Det handler grundlæggende om transparens

Mange virksomheder kommunikerer ikke om deres CSR-indsats, for når man stikker hovedet frem, kan man få en på næsen. For Sticks’n’Sushi er det modsat. Hør deres CEO fortælle om åbenhed og mild kommunikation på CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28/3

Transparens giver robusthed, siger Sticks'n'Sushi's CEO Kim Rahbek Hansen, og derfor er CSR forankret i hele organisationen.

14.03.2017

CSR.dk

I Kims øjne er der lidt for meget hype om ”bæredygtighed”. Ikke at han på nogen måde er modstander af en mere bæredygtig udvikling, tværtimod, der er bare nogen, der gør en for stor sag ud af det, synes han. Selv foretrækker han en mere ydmyg tilgang, eller ”mildere”, som han kalder det. For folk skal jo have lov at spise i fred.

Læs også: Program CSR LINK’s kommunikationskonference

Som CEO for Sticks’n’Sushi har Kim Rahbek Hansen sat sig selv i spidsen for virksomhedens CSR. Den første restaurant, som siden har vokset sig ud over Danmarks grænser, var han selv med til at åbne i 1994 i Nansensgade i København. I dag tæller restaurant-gruppen 1.100 ansatte i 18 restauranter i Danmark, England og Tyskland. Men vokseværket har været uden at gå på kompromis med råvarerne, kvaliteten og forholdet til samfundet. En målrettet indsats inden for klima førte således til, at virksomheden vandt Strategiprisen i Klimacup 2010. Et resultat, han naturligvis nævner med stolthed.

Men den flotte pris er ikke kommet af sig selv, understreger Kim Rahbek Hansen, for den – og de andre bæredygtighedsresultater, virksomheden har opnået - skyldes en bevidst implementering af CSR i alle organisationens led og over for leverandørerne.

Læs også: Sticks’n’Sushi

”Når vi er lykkedes så godt med vores CSR-strategi, skyldes det, at vi har forankret indsatsen ikke bare hos ledelsen, men internt i hele organisationen. Alle i Sticks’n’Sushi ved, hvorfor vi gør, som vi gør, og hvordan det skal gøres.”

Transparens giver robusthed
Grundlæggende handler det om transparens, forklarer Kim Rahbek Hansen, for det giver en robusthed, i og med at hver enkelt medarbejder har en solid indsigt i Sticks’n’Sushis CSR-aktiviteter. Det har vist sig at være en stor styrke, når virksomheden skulle stå sin prøve, siger han og henviser til erfaringer fra åbningen af den første restaurant i England:

”Der var stærke NGO-bevægelser, som ville vide, hvor vi fik vores tun og laks fra og ville rulle hele balladen op, men medarbejderne var trænede i at svare på spørgsmålene: hvor vi får råvarerne fra, og hvad vi gør med spildet. Så i stedet for at have NGO’erne som modspillere, blev de vores medspillere.”

Læs også: Sticks’n’Sushi og ansvarlighed

Det er en devise for Kim Rahbek Hansen, at ingen er perfekte, og at man altid kan blive bedre, og han er overbevist om, at den erkendelse har gjort, at Sticks’n’Sushi altid har performet godt på CSR og har kunnet markere sig ved at vinde priser som Strategiprisen: det har aldrig været forsøgt at skjule noget, heller ikke når det ikke lykkes så godt, som det var tilsigtet.

Stærke cases og CSR-kommunikation og dilemmaer
Mød Kim Rahbek Hansen på konferencen d. 28/3, og hør om transparens i kommunikationen, om bæredygtighed som en evig rejse, og om at gå hele vejen på økologi, også selv om det koster.

Konferencen, der afholdes med Aarhus Universitet som medarrangør i universitetets lokaler i Emdrup, København, byder desuden på emner som ”Barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR kommunikation - et legitimeringsperspektiv”, ”Bæredygtig kommunikation - en umulig mission” og ”CSR-kommunikation og eksterne relationer” og ”CSR-kommunikation og integration i forretningen” og meget mere.

Læs mere om konferencen her: http://www.csr-link.dk/?page_id=1908
 
På konferencen kan du møde - og høre indlæg ved:
 
Jon Kiellberg, direktør og stifter, Re-Mind
Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner RelationsPeople, formand GAME og talsmand K1
Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency
 
Tilmelding her: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby