Der bliver købt grønt til kontorerne

De danske virksomheder tænker i stigende grad på klimaet, når de køber ting og sager til arbejdspladsen. Det mærker leverandøren Lyreco, der selv har været igennem en grøn omstilling og nu sigter efter 100 procent bæredygtigt salg. Det er vejen til fremtidig succes, lyder det fra topchef Michael Baun.

Der er flere ben i Lyrecos bæredygtighedsstrategi. Illustration: Lyreco.

20.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Som landets største leverandør af produkter og løsninger til arbejdspladsen har Roskildevirksomheden Lyreco et særdeles godt indblik i, hvordan markedet udvikler sig, ikke mindst når det kommer til den overordnede strategi for de mange forskellige ting og sager, man sælger via sit site.

Læs også: Lyreco får svanemærket kantine

”Vi sigter efter 100 procent bæredygtige produkter, og inden for en ramme på 10 år tror vi på, at det er realistisk”, siger Michael Baun Christensen. Foto: Lyreco.

Det har været en længere proces at nå så langt, forklarer administrerende direktør for Lyreco Scandinavia, Michael Baun Christensen, men der er også flere gevinster at hente.

”Vi vil gerne vise, at det grønne alternativ er attraktivt og positivt på flere fronter. Dels er det et branding statement omkring, at vi tager miljøet seriøst, og derudover vil vi også bevise, at det kan gøres til en god forretning. Det gør vi ved at tilbyde noget mere end ’bare’ nogle gode produkter; der følger også nogle værdier med, som tidligere handlede meget om leveringshastighed, men nu er klimahensynet også blevet et vigtigt parameter”, siger han.

Sælgere og leverandører skal lære det grønne at kende
På de indre linjer har det taget tid at få gang i omstillingen, både når det gælder virksomhedens egne salgsprocedurer, og i forhold til de mange leverandører, der er nødt til at være med på strategien, idet Lyreco ikke selv har nogen produktion.

”Vi har brugt og bruger fortsat en del ressourcer på at lære vores sælgere at sælge grønt, hvilket basalt set handler om, at de skal sælge den samlede værdi af et produkt, og ikke bare prisen. Det kræver tid og modning at skabe holdningsændringer og få en kunde til at vælge den grønne løsning”, understreger Michael Baun Christensen, og fortsætter:

”For vores leverandørers vedkommende, så er det også en tidskrævende proces, som kræver et tæt samarbejde. Vi opfordrer dem til at se på alternative materialer, eksempelvis miljømærket træ, men det grønne valg er ofte lidt dyrere, og den ekstra omkostning kan være en sten i skoen i nogle situationer”.

Konkurrencefordele i bæredygtighed
Derfor har man, med Michael Baun Christensens ord, været ”lidt barsk over for nogle leverandører” og prøvet på at presse dem på volumen og spille dem ud mod hinanden. På grund af sin størrelse, kan Lyreco tillade at stille krav om ikke kun kvalitet og pris, men også bæredygtighed i sine egne handler, og det har man tænkt sig at udnytte for at nå en ambitiøs, langsigtet målsætning.

Dels er det et branding statement omkring, at vi tager miljøet seriøst, og derudover vil vi også bevise, at det kan gøres til en god forretning.

Michael Baun Christensen

”Vi sigter efter 100 procent bæredygtige produkter, med den lille fodnote, at der er nogle enkelte varer og komponenter, som aldrig kan blive grønne. Men inden for en ramme på 10 år tror vi på, at det er realistisk. Allerede nu er vi på 43 procent i Sverige, og inden for fem år bør vi være over 50 procent på alle vores markeder, og så tror jeg at vi rammer et tipping point, hvor det grønne bliver det normale”, siger Michael Baun Christensen.

Læs også: Grønne indkøb starter i ledelsen

Den målsætning er selvsagt også understøttet af en forretningsmodel, der skal konsolidere Lyrecos position på markedet. Michael Baun Christensen peger således på, at den grønne udvikling kommer til at gå stærkere end de fleste tror, og at der på sigt vil være konkurrencefordele i den ansvarlige tilgang til produktion og indkøb.

For som han siger: ”Dem der går all-in her, er morgendagens vindere”.

Se mere om Lyrecos arbejde med ansvarlighed og bæredygtighed i nedenstående video.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Ny rapport: Danmark mangler mindst 162 mia. kr. frem mod 2050 til at beskytte og genoprette biodiversiteten

06.11.2025CSR.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

06.11.2025CSR.dk

Alm. Brand Group ruller klimasikringsplan ud til udsatte boligejere

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Orienteringsmøde om Sustainability manager uddannelse

Deltag på orienteringsmøde om Dansk Standards Sustainability manager uddannelse. Mød underviserne, der orienterer om uddannelsens formål, forløb og udbytte. Mød andre potentielle deltagere. Få mulighed for at stille uddybende og afklarende spørgsmål om Sustainability manager uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus