Esbjerg Havn rykker tættere på CO₂-neutralitet: Svitzer vælger biobrændstof

Esbjerg Havn har taget endnu et skridt imod at blive CO₂-neutral. Det maritime servicefirma Svitzer har skiftet til biobrændstoffer fra februar måned i Esbjerg. Skiftet understøtter havnens ambition om at være CO₂-neutral inden 2030. Ved at anvende HVO bidrager Svitzer til en grønnere fremtid for skibsfarten i Esbjerg og resten af verden.

For at bidrage til dekarbonisering af skibsfarten og Esbjerg Havns ambitioner om at være CO2 neutral inden 2030, er Svitzers slæbebåde operationer på Esbjerg Havn, Danmark, skiftet til biobrændstoffer fra den 1. februar 2025. Foto: Esbjerg Havn

19.02.2025

CSR.dk

For at bidrage til dekarbonisering af skibsfarten og Esbjerg Havns ambitioner om at være CO2 neutral inden 2030, har Svitzers slæbebåde operationer på Esbjerg Havn, Danmark, skiftet til biobrændstoffer fra den 1. februar 2025. 

Det betyder, at fra februar vil Svitzers slæbebåde sejle på HVO, Hydreret Vegetabilsk Olie. Kunder, der benytter sig Svitzers slæbebådsservice til og fra havnen, vil blive pålagt EcoBAF, hvilket står for Ecofriendly Bunker Adjustment Factor. 

Mathias Jonasson, Managing Director, Svitzer Skandinavien: 
“Hos Svitzer er vi forpligtet til at dekarbonisere vores operationer, som skal være CO₂-neutrale inden 2024. Vi kan kun nå vores ambition ved at samarbejde med ligesindede partnere og kunder. Jeg er både stolt og begejstret over, at Esbjerg Havn og Grimaldi Group deler vores engagement i at skabe mere grønne operationer til gavn for lokalsamfundet og naturen i Esbjerg og på Vestkysten i Jylland”. 

Dennis Pedersen, CEO, Esbjerg Havn: 
”Esbjerg Havn har tilsluttet sig ”Getting to Zero Coalition” og har dermed forpligtet sig til at blive CO₂ neutrale inden 2030 – altså om blot fem år. Vi er nået langt, men vi er afhængige af, at vores kunder skifter til grønne biobrændstoffer for at kunne indfri denne ambition. Vi anerkender, at overgangen til biobrændstoffer medfører ekstra omkostninger for vores kunder, der bruger havnens faciliteter. Men det er et nødvendigt skridt i den grønne omstilling, og derfor er jeg meget begejstret for, at både Grimaldi Group og Svitzer forstår dette og nu vil bruge grønnere brændstoffer”. 

Læs også: Nu skal milliard-investering tjenes hjem: Gemini-alliancen træder i kraft

Paul Kyprianou, External Relations Manager, Grimaldi Group: 
“Grimaldi Group deler målsætningen om nul-emissioner og har foretaget betydelige investering for at nå dette mål. Det inkluderer blandt andet bestillingen af næsten 40 skibe indenfor de seneste syv år, hvilket har halveret CO₂-udledningen sammenlignet med tidligere produktioner. Vi ser EcoBAF som en vigtig del i dekarboniseringen i skibsfarten, hvor vores koncern spiller en central rolle som en af de ledende aktører indenfor industrien”.

/ PiB

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle