Ekspertens gode råd: Sådan kommer du i gang med cirkulær økonomi

Undersøgelser af cirkulær økonomi viser, at de fleste virksomheder kan være i tvivl om, hvad begrebet dækker over og ikke mindst står rådvilde over for, hvordan de kommer i gang. CSR.dk har spurgt Annette Hastrup fra Vugge til Vugge, hvor man skal starte, hvordan man kan komme i gang, og hvilke udfordringer der kan være.

Annette Hastrup ejer og driver konsulentvirksomheden Vugge til Vugge, der er det eneste cradle to cradle-certificeringsorgan i Norden. Desuden hjælper Vugge til Vugge virksomheder i gang med omstilling til cirkulær økonomi og har et bredt samarbejde med forskellige interessenter..

06.03.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Er cirkulær økonomi mest en mulighed eller en trussel for virksomhederne?

Min oplevelse er, at dem der kommer rigtigt i gang, kan se, at det at arbejde cirkulært simpelthen harmonerer med deres værdisæt og samtidig giver mening forretningsmæssigt. Og så vil de fleste da hellere lave produkter, som gør noget godt for indeklimaet, akustikken, lugten osv end at lave noget, der er påvirker negativt.

HVAD KENDETEGNER VIRKSOMHEDER, SOM HAR SUCCES MED CIRKULÆR ØKONOMI?

  • Ser cirkulær økonomi og cradle to cradle som vejen til bedre forretning
  • Har en velovervejet strategisk tilgang
  • Cirkulær økonomi og cradle to cradle harmonerer med virksomhedens værdisæt
  • Opnår troværdighed gennem transparent dokumentation
  • Søger professionel hjælp (støtteprogrammer, konsulenter, samarbejdspartnere mv.)
  • Er åbne for nye partnerskaber

Kilde: Vugge til vugge, Annette Hastrup

Man kan også se, at virksomheder ser kritisk på, om deres ressourcer bliver ved med at være der og på hvad forbrugerne efterspørger. Så det er i høj grad også et spørgsmål om markedsignaler.

Efterhånden er der også eksempler nok til at vi i Vugge til vugge kan konkludere, at vores kunder får en bedre forretning ud af at arbejde cirkulært, bedre omdømme, vinder priser som skaber synlighed og stolthed, de får nemmere ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft osv.

Gode råd til at komme igang

NÅR POTENTIALET SKAL SPOTTES

  • Motivation – hvorfor vil virksomheden omstille til cirkulær økonomi?
  • Markedsanalyse – hvor befinder virksomheden sig nu, og hvor ligger mulighederne for værdiskabelse?
  • Produktanalyse – behov for optimering eller nyt design?
  • Strategi – ny forretningsmodel (turnaround) eller tilpasning af eksisterende? Behov for partnerskaber?
  • Handlemuligheder – hvad har virksomheden kontrol over, og hvad ikke?

NÅR IDEEN ER KLAR

  • Handlekraft – sørg for tiltrækkelige ressourcer!
  • Hent hjælp - find samarbejdspartnere der deler virksomhedens vision!
  • Undgå for mange faldgruber – test business casen!
  • Få hele organisationen med – når ’hvorfor’er klart, arbejder alle mod samme mål!
  • Markedsføring og branding – fortæl den gode historie!

Kilde: Vugge til Vugge, Annette Hastrup

Hvordan kommer man i gang?

Nogle kommer med ønsket om at kunne dokumentere deres produkters bæredygtighed og leder altså efter en certificering – og så går det op for dem, at det her er jo en hel måde at tænke produkter og processer på, og det fører til spørgsmål som påvirker deres forretningsstrategi.

Andre starter den anden vej, hvor de i udgangspunktet leder efter en ny forretningsmodel. Det er KLS Pure Print et godt eksempel på. Deres startposition var en branche som var presset og udskældt over bl.a. de materialer, som indgik i produktionen. Deres tanke var, at man måske kunne udvikle et helt nyt værditilbud til kunderne – og over en årrække er det dét, de har gjort. Det har krævet, at de kan dokumentere, at de i deres produktion benytter sig af materialer, som er uskadelige og bionedbrydelige osv.

Man kan starte med at gøre sig klart, hvorfor man vil arbejde med cirkulær økonomi Det skal kunne forklares til hele organisationen, hvad der ligger bag beslutningen om, at sætte gang i en omstillingsproces.

Det er også vigtigt, at få overblik over, de aktiviteter man allerede er i gang med, dvs. hvad gør virksomheden allerede og hvor vil man gerne hen? Det kræver nogle gange en rum tid at få tænkt sig om og blive helt skarpe på, hvorfor man gør det – for så er der også større chance for at få succes.

