Efterladt Aldi-inventar får nyt liv hos madspildsorganisation

I forbindelse med lukningen af landets Aldi-butikker doneres reoler, kølebokse og andet inventar til madspildsorganisationen Stop Spild Lokalt.

En tom Aldi-butik efter endt ophørsudsalg. Derefter er inventaret sendt afsted til Stop Spild Lokalt. Foto: Aldi Danmark..

27.02.2023

CSR.dk

Aldi og Stop Spild Lokalt har samarbejdet siden 2019 om at minimere madspild. Nu får samarbejdet en ny dimension.

Stop Spild Lokalt driver 29 såkaldte madoaser, hvor gratis overskudsmad fra blandt andet Aldi gives til borgere, der har svært ved at få madbudgettet til at række.

Dagligt uddeler madspildsorganisationen omkring 30 tons overskudsmad, og nu vil Aldi donere inventar fra 15 lukkede butikker – det vil gøre en mærkbar forskel for madoasernes frivillige personale og brugere, fortæller Rasmus Erichsen, CEO og stifter af Stop Spild Lokalt:

Læs også: Salling Group genbruger daggammelt brød

”Vi har i Stop Spild Lokalt længe haft en drøm om at gøre vores madoaser til noget mere ensartet genkendeligt for vores brugere. Det er med til at skabe tryghed, når det ligner noget, som man kender. Derfor er vi glade for, at Aldi har valgt at donere deres inventar til os, når deres butikker lukker.”

De første Aldi-butikker er allerede tømt, og inventaret er på vej til madoaser over hele landet. De frivillige tømmer de lukkede Aldi-butikker for eventuelle restvarer og inventar i umiddelbar forlængelse af butikkernes ophørsudsalg.

Største donation nogensinde
Donationen fra ALDI omfatter alle slags reoler, køle- og frostbokse, T-vogne, rulleborde, indkøbskurve, rengøringsvogne, skraldespande og skraldestativer, A-skilte og inventar fra butikkernes baglokale.

Frivillige fra Stop Spild Lokalt afhenter også løbende overskydende fødevarer fra lokale Aldi-butikker ved kølenedbrud og fejlleveringer, eller hvis varer er tæt på udløbsdato.

Det var derfor oplagt for kæden at række ud til Stop Spild Lokalt i forbindelse med, at en række butikker lukker i januar og februar, efter at Aldis internationale ledelse har besluttet at forlade det danske marked.

Læs også: Nu får de officielle kostråd en makeover

”Vi er meget glade for samarbejdet med Stop Spild Lokalt, og med denne særlige donation får de i endnu højere grad mulighed for at hjælpe økonomisk pressede danskere landet over. Så den lå lige til højrebenet. Det er en rar tanke, at vores inventar kan genbruges og skabe gavn for mange,” siger Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark.

Donationen af inventar fra Aldi er den største enkeltstående donation, Stop Spild Lokalt til dato har modtaget. Grundlægger Rasmus Erichsen vurderer, at donationen kan spare organisationen for minimum 50.000 kroner pr madoase, som er den estimerede pris, hvis inventaret skulle købes brugt. 

“En donation af inventar betyder meget for en organisation som os. Vi ville aldrig få råd til selv at købe inventaret, og derfor er det helt fantastisk, at vi nu kan genbruge noget, i stedet for det skal smides ud,” siger han.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Ny rapport: Danmark mangler mindst 162 mia. kr. frem mod 2050 til at beskytte og genoprette biodiversiteten

06.11.2025CSR.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

06.11.2025CSR.dk

Alm. Brand Group ruller klimasikringsplan ud til udsatte boligejere

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København