Det kræver den rette strategi at tjene penge på bæredygtighed

Store virksomheder er for alvor begyndt at tjene penge på kundernes trang til at forbruge bæredygtigt. Men det kræver i høj grad en nøje markedsstrategi, hvis det skal lykkes, viser undersøgelse.

Ny undersøgelse går i dybden med hvordan virksomheder kan bruge forbrugernes grønne engagement til at tjene penge. .

13.07.2017

CSR.dk

Selvom forbrugere længe har ville vise deres klimamæssige engagement i markedsundersøgelser, er det ikke dér, det største fokus skal lægges i produktpromovering og reklamer, hvis der skal gang i salget. Det skriver GreenBiz.

Tværtimod skal promoveringen i mindre grad fokusere på de store linjer, og i højere grad fokusere på hvordan det givne produkt på bæredygtig vis kan gavne kunden, viser ny undersøgelse.

Læs også: Alle Volvo-biler bliver elektriske fra 2019

Undersøgelsen er foretaget af organisationen BSR’s Sustainable Lifestyles Frontier Group. Gruppen er en sammenslutning af store, amerikanske brands som McDonalds, eBay, AT&T og Walmart, og sammen har de undersøgt, hvordan de kan bruge forbrugernes trang til at skabe en bedre og grønnere verden til at tjene penge.

Og et af resultaterne er altså, at bæredygtighed er en sideværdi for forbrugeren og ikke skal præsenteres som hovedværdien. Televirksomheden AT&T fandt i undersøgelsen eksempelvis ud af, at det virkede bedst at fokusere på fordele som kontrol over hjemmet og sikkerhed, når digital og energimæssig overvågning af hjemmet skulle sælges. Ikke hvor meget kunden ville mindske sit CO2-aftryk, selvom det kan fremstå som vigtigt i brugerundersøgelser.

Læs også: Virksomhederne skal levere en ny slags godt liv

En anden konklusion i undersøgelsen er, at kundernes engagement kan styrkes ved at gøre bæredygtige tiltag sjovere og mindre alvorlige. Det brugte McDonalds blandt andet i en restaurant i San Francisco. Ved hjælp af farver og leg fangede virksomheden flere kunders opmærksomhed om den bagvedliggende sag; genbrug.

Læs alle undersøgelsens resultater i rapporten ’Big Brands Big Impact: A Marketer’s Guide to Behavior Change’.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online