Det kræver den rette strategi at tjene penge på bæredygtighed

Store virksomheder er for alvor begyndt at tjene penge på kundernes trang til at forbruge bæredygtigt. Men det kræver i høj grad en nøje markedsstrategi, hvis det skal lykkes, viser undersøgelse.

Ny undersøgelse går i dybden med hvordan virksomheder kan bruge forbrugernes grønne engagement til at tjene penge. .

13.07.2017

CSR.dk

Selvom forbrugere længe har ville vise deres klimamæssige engagement i markedsundersøgelser, er det ikke dér, det største fokus skal lægges i produktpromovering og reklamer, hvis der skal gang i salget. Det skriver GreenBiz.

Tværtimod skal promoveringen i mindre grad fokusere på de store linjer, og i højere grad fokusere på hvordan det givne produkt på bæredygtig vis kan gavne kunden, viser ny undersøgelse.

Læs også: Alle Volvo-biler bliver elektriske fra 2019

Undersøgelsen er foretaget af organisationen BSR’s Sustainable Lifestyles Frontier Group. Gruppen er en sammenslutning af store, amerikanske brands som McDonalds, eBay, AT&T og Walmart, og sammen har de undersøgt, hvordan de kan bruge forbrugernes trang til at skabe en bedre og grønnere verden til at tjene penge.

Og et af resultaterne er altså, at bæredygtighed er en sideværdi for forbrugeren og ikke skal præsenteres som hovedværdien. Televirksomheden AT&T fandt i undersøgelsen eksempelvis ud af, at det virkede bedst at fokusere på fordele som kontrol over hjemmet og sikkerhed, når digital og energimæssig overvågning af hjemmet skulle sælges. Ikke hvor meget kunden ville mindske sit CO2-aftryk, selvom det kan fremstå som vigtigt i brugerundersøgelser.

Læs også: Virksomhederne skal levere en ny slags godt liv

En anden konklusion i undersøgelsen er, at kundernes engagement kan styrkes ved at gøre bæredygtige tiltag sjovere og mindre alvorlige. Det brugte McDonalds blandt andet i en restaurant i San Francisco. Ved hjælp af farver og leg fangede virksomheden flere kunders opmærksomhed om den bagvedliggende sag; genbrug.

Læs alle undersøgelsens resultater i rapporten ’Big Brands Big Impact: A Marketer’s Guide to Behavior Change’.

-CHM

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle