DSV på vej med fossilfri transport i Sverige

Med en stor satsning på biodiesel regner det danske transportfirma DSV’s svenske division med at kunne reducere sit CO2-udslip med over 90 procent. Allerede til september vil det være halveret.

Alle DSV's biler vil Sverige vil inden længe køre på fossilfri biodiesel, hvilket vil skære massivt i selskabets CO2-udledning. Foto: DSV.

15.08.2016

CSR.dk

Et af verdens største logistik- og transportfirmaer, danske DSV, er godt på vej til at gøre et solidt indhug i sit CO2-udslip for selskabets svenske afdeling. I løbet af den nærmeste fremtid vil man nemlig gå over til næsten udelukkende at bruge syntetisk dieselolie fremstillet af slagteriaffald og vegetabilske olier.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Efterhånden som det skifte falder på plads, regner DSV Sweden med at kunne skære over 90 procent af sine udledninger af drivhusgasser, primært CO2. I foråret 2016 fik selskabet således tilladelse fra producenterne af de såkaldte Euro 5 og 6-motorer (de to mest brændstofeffektive på markedet) til at benytte den ikke-fossile HVO 100-diesel.

Og det giver hurtigt gevinst, specielt i takt med at flere og flere tankstationer kan tilbyde det miljøvenlige alternativ i form af HVO (Hydrotreated Vegetable Oils).

”Vores samlede fragtflåde bruger ni millioner liter diesel om året, svarende til 26.000 ton carbonudledninger. Ved at konvertere til HVO 100 – og fulgt op med grundig kontrol med at speditørerne følger reglerne – vil vi have reduceret vores udledning med 13.000 ton allerede til september”, siger CFO for DSV Road AB i Sverige, Christer Hagsund.

Fra DSV’s side holder man desuden også nøje øje med udviklingen af andre typer bæredygtige typer brændstof, eksempelvis biogas, elektricitet og bioetanol. Derudover er Christer Hagsund selv i dialog med både bilfabrikanter, olieselskaber og myndigheder for at yderligere styrke indsatsen på klimaets vegne.

Læs også: Scaniabiler på biogas i København

”I overensstemmelse med vores ISO 14001-certificering arbejder vi i retning af fortsatte forbedringer og opfølgning i forhold til vores miljømæssige målsætninger. Vores mål er at kontinuerligt forbedre vores præstation og opnå reduktioner på over 90 procent, når forudsætningerne er på plads”, slutter Christer Hagsund.

I Sverige er HVO 100 fritaget for afgifter, hvilket gør at literprisen følger niveauet for almindelig diesel.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle