Dit nye brusebad kan give et fattigt barn rene toiletter

For hver gang der sælges et udvalgt Grohe brusesystem ind til 31. august i år bliver der sat penge af til en donation til UNICEF’s "Make a Splash!”-initativ. Ud af 13 lande lægger Danmark sig i selen for at bidrage mest.

I Danmark kan det være svært at forestille sig, hvilke problemer manglen på rent vand skaber. Det betyder f.eks. at børn i udviklingslande jævnligt lider af diarré. Det gør deres skolegang sporadisk.. Foto: Grohe.

11.06.2021

CSR.dk

Frem til d. 31. august 2021 sætter GROHE i Danmark penge fra til at kunne donere op til 550.000 kr. til UNICEF og "Make a Splash!” – et initiativ, som giver børn i udviklingslande bedre adgang til sanitet og hygiejne. Det er et partnerskab etableret af UNICEF og GROHEs moderselskab, LIXIL i 2018.

Børnenes behov for bedre sanitet er helt reelt, som Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark, forklarer:

”Mangel på rent vand, ordentlige toiletter og hygiejne er med til at bremse udviklingen i rigtig mange lokalsamfund, særligt i flere afrikanske lande. Det går flere steder så hårdt udover børnenes helbred, uddannelse og fremtid, at vand, sanitet og hygiejne i dag er et af UNICEFs vigtigste globale fokusområder. Derfor er vi meget glade for GROHEs ”Make a Splash!”-kampagne,” siger hun.

13 lande – en million Euro
GROHE kører samme kampagne i 13 lande i EU, med realistiske målsætninger for hvert land. I alle land samles pengene ind ved at GROHE donerer en sum hver gang et lokalt valgt produkt købes af en grossist.

For GROHE Danmark er beløbet, der udløses ved salg af brusesystemer eller brusestangssæt til grossister 5 kr. Men ’det kan vi gøre bedre’, har de tilsyneladende sagt til sig selv, for det danske datterselskab har valgt også at lægge 250 kr. til side til donationen, hver gang fire bestemte produkter sælges til private kunder i udvalgte gør-det-selv-butikker og online,

”GROHE er en af verdens førende indenfor sanitetsløsninger, og derfor giver det også rigtig god mening, at vi går forrest i kampen for bedre forhold udsatte steder i verden. At være med til at bidrage og give tilbage er vigtigt for os som virksomhed,” siger Mette Nielsen, Marketingschef, GROHE Danmark.

Målet for den samlede donation fra alle tretten lande ligger i omegnen af 1 million Euro, og vil gå til projekter i Kenya, Tanzania og Etiopien. Tidligere midler fra ”Make a Splash!”-partnerskabet har bidraget til at etablere toilet- og hygiejnefaciliteter samt lære børn og indbyggere i lokalområderne om betydningen af sanitet og hygiejne.

Gode resultater med tilpassede løsninger
GROHEs moderselskab, LIXIL, har indtaget en vigtig rolle for at være med til at imødekomme den stigende efterspørgsel på toiletter og sanitære løsninger i flere af verdens udsatte lande. Blandt andet har LIXIL udviklet toilet- og sanitetsløsninger tilpasset forhold i udviklingslande, der hjælper lokalsamfundene til at forbedre og opretholde ordentlig sanitet og hygiejne. I blandt andet Kenya har indførelsen af disse løsninger desuden sikret både uddannelse og jobs for lokale installatører.

- EHS

--------------

Normalt reklamerer vi ikke på denne måde, men hvis nogle af CSR.dk’s læsere står for at skulle købe et nyt brusesystem, så er det disse modeller, som udløser donationen: GGROHE Vitalio Start System 250 samt GROHE Vitalio System 260 & 310.
 

For 550.000 kr sanitet

For pengene fra GROHE Danmarks bidrag til kampagnen kan man f.eks. få: 

  • 88 mio. liter rent vand om året ved hjælp af vandrensningstabletter, eller
  • 550.000 stykker sæbe der er afgørende for at holde en god hygiejne, eller
  • 755 skoletoiletter bestående af et latrin og kabine med dør, eller
  • Etablering af 231 hånddrevne pumper som skaffer rent vand til mange børn og deres familier

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København