Efterladt Aldi-inventar får nyt liv hos madspildsorganisation

I forbindelse med lukningen af landets Aldi-butikker doneres reoler, kølebokse og andet inventar til madspildsorganisationen Stop Spild Lokalt.

En tom Aldi-butik efter endt ophørsudsalg. Derefter er inventaret sendt afsted til Stop Spild Lokalt. Foto: Aldi Danmark..

27.02.2023

CSR.dk

Aldi og Stop Spild Lokalt har samarbejdet siden 2019 om at minimere madspild. Nu får samarbejdet en ny dimension.

Stop Spild Lokalt driver 29 såkaldte madoaser, hvor gratis overskudsmad fra blandt andet Aldi gives til borgere, der har svært ved at få madbudgettet til at række.

Dagligt uddeler madspildsorganisationen omkring 30 tons overskudsmad, og nu vil Aldi donere inventar fra 15 lukkede butikker – det vil gøre en mærkbar forskel for madoasernes frivillige personale og brugere, fortæller Rasmus Erichsen, CEO og stifter af Stop Spild Lokalt:

Læs også: Salling Group genbruger daggammelt brød

”Vi har i Stop Spild Lokalt længe haft en drøm om at gøre vores madoaser til noget mere ensartet genkendeligt for vores brugere. Det er med til at skabe tryghed, når det ligner noget, som man kender. Derfor er vi glade for, at Aldi har valgt at donere deres inventar til os, når deres butikker lukker.”

De første Aldi-butikker er allerede tømt, og inventaret er på vej til madoaser over hele landet. De frivillige tømmer de lukkede Aldi-butikker for eventuelle restvarer og inventar i umiddelbar forlængelse af butikkernes ophørsudsalg.

Største donation nogensinde
Donationen fra ALDI omfatter alle slags reoler, køle- og frostbokse, T-vogne, rulleborde, indkøbskurve, rengøringsvogne, skraldespande og skraldestativer, A-skilte og inventar fra butikkernes baglokale.

Frivillige fra Stop Spild Lokalt afhenter også løbende overskydende fødevarer fra lokale Aldi-butikker ved kølenedbrud og fejlleveringer, eller hvis varer er tæt på udløbsdato.

Det var derfor oplagt for kæden at række ud til Stop Spild Lokalt i forbindelse med, at en række butikker lukker i januar og februar, efter at Aldis internationale ledelse har besluttet at forlade det danske marked.

Læs også: Nu får de officielle kostråd en makeover

”Vi er meget glade for samarbejdet med Stop Spild Lokalt, og med denne særlige donation får de i endnu højere grad mulighed for at hjælpe økonomisk pressede danskere landet over. Så den lå lige til højrebenet. Det er en rar tanke, at vores inventar kan genbruges og skabe gavn for mange,” siger Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark.

Donationen af inventar fra Aldi er den største enkeltstående donation, Stop Spild Lokalt til dato har modtaget. Grundlægger Rasmus Erichsen vurderer, at donationen kan spare organisationen for minimum 50.000 kroner pr madoase, som er den estimerede pris, hvis inventaret skulle købes brugt. 

“En donation af inventar betyder meget for en organisation som os. Vi ville aldrig få råd til selv at købe inventaret, og derfor er det helt fantastisk, at vi nu kan genbruge noget, i stedet for det skal smides ud,” siger han.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.12.2025CSR.dk

Nyt værktøj skal være med til at halvere CO2-udledningen i Københavns Kommunes nybyggeri

11.12.2025CSR.dk

Ny opgørelse: Meget langsom fremgang for kvinder i toppen af dansk erhvervsliv

10.12.2025CSR.dk

Fra mayonnaise til hudcreme: Forskere opdager vandmændenes store potentiale

10.12.2025CSR.dk

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense