Et spørgsmål om tillid og den er væk

Meninger er som … lad os sige nyrer. Alle har en. Også om greenwashing. Men hvad gør kommunikationsbranchen? CSR.dk tegner landskabet.

Foto: 123rf.com

13.12.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Der findes groft sagt to hovedpositioner: Det er enten greenwashing eller  greenhushing, som er mest skadeligt for udviklingen og omstilingen af samfundet. 

Greenhusher-lejren argumenterer for, at det store fokus på greenwashing får virksomheder til at tie stille om deres indsatser og løsninger. Som Brian Mikkelsen sagde til Børsen tidligere i år.

“Hvis nogen holder igen med at lancere produkter, som er sindssygt gode og kan løse nogle ting, bare fordi de er bange for, hvad sanktionerne kan være, så bliver det et mindre effektivt samfund. …hvis virksomhederne er bange for at fortælle om deres purpose, fordi de bliver beskyldt for at greenwashe, så er der ikke et reelt marked til stede. Vi kan ikke udvikle et reelt marked, hvis vores virksomheder er bekymrede for, hvad der sker, når man stikker næsen frem.”

Greenwashing-lejrens bekymring handler til gengæld om, hvordan forkerte oplysninger om bæredygtighed skader omstillingen. 

”Man udvander begreber og ideer, som skal drive den grønne omstilling. Vores samfundsmodel skal ændres, så vores overforbrug ikke fortsætter. Men fristelsen til at opfordre til at fortsætte med at forbruge er enorm, og det er greenwashing en del af,” sagde Lotte Hansen fra Hansen og Ersbøll Agenda ved Folkemødet i 2022.

”Det værste er dog, at man, når man greenwasher, får etableret en falsk tryghed om, at vi er på vej det rigtige sted hen, og at man – hvis man vælger at købe et produkt med for grønne anprisninger – understøtter en klimavenlig udvikling af samfundet. Der er allerede for mange, som har interesse i at etablere den fortælling, at vi har styr på klimaforandringerne. Men det har vi ikke. Vi er ikke på rette vej,” forklarede Lotte Hansen ved et morgenmøde d. 2. november 2023 om greenwashing organiseret af Hansen & Ersbøll Agenda.  

Det står skidt til

En ting er konklusionerne i samtlige rapporter op til COP28 i Dubai, som uden undtagelse viste, at udviklingen i udledningen af drivhusgasser går den helt forkerte vej. Et andet er den viden, vi også har om kommunikation om bæredygtighed. 

Den vigtigste kilde til dette er EU-Kommissionens undersøgelse udgivet tidligere i år. Den viser, at ud af de marketingmaterialer, de har undersøgt, er 50 procent vage, vildledende eller ubegrundede og 40 procent udokumenterede. 

Denne tilstand producerer tal som f.eks. dem, der kan findes i en rapport fra IBM’s tænketank fra tidligere i år, kaldet The ESG Conondrum. 

Den viser, at kun 20 procent af forbrugerne stoler på de udsagn virksomheder kommer med om miljømæssig bæredygtighed, og det tal for blot to år siden var 50 procent. 

Også i de helt hjemlige miljøer, er mistilliden til at tage og føle på. 

”Vores forbrugerpanel viser, at selv reelle budskaber fra virksomhederne bliver afvist. Der er hårdt brug for at etablere ny tillid,” sagde Marie Frank fra Forbrugerrådet Tænk ved morgenmødet. 

Større evner påkrævet

Måske findes der en tredje vej? Det blev i hvert fald efterspurgt på morgenmødet.

Med frustration i stemmen rejste en deltager sig under mødet og sagde: 

”Jeg er træt af at tale om washing og husing. Jeg synes, vi skal tale om greentrusting. Vi skal blive enige om nogle værdier, bl.a. respekt over for dem, vi kommunikerer til, og at kommunikationen skal være bæredygtig i både form og indhold.” 

Det er kommunikationsbranchen næppe uenig i. Og at virksomhederne holder lidt igen med deres kommunikation, står klart, når man taler med reklame- og kommunikationsrådgivere inden for feltet. Men branchen er ikke uden skyld i denne tilstand. 

Det påpegede Charlie Stjerneklar, afgående direktør for Kreativitet og Kommunikation, som er en af to hovedorganisationer for den branche, 

”Jeg ser tre problemer. Som branche er vi massivt bagefter – hvilket også er et kæmpe tab for branchen. Det giver problemer med kommunikationen. Og så har vi frygten for at fejle, og derfor bliver der stille,” sagde han. 

”Som gammel bankmand har jeg lært, at man skal have både vilje og evne. Og beklager, men lige nu mangler vi evnen. Vi skal hæve både grund- og topniveauet. Det handler om at få opbygget tilliden igen, og uden at være naiv, så tror jeg på, at det skal vi nok få til at ske. Alle tager det alvorligt nu,” tilføjede han. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation

Et presserende spørgsmål i ESG-arbejdet er, hvordan virksomheder på en ansvarlig og værdiskabende måde kan kommunikere deres ESG-initiativer? Bureauer spiller en nøglerolle i det arbejde, og i dette tema kommer nogle af de førende i feltet med deres bud på, hvordan det kan og bør gå for sig. 

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby