opgave vokser, men det er svært at se i rapporteringen at forandringen i 2024 har ramt bestyrelserne i C25, der fra i år skal rapportere på, hvordan de arbejder med ESG og bæredygtighed. 

Delte dilemmaer 

Ideen om at dele erfaringer og hjælpes ad fortsatte på scenen, hvor tre af Danmarks største virksomheder, LEGO, Bestseller og Novo Nordisk, var inviteret til at dele dilemmaerne i deres arbejde med ESG. 

Konklusionen er, at der er flere dilemmaer, som næsten alle virksomheder deler:

  • Afkobling af udledninger fra vækst – eller hvordan man kan reducere sine Scope 3-udledninger samtidig med at ens salg og produktion vokser.
  • Skala i forandringerne – alle kører piloter og forsøg på nogle af de større udfordringer med materialer og end of use/take back-ordninger oma. Men der er brug for store løsninger, der kan gøre reducere de negative påvirkninger.
  • Hvad gør vi med plastik?
  • Hvornår tager man den store beslutning om omstilling, med den risiko for at disrupte sin egen forretning, der er forbundet med det?
  • Hvordan går vi fra at arbejde adskilt med klima, biodiversitet, forurening, vand osv. til at have en samlet indsats for natur. Og hvordan ser sådan en ud?

Fælles for næsten alle disse dilemmaer er, at det er svært at komme videre med at løse dem, uden politiske beslutninger, som ændrer på pris- og belønningsstrukturer. Sætningen, ”der har vi brug for politiske løsninger”, kom da også ud af munden på de fleste af dagens talere, fordi det kan være med til at give virksomhederne flere og bedre håndtag at dreje på. Det gælder både, når de skal reducere risici og gribe muligheder i den grønne omstilling. 

Marie Gad fra Dansk Industri pegede på det lidt mærkværdige i, at alle de krav og forventninger, der nu rulles ud over private virksomheder, ikke helt gælder de offentlige af slagsen, ligesom bæredygtighedskriterier heller ikke helt er slået igennem i offentlige indkøb.   

Og så klappede salen. Højt. 

Det øverste dilemma

Et spørgsmål var det dog sværere at komme rigtig tæt på et svar på. Det var det, dagens moderator, Christina Blak fra Make, omtalte som ”det øverste dilemma”, nemlig modsætningen mellem vækstmål og vores endog meget hastige vej mod negative tipping points i klimakampen

De ved det godt, ude i virksomhederne. Men de kan ikke ændre på det alene. 

”Vi fungerer alle i et system designet i en anden tid, og det skal forandres for at løse de dilemmaer, vi står i. Det kræver andre redskaber, end dem, virksomhederne har i dag,” sagde Lene Bjørn Serpa, som er ansvarlig for bæredygtighed og ESG i Mærsk og forperson i Global Compact Danmarks bestyrelse. 

Fokus på impact

At der er brug for forandring, er en grundlæggende præmis for at arbejde med ESG og bæredygtighed. At det er svært at skabe den forandring, er der også enighed om. 

ESG Barometer 2024 kigger på rapportering. En af hjørnestenene i EU’s Green Deal er troen på, at med øget transparens flytter markeder sig. Virksomhederne fortæller, at det, de bruger flest kræfter på i øjeblikket, er rapportering. 

Marie Gad opfordrede dog virksomhederne til at overveje, om de måske ikke kunne være bedre stillet med at sænke ambitionsniveauet for rapportering lidt og i stedet holde stædigt fast i ambitionerne på impact.  

Ellers som Christina Blak i sin afsluttende replik sagde:  

”Vi har hørt det samme hele eftermiddagen: at rapporteringen i sig selv ikke fører til mere bæredygtighed eller større impact. Men rapportering kan hjælpe med til at drive beslutninger, der giver handling, frem.” 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Fremtidens rapportering

Kampen for at blive klar til at leve op til nye rapporteringskrav på bæredygtighed peaker i mange virksomheder. Få gode råd til arbejdet i dette tema. 

Relateret indhold

30.04.2025CSR.dk

Ny klimalov: Tiden presser på for nye mål og større ansvar

29.04.2025CSR.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

29.04.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Amerikanerne går imod Trump-linjen om DEI og klima

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online