Der er gode råd at hente om socialt ansvar

I øjeblikket søger små og mellemstore virksomheder faglig sparring om, hvordan de dokumenterer deres sociale ansvar. Sparringen ruster virksomhederne til at levere måltal på S’et i ESG-rapportering.

”Vi får henvendelser fra både store virksomheder og SMV’er, der enten allerede tager socialt ansvar eller ønsker at gøre det, men som efterlyser sparring om, hvordan de bedst opnår gode resultater på S’et i ESG”, siger Ea Nielsen, der er souschef i Cabi. Foto: Cabi

27.02.2024

CSR.dk

Når telefonen ringer i videnshuset Cabi, er opkaldet ofte fra en leder, der søger gode råd om, hvordan virksomheden kan styrke S’et i ESG-rapporteringen.

”Vi får henvendelser fra både store virksomheder og SMV’er, der enten allerede tager socialt ansvar eller ønsker at gøre det, men som efterlyser sparring om, hvordan de bedst opnår gode resultater på S’et i ESG”, siger Ea Nielsen, der er souschef i Cabi.

Ringer man til Cabi med spørgsmål om, hvordan man som virksomhed styrker sit sociale ansvar, får man sparring med seniorkonsulenter, der har mange års erfaring med diversitet i virksomheder. En stor del af rådgivningen er gratis.

Stor interesse for S'et fra virksomheder 

Der er stor velvilje blandt danske virksomheder til at score højt på S’et i ESG-rapporteringen, erfarer Cabis souschef.

”I en tid, hvor 150.000 mennesker befinder sig uden for arbejdsmarkedet, står det klart for flere og flere ledere, at de både kan få løst vigtige opgaver og performe på socialt ansvar ved at rekruttere ledige eller sårbare”, siger Ea Nielsen.

Hun fortæller, at der stor forskel på, hvor langt, de virksomheder, der kontakter Cabi, er i deres arbejde med S’et.

”Vi modtager opkald fra ledere, der har gjort socialt ansvar til en del af forretningsstrategien. Andre ønsker hjælp til, hvordan de dokumenterer, at de i årevis har inkluderet medarbejdere med handicap eller sociale udfordringer i organisationen”.

Selv om det i første omgang er de store virksomheder, der er forpligtet til at rapportere på bæredygtighed, og dermed også på S’et, er det forretningsmæssigt klogt for langt de fleste virksomheder at kunne levere nøgletal på socialt ansvar, pointerer Ea Nielsen.

”I takt med de stigende krav til bæredygtighedsrapportering vil virksomheder, der indgår i en leverandørkæde, opleve, at det er et konkurrenceparameter at tage socialt ansvar. De vil blive mødt af krav om at kunne levere ind til store virksomheders sociale KPI’er, fordi de største selskaber skal rapportere på det i hele værdikæden. Her risikerer de mellemstore virksomheder at bliver overhalet, hvis ikke de gør en indsats”, siger hun.

Læs også: Mange virksomheder frygter CSRD-data

ESG-dokumentation kan ske på flere niveauer. De fleste begynder på basisniveau ved at indhente data, der ligger lige for. For eksempel ved at opgøre, hvor mange medarbejdere, der er ansat på særlige vilkår eller hvordan trivsel, arbejdsmiljø og sygefravær udvikler sig i forhold til målsætningen.

”Det gælder om at finde det leje, der er passende og så bygge ovenpå”, lyder rådet fra Ea Nielsen.

Hun anbefaler, at man som leverandør taler med sine store kunder om, hvad der er væsentligt for dem at rapportere på, når det gælder S’et i ESG-rapporteringen. På den måde bliver det konkret for den mellemstore virksomhed, hvor det giver mest mening at styrke og måle de sociale indsatser i organisationen.

”Social ansvarlighed handler også om at give plads til, at medarbejdere er forskellige. Nogen kan have behov for ekstra hensyn på grund af et fysisk handicap, eller måske man er kommet tilbage efter et stress-forløb og har brug for ro. Kan virksomheden dokumentere den rummelighed, står den stærkt”, siger Ea Nielsen.

Tre områder, der tæller med i ESG-dokumentation

  1. Fastholdelse ved sygdom eller livskriser
    Med en fastholdelsesindsats kan I hjælpe langtidssygemeldte medarbejdere med at beholde forbindelsen til arbejdspladsen og undgå at miste kompetent arbejdskraft. Det styrker jeres S.
  2. Rekruttering af ledige fra kanten af arbejdsmarkedet
    I kan også styrke jeres S i ESG ved at ansætte medarbejdere, der ikke var i job, inden I ansatte dem, ansætte medarbejdere i fleksjob eller på få timer. Praktikanter kan også være et fokusområde.
  3. Diversitet og inklusion
    En inkluderende kultur, der har fokus på kønssammensætning, alderssammensætning og etnisk mangfoldighed kan også tælle med i ESG-dokumentationen.

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby