Elektrificering knækker transportens CO2-kurve
Antallet af ladestationer hjælper elektrificering af transporten på vej. Brancheorganisation tror på at udviklingen ikke længere er til at vende.
Foto: Drivkraft Danmark
Kurven er knækket. Selvom 2024 var et rekordår for kørte kilometer på de danske veje, så fortsætter CO2-udledningen fra vejtransporten nedad. Det viser den netop udgivne Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark, som er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører.
Mens man tilbage i 2010’erne så de første reduktioner af udledninger på grund af introduktionen af biobrændstoffer i transporten, skyldes det fortsatte fald de senere år især elektrificering.
”Det er fantastisk at se, at kurven nu endegyldigt er knækket. Vores medlemmer investerer fortsat milliarder i elektrificering, og derfor ved vi med sikkerhed, at CO2-udledningen fra transporten vil fortsætte nedad,” siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Samlet er CO2-udledningen fra transporten faldet med mere end 3 millioner ton, siden den toppede i 2007.
Privat ruller, tung transport tøver
Elektrificeringen af transporten er i fuld gang. I sidste halvdel af 2024 var over halvdelen af nyregistrerede biler i Danmark elbiler. Det er dog værd at huske, at som andel af den samlede bilpark ligger elbiler på omkring 12 procent.
En afgørende faktor for at vælge elbil er muligheden for nemt at kunne lade, og i løbet af de seneste år har bl.a. Drivkraft Danmarks medlemmer har udbygget et landsdækkende net af lynladestationer med over 2000 ladepladser, der gør det nemt at lade – både i by og på land.
I den tunge transport er antallet af offentlige ladestationer fra alene Drivkraft Danmarks medlemmer steget fra én i 2023 til 18 i foråret 2025, og her er der endnu flere CO2-reduktioner at hente.
”Vi skal have endnu flere lastbiler til at køre på el, men mange vognmænd er stadig usikre – og med god grund - for det er en stor investering. Derfor lancerede Drivkraft Danmark for nyligt viden-portalen eltiltrucks.dk, som giver gode råd og viden til de mange vognmænd, der overvejer, om deres næste investering skal være en ellastbil,” siger Jacob Stahl Otte.
Drivkraft Danmarks medlemmer har som mål at etablere 100 åbne ladestationer til den tunge transport i 2030.
Hold fast nu - trods trusler
Men der er også trusler mod den grønne omstilling af transporten. Danmark står, ligesom resten af Europa, overfor store udfordringer med at sikre, at energien til transporten er både grøn, økonomisk overkommelig og kan leveres med høj forsyningssikkerhed.
”Vi må ikke gå på kompromis med den grønne omstilling, selv om vi ser stor geopolitisk usikkerhed. Vores medlemmer har altid kunnet navigeret i kriser, og det kan vi også denne gang, uden af gå på kompromis med klima og forsyningssikkerhed”, afslutter Jacob Stahl Otte.
/EHS
Der tales typisk meget om andelen af elbiler i nysalget, men langt den overvejende del af bilparken kører fortsat på fossile brændsler. Drivkraft Danmark har udarbejdet et overblik over udviklingen i Skandinavien.. Foto: Drivkraft Danmark