Efterladt Aldi-inventar får nyt liv hos madspildsorganisation

I forbindelse med lukningen af landets Aldi-butikker doneres reoler, kølebokse og andet inventar til madspildsorganisationen Stop Spild Lokalt.

En tom Aldi-butik efter endt ophørsudsalg. Derefter er inventaret sendt afsted til Stop Spild Lokalt. Foto: Aldi Danmark..

27.02.2023

CSR.dk

Aldi og Stop Spild Lokalt har samarbejdet siden 2019 om at minimere madspild. Nu får samarbejdet en ny dimension.

Stop Spild Lokalt driver 29 såkaldte madoaser, hvor gratis overskudsmad fra blandt andet Aldi gives til borgere, der har svært ved at få madbudgettet til at række.

Dagligt uddeler madspildsorganisationen omkring 30 tons overskudsmad, og nu vil Aldi donere inventar fra 15 lukkede butikker – det vil gøre en mærkbar forskel for madoasernes frivillige personale og brugere, fortæller Rasmus Erichsen, CEO og stifter af Stop Spild Lokalt:

Læs også: Salling Group genbruger daggammelt brød

”Vi har i Stop Spild Lokalt længe haft en drøm om at gøre vores madoaser til noget mere ensartet genkendeligt for vores brugere. Det er med til at skabe tryghed, når det ligner noget, som man kender. Derfor er vi glade for, at Aldi har valgt at donere deres inventar til os, når deres butikker lukker.”

De første Aldi-butikker er allerede tømt, og inventaret er på vej til madoaser over hele landet. De frivillige tømmer de lukkede Aldi-butikker for eventuelle restvarer og inventar i umiddelbar forlængelse af butikkernes ophørsudsalg.

Største donation nogensinde
Donationen fra ALDI omfatter alle slags reoler, køle- og frostbokse, T-vogne, rulleborde, indkøbskurve, rengøringsvogne, skraldespande og skraldestativer, A-skilte og inventar fra butikkernes baglokale.

Frivillige fra Stop Spild Lokalt afhenter også løbende overskydende fødevarer fra lokale Aldi-butikker ved kølenedbrud og fejlleveringer, eller hvis varer er tæt på udløbsdato.

Det var derfor oplagt for kæden at række ud til Stop Spild Lokalt i forbindelse med, at en række butikker lukker i januar og februar, efter at Aldis internationale ledelse har besluttet at forlade det danske marked.

Læs også: Nu får de officielle kostråd en makeover

”Vi er meget glade for samarbejdet med Stop Spild Lokalt, og med denne særlige donation får de i endnu højere grad mulighed for at hjælpe økonomisk pressede danskere landet over. Så den lå lige til højrebenet. Det er en rar tanke, at vores inventar kan genbruges og skabe gavn for mange,” siger Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark.

Donationen af inventar fra Aldi er den største enkeltstående donation, Stop Spild Lokalt til dato har modtaget. Grundlægger Rasmus Erichsen vurderer, at donationen kan spare organisationen for minimum 50.000 kroner pr madoase, som er den estimerede pris, hvis inventaret skulle købes brugt. 

“En donation af inventar betyder meget for en organisation som os. Vi ville aldrig få råd til selv at købe inventaret, og derfor er det helt fantastisk, at vi nu kan genbruge noget, i stedet for det skal smides ud,” siger han.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København