Fem vindere, en million euro og lidt crowdfunding oven i

H&M Foundation delte d. 3. april for fjerde gang en million euro mellem årets fem bedste innovationsideer, der kan gøre mode mere bæredygtig. Og hvis andre vil være med er der nu en crowdfunding-løsning, hvor man kan hjælpe sin yndlingsidé på vej.

Foto: H&M Foundation.

04.04.2019

CSR.dk

Lab-made vegansk læder, brændenældefibre, et digital system der skal gøre produkter bæredygtige fra begyndelsen, børnetøj, der kan vokse med børnene og en biologisk nedbrydelig giftfri membran til funktionsovertøj – det er dette års fem vindere af Global Change Award.

Læs mere: Modebranchens cirkulære udfordring og løsninger

Global Change Award vindere 2019

Årets vindere  og fordelingen millionen er som beskrevet neden for. Klik på projektets navn for at se en kort video om projektet. 

€300.000‘The Loop Scoop’ af circular.fashion (Tyskland): Et digital system, der har til formål at skabe et lukket kredsløb for alle tekstiler fra design gennem forbrug og til produktet skal genbruges
€250.000‘Sane Membrane’ af dimpora (Schweiz): En biologisk nedbrydelig og mineralbaseret membran til funtionsovertøj som regntøj og sportstøj
€150.000‘Sustainable Sting’ af Green Nettle Textile (Kenya): Produktion af brændenælder til at skabe bæredygtige fibre og muligheder for bønder i Kenya i forhold til at forbedre deres levevilkår 
€150.000 ‘Clothes that Grow’ af Petit Pli (UK): Tøj der kan vokse med barnet, hvilket reducerer behovet for at købe nyt og dermed miljøpåvirkningen
€150.000 – ‘Lab Leather’ af Le Qara (Peru): Brug af mikroorganismer til at skabe vegansk, biologisk nedbrydeligt læder til modeindustrien

Ud over den økonomiske gevinst tildeles alle vinderne et etårigt accelerator-program udbudt af H&M Foundation i samarbejde med Accenture og KTH Royal Institute of Technology. Dette set-up har vist sig at kunne fremskynde innovationers udviklingstid med flere år.

”Vinderne af Global Change Award beviser, at det er muligt at forbedre modeindustriens miljøpåvirkning. De er en sand inspiration og fantastiske partnere for enhver modevirksomhed, som vil bidrage til at beskytte både vores planet og levevilkår”, siger Karl-Johan Persson, bestyrelsesmedlem i H&M Foundation og CEO i H&M Group. 

En kort beskrivelse af de enkelte projekter kan ses i boksen til højre. Yderligere beskrivelser i filen nederst i artiklen. 

Alle kan være med til at støtte
De fem vindere er udvalgt blandt 6.640 ansøgninger fra 182 lande. Flest ansøgninger kom fra Indien, Nigeria, Pakistan, USA, Ghana, Bangladesh, Kenya, Storbritannien, Indonesien og Sydafrika. Knap halvdelen (47 procent) af innovationerne ledes af kvinder. Ca. 34 procent er studerende og 41 procent af ansøgerne er mellem 25 og 34 år.

Blandt de flere tusinde ansøgninger til årets konkurrence angiver 45 procent, at ’funding’ er den største hindring for at kunne føre deres innovationer ud i livet. Og trods andelen i euro-millionen fra H&M Foundation er der stadig masser af plads til mere udviklingsstøtte.

Derfor har H&M Foundation i år indledt et samarbejde med crowdfunding-platformen Indiegogo, så alle projekterne kan rejse yderligere kapital ad den vej. Det giver desuden en mulighed for at forbrugere kan blive involveret i at drive udviklingen inden for bæredygtig mode frem.

Læs mere: Ny publikation: Innovation i klimatilpasningen

En af årets vindere, Ryan Yasin, der er grundlægger af det bæredygtige børnetøjsmærke Petit Pli, forklarer, præcis hvad yderligere funding kunne gøre for dem:

“Yderligere funding kan give os mulighed for at åbne op for at eksperimentere med genbrugte fibre, farver og mønstre, hvilket vi i øjeblikket ikke har mulighed for med vores størrelse. Det vil også kunne gøre det muligt for os at ansætte de yderligere ressourcer, som der er brug for til at skalere produktionen af Petit Pli op”, siger han.

-EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S