DHL åbner cykelhub i København: ”Bæredygtig last mile er afgørende”

Med sin nye Cityhub for cykelbude i København fortsætter DHL omstillingen til at blive CO2-neutral i 2050. ”Cyklerne redder ikke verden, men det er tæt på”, lød det fra transportministeren. De ansatte er begejstrede for den nye arbejdsplads.

DHL’s direktør i Danmark, Atli Einarsson, og transportminister Benny Engelbrecht havde fundet den helt store saks frem, da Cityhubben blev indviet d. 4. november. Foto: Anders Kampmann.

05.11.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

Der var godt pakket i lokalerne på Nørre Voldgade 56 tæt ved Nørreport i København, da transportgiganten DHL i går indbød til åbning af sin nye Cityhub i den danske hovedstad. Fra adressen skal selskabets bude fremover transportere pakker den berømte ’last mile’ ud til modtagerne på elcykler eller, til de større forsendelser, i elektriske varevogne.

Læs også: UPS fortsætter med at rulle elcykler ud på markedet

For DHL’s direktør i Danmark, islandske Atli Einarsson, betyder åbningen ”et vigtigt skridt i retning af bæredygtige leveringer og realiseringen af vores overordnede klimamål”, som han sagde til forsamlingen.

Deutsche Post DHL Group, som koncernen hedder, satte tilbage i 2010 et langsigtet mål om at være CO2-neutral i 2050, og det er i det lys, åbningen af Cityhubben og de andre initiativer, man har gang i rundt omkring, skal ses.

”Det her har massiv betydning for os, når det gælder om at reducere vores CO2-udslip, og det kunne ikke være sket en dag senere, for det er stort mål, vi har sat os. Men jeg synes vi er nået langt siden 2010; vi tilbyder grøn levering, vi planter 1 mio. træer om året og vi uddanner vores folk til at blive mere energieffektive”, sagde Atli Einarsson til CSR.dk.

Det er cykler som denne og mere traditionelle longjohns, der skal køre rundt i indre by med hubben som udgangspunkt. Større forsendelser vil blive fragtet med elektriske varevogne. Foto: Anders Kampmann.

Optimal kombination med elcykler og elektriske varevogne
Blandt de prominente gæster til åbningen var også transportminister Benny Engelbrecht (S), og han var ikke sen til at rose DHL for initiativet, der spiller godt sammen med regeringens mål om at reducere Danmarks CO2-udslip med 70 procent i 2030.

”Et tiltag som det her er jo næsten for godt til at være sandt. Hvis vi skal nå vores mål som samfund, så skal transportsektoren også levere på den grønne dagsorden, og derfor er det godt at se DHL tage udfordringen op. Her virker kombinationen mellem elcykler og elektriske varevogne optimal, og selvom cyklerne selvfølgelig ikke redder verden, så er det tæt på”, sagde han.

Ministeren pegede specifikt på, hvordan last mile-leveringerne verden over belaster klimaet og skaber trængsel og forurening i byerne, og hvor vigtigt det derfor er at få erstattet de traditionelle varebiler, der står for 16 procent af transportsektorens samlede CO2-udledninger, med nogle grønnere alternativer.

”DHL’s initiativ her er et godt første skridt, som vi håber, vil inspirere andre. Fra regeringens side ønsker vi at indgå partnerskaber med erhvervslivet for at fremme den grønne omstilling, og interessen er der helt klart. Jeg har holdt en stribe hilse-på-møder i min første tid som minister, og her bliver klimaspørgsmålet bragt på banen som noget af det første hver gang, og ikke af mig”, fortalte Benny Engelbrecht CSR.dk.

”DHL bruger jo ikke nogen nye teknologier her, men de gør det mere organiseret og sætter det i system, og det gør en forskel. Det her en løsning, der fungerer i byen, og så er der jo andre udfordringer, når man kommer ud på landet, men der er brug for grønne løsninger overalt, så vi håber andre vil følge trop, hvilket jo også allerede sker”, fortsatte han.

Benny Engelbrecht kalder også sig ’cykelminister’, og var da også behørigt begejstret for DHL’s materiel. Foto: Anders Kampmann.

Håber ikke på langvarig konkurrencefordel
Fra DHL’s side ser man også gerne de øvrige aktører i transportsektoren bevæge sig i den bæredygtige retning og påtage sig deres del af ansvaret for at begrænse den globale opvarmning, understregede Atli Einarsson, der i øvrigt pegede på luftfarten som ”det næste store skridt”.

”En bæredygtig fremtid kræver bæredygtig logistik, herunder på last mile, og det vil igen kræve et samlet skub fra os og andre transportvirksomheder i retning af eksempelvis grønnere brændstof til flyindustrien”, sagde han.

På spørgsmålet om, hvorvidt de grønne tiltag kunne tænkes at udgøre en konkurrencefordel for DHL, lød svaret da også, at det nødig skulle være afgørende på sigt.

”Vi vil gøre det rigtige for både kunder og miljøet, og gør vi det her godt, så bliver det en fordel. Men jeg ville blive trist, hvis det bliver en langvarig fordel, for så betyder det, at vores konkurrenter ikke følger trop og skifter diesel ud med cykler”, sagde Atli Einarsson.

Forsøg de næste seks måneder
Rent praktisk markerede gårsdagens event den ’soft opening’ af hubben, der faktisk fandt sted i fredags, den 1. november, forklarede customer experience & administration director for DHL Express i Danmark, Christian Høy-Petersen.

Siden da har der således været gang i pakkeflowet gennem hubben, og buddene kom og gik da også i løbet af arrangementet til og fra de fire cykler, man indtil videre har i stalden, og som inden længe vil få følgeskab af fem af DHL’s streetscootere, der er på vej fra 2020.

Over det næste halve års tid skal hubben, der bliver arbejdsplads for ni ansatte og skal være åben 67 timer om ugen, køre som pilotforsøg, hvor business casen løbende vil blive evalueret. Men forventningerne er bestemt høje.

Læs også: Amazon investerer stort i elbiler

”Vi har allerede masser af trafik her, kunderne tager godt i mod tiltaget og buddene elsker både stedet og materiellet”, lød det fra Christian Høy-Petersen, hvilket en hurtig rundspørge blandt det cyklende personel da også bekræftede.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby