En forsmag på fremtidens transport

Forbundne lastbiler, der kan køre tættere og spare brændstof. Den teknologi demonstrerer Scania og Volvo i disse dage med et vogntog, der kører fra Sverige til Holland. I dag kom konvojen igennem Danmark, og CSR.dk var med ombord.

De seks biler fra Scania og Volvo inden afgangen fra Ollebo syd for Malmö..

30.03.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Platooning, det er fagbetegnelsen for den type lastbilkørsel, som takket være teknologiske fremskridt kommer tættere og tættere på virkeligheden. De involverede biler er forbundet via wi-fi og kan ’tale sammen’ og dermed afstemme fart og reaktioner i trafikken, hvilket tillader dem af køre med betydelig mindre afstand – ned til omkring ½ sekund eller ca. 10 meter – end normalt. En chauffør skal stadig styre selve vognen, men fart, opbremsninger og acceleration tager elektronikken sig af.

Læs også: Scania på den grønne vej

Det giver store fordele i form af mindre brændstofforbrug (op til 10 procent på grund af den mindskede vindmodstand) til gavn for miljøet, og mere effektiv og sikker transport, til glæde for både medtrafikanter, samfund og virksomheder.

Andreas Egense fra Vejdirektoratet, der her taler med TV2, ser store muligheder, men også udfordringer for den nye teknologi..

Stort potentiale, men også udfordringer
For at demonstrere mulighederne og vise teknologien frem satte et vogntog bestående af seks lastbiler – tre fra hver af de to store, svenske producenter Scania og Volvo – i går (tirsdag) kursen mod Rotterdam i Holland, og ruten bragte dem i dag igennem Danmark. Som et af de første danske medier fik CSR.dk lov at stige på, inden konvojen rullede over Øresundsbroen.

Scania fortæller selv mere om projektet her, men hvordan ser perspektiverne egentlig ud i en danske sammenhæng? Det spurgte vi afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense, om. Han beskæftiger sig med netop automation af vejtrafikken, og fra hans bord er forventninger til teknologien blandede.

Hos Vejdirektoratet, der har koordineret dagens event i Danmark, opererer man således med forskellige niveauer af automatisering på vejene, og her er platooningteknologien stadig et skridt på begynderstadiet.

”Der er ingen tvivl om, at der er et stort potentiale i det her, både for miljøet og virksomhederne, og producenterne står jo nærmest i kø for at fremvise deres løsninger på området. Men når det er sagt, så er der også nogle udfordringer, der skal adresseres, før det kommercielle gennembrud kan ske. Eksempelvis skal der ske en standardisering af en masse lovgivning i EU-regi, og teknologien – hardwaren – i selve vejene skal også udvikles. Så på den baggrund er jeg ikke meget for at give et bud på, hvornår platooning for alvor bliver udbredt”, sagde Andreas Egense.

Gradvis udvikling
Men en ting er de langsigtede perspektiver, noget andet er hands on-fornemmelsen blandt fagfolkene. For hvordan fungerer det her egentlig ude i den virkelige verden? Fra sin plads bag rattet i den forreste af Scanias tre lastbiler fortalte chauffør Mikael Huldt om det nye værktøj, mens vi rullede over et diset Øresund på vejen mod formiddagens pitstop i Karlslunde.

De seks biler er en del af European Truck Platooning Challenge 2016, der skal demonstrere teknologien, der forbinder lastbilerne i de såkaldte platoons, hvor bilerne kan køre med ned til ½ sekunds mellemrum, omtrent en fjerdedel af det normale..

”Teknologien er jo ikke så ny efterhånden, den har været undervejs i tre-fire år og vi har gennemgået og testet den på vores bane i Södertälje (ved Scanias hovedkvarter, red.), så på den måde føles det ikke så mærkeligt at køre så tæt, som vi gør. Og fra ingeniørernes side har de gjort meget ud af, at systemet i sig selv er meget enkelt, så det har ikke været nødvendigt med egentlige kurser for at lære det at kende”, sagde Mikael Huldt.

Han kan, sammen med sine kolleger, se frem til yderligere en uge på de nordeuropæiske motorveje inden kortegen rammer Rotterdam på næste onsdag, men det er ikke en udsigt, der kalder på bekymring hos den rutinerede chauffør.

”Teknologien virker god og stabil, og den er jo som sagt udviklet gradvist, så den skal nok vinde frem. Udfordringen i mine øjne handler mere om det praktiske aspekt i at samle chauffører fra forskellige transportvirksomheder med forskellige mærker lastbiler til at køre sammen. Så dels skal teknologien være uafhængig, og dels skal nogle firmaer i et eller andet omfang måske være klar på at nedprioritere nogle konkurrencehensyn, og selvom det burde være i alles interesse, så vil det tage tid”, sagde han.

En bog bag rattet om under 10 år
Endelig er der selvfølgelig spørgsmålet om hans eget job. Føler han sig udsat; truet på professionen? Det korte svar er nej.

På motorvejen linker teknologien bilerne, så chaufføren "kun" skal styre selve vognen, mens elektronikken afpasser fart og afstand til forankørende, og selv bremser og accelerer efter behov..

Læs også: Scania og Ericsson i samarbejde om grøn transportteknologi

”Jeg tror det vil tage en hel del år, inden chaufføren er helt ude af bilerne. Ikke alene på grund af teknologien, men også fordi vi jo gør andet end ’bare’ at køre bilen. Der skal også læsses af og på, og der er bykørsel osv., hvor det hele bliver ret indviklet. Men på selve motorvejen tror jeg faktisk ikke engang der går 10 år, før jeg kan læse en bog i stedet for at holde på rattet og stirre på vejen”, sagde Mikael Huldt inden han svingede vognen ind på Karlslunde rasteplads for at hvile armene – fødderne havde han jo ikke anstrengt.

Læs mere om European Truck Platooning Challenge 2016 her.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S