Kan man godt være lidt cirkulær – eller er det et ”enten-eller”?

Nogle starter med at omstille og certificere det hele. Men der er også dem, der tester det først og ser, hvad det kræver og udvider gradvist. Selvom KLS lavede hele deres forretning om, så startede de med at have et vist sortiment af certificerede tryksager, og så havde de en plan om at omlægge hele sortimentet inden for en kort årrække.

Egetæpper startede f.eks. med ét produkt for at teste forskellige ting: leverandørers reaktion, er det besværligt, hvor lang tid tager det osv. Efter et stykke tid valgte de så at få certificeret stort set alle deres produkter.

Vi er jo nødt til at starte et sted, og det er meget vigtigt, at det perfekte ikke kommer til at stå i vejen for det gode. Der er jo en masse produkter, vi allerede har, og indtil den dag, hvor alt er blevet designet om, så handler det også om at finde gode metoder til at genanvende det eksisterende.

På sigt vil det dog sjældent være troværdigt, hvis det kun er et hjørne af forretningen, som er cirkulær.

Er der typiske udfordringer for virksomhederne?

For de små og mellemstore virksomheder – som udgør hovedparten af både vores kunder og dansk erhvervsliv – er der den fordel, at der ofte er kortere beslutningsprocesser og det er ofte der, man ser de mere radikale omstillinger. Til gengæld er det ikke alle, der selv har de ressourcer, arbejdet kræver, både i form af arbejdstimer og kompetencer. Den type forhindringer kan stort set altid overkommes ved at få hjælp udefra.

Det er dog essentielt, at indsatsen altid er forankret hos virksomheden selv. Det koster jo penge. Men i øjeblikket vil der jævnligt være mulighed for at opnå støtte til projekter, som passer under overskriften cirkulær økonomi. Der er f.eks. Region Midtjyllands projekt ”Rethink Business”, Væksthus Hovedstadens projekt ”Grøn vækst via grønne forretningsmodeller”, Miljø- og Energistyrelsens udviklingsprogrammer og projekter under Erhvervsstyrelsen.

Ind i mellem kan arbejdet med at forberede en Cradle to Cradle-certificering af et produkt også sparke økonomiske gevinster af sig. Man kommer ofte hele vejen rundt i virksomhedens processer og opdager ting i forhold til energiforbrug, materialer osv., som måske er både uhensigtsmæssige og uøkonomiske. Dem kan man jo så gøre noget systematisk ved.

Endelig kan man i løbet af omstillingen vinde noget på at finde nye samarbejdspartnere og nye partnerskaber. KLS Pure Print havde f.eks. brug for at udvikle nye materialer, og gik sammen med et østrigsk trykkeri, som var i gang med en lignende omstilling, om at få udviklet disse. Et andet eksempel er KALK A/S, der har opbygget et tæt samarbejde med Gamle Mursten om genanvendelse af mørtel. Andre, for eksempel Troldtekt, Egetæpper og Komproment styrker samarbejdet med leverandørerne for at optimere materialerne. Cirkulær økonomi smitter ofte af på leverandørkæden.

Hvad er den vigtigste barriere for en større eller hurtigere udbredelse af cirkulær økonomi i virksomhederne?

Fra min stol er det tydeligt, at det er virksomhederne, der driver udviklingen inden for cirkulær økonomi, og sådan vil det også være i fremtiden. Fra den offentlige sektor nationalt og internationalt er der stort fokus og der, hvor det kræver ændringer i lovgivningen, vil der givetvis blive taget hånd om det.

Det vigtigste sted, det offentlige kan sætte ind, er faktisk på indkøbssiden. I dag er det virksomhederne der skubber på – fordi det er dem, der har produkterne. Men de offentlige indkøb måtte gerne begynde at lægge vægt på andre forhold end indkøbs- og anlægspriser. Det er på tide, at det offentlige går forrest i den cirkulære økonomi og køber eller lejer sunde produkter, der holder længe, og som kan skilles ad og genanvendes igen og igen.

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: cirkulær økonomi

Relateret indhold

16.09.2024CSR.dk

Ny type beton kan få stor betydning for CO2-udledning

16.09.2024CSR.dk

Forsikringsbranchen foreslår hjælp til klimaramte boligejere

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Kravet om CO2-data landede en vinterdag i Outlook

12.09.2024NOVENCO Building & Industry A/S

Sponseret

Why do we favour renewables over energy efficiency?

12.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyhed til Harmony sikrer effektiv montering af trykknapper

12.09.2024Food Nation

Sponseret

Biosolution sector

12.09.2024CSR.dk

Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien

11.09.2024CSR.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg