Der bliver købt grønt til kontorerne

De danske virksomheder tænker i stigende grad på klimaet, når de køber ting og sager til arbejdspladsen. Det mærker leverandøren Lyreco, der selv har været igennem en grøn omstilling og nu sigter efter 100 procent bæredygtigt salg. Det er vejen til fremtidig succes, lyder det fra topchef Michael Baun.

Der er flere ben i Lyrecos bæredygtighedsstrategi. Illustration: Lyreco.

20.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Som landets største leverandør af produkter og løsninger til arbejdspladsen har Roskildevirksomheden Lyreco et særdeles godt indblik i, hvordan markedet udvikler sig, ikke mindst når det kommer til den overordnede strategi for de mange forskellige ting og sager, man sælger via sit site.

Læs også: Lyreco får svanemærket kantine

”Vi sigter efter 100 procent bæredygtige produkter, og inden for en ramme på 10 år tror vi på, at det er realistisk”, siger Michael Baun Christensen. Foto: Lyreco.

Det har været en længere proces at nå så langt, forklarer administrerende direktør for Lyreco Scandinavia, Michael Baun Christensen, men der er også flere gevinster at hente.

”Vi vil gerne vise, at det grønne alternativ er attraktivt og positivt på flere fronter. Dels er det et branding statement omkring, at vi tager miljøet seriøst, og derudover vil vi også bevise, at det kan gøres til en god forretning. Det gør vi ved at tilbyde noget mere end ’bare’ nogle gode produkter; der følger også nogle værdier med, som tidligere handlede meget om leveringshastighed, men nu er klimahensynet også blevet et vigtigt parameter”, siger han.

Sælgere og leverandører skal lære det grønne at kende
På de indre linjer har det taget tid at få gang i omstillingen, både når det gælder virksomhedens egne salgsprocedurer, og i forhold til de mange leverandører, der er nødt til at være med på strategien, idet Lyreco ikke selv har nogen produktion.

”Vi har brugt og bruger fortsat en del ressourcer på at lære vores sælgere at sælge grønt, hvilket basalt set handler om, at de skal sælge den samlede værdi af et produkt, og ikke bare prisen. Det kræver tid og modning at skabe holdningsændringer og få en kunde til at vælge den grønne løsning”, understreger Michael Baun Christensen, og fortsætter:

”For vores leverandørers vedkommende, så er det også en tidskrævende proces, som kræver et tæt samarbejde. Vi opfordrer dem til at se på alternative materialer, eksempelvis miljømærket træ, men det grønne valg er ofte lidt dyrere, og den ekstra omkostning kan være en sten i skoen i nogle situationer”.

Konkurrencefordele i bæredygtighed
Derfor har man, med Michael Baun Christensens ord, været ”lidt barsk over for nogle leverandører” og prøvet på at presse dem på volumen og spille dem ud mod hinanden. På grund af sin størrelse, kan Lyreco tillade at stille krav om ikke kun kvalitet og pris, men også bæredygtighed i sine egne handler, og det har man tænkt sig at udnytte for at nå en ambitiøs, langsigtet målsætning.

Dels er det et branding statement omkring, at vi tager miljøet seriøst, og derudover vil vi også bevise, at det kan gøres til en god forretning.

Michael Baun Christensen

”Vi sigter efter 100 procent bæredygtige produkter, med den lille fodnote, at der er nogle enkelte varer og komponenter, som aldrig kan blive grønne. Men inden for en ramme på 10 år tror vi på, at det er realistisk. Allerede nu er vi på 43 procent i Sverige, og inden for fem år bør vi være over 50 procent på alle vores markeder, og så tror jeg at vi rammer et tipping point, hvor det grønne bliver det normale”, siger Michael Baun Christensen.

Læs også: Grønne indkøb starter i ledelsen

Den målsætning er selvsagt også understøttet af en forretningsmodel, der skal konsolidere Lyrecos position på markedet. Michael Baun Christensen peger således på, at den grønne udvikling kommer til at gå stærkere end de fleste tror, og at der på sigt vil være konkurrencefordele i den ansvarlige tilgang til produktion og indkøb.

For som han siger: ”Dem der går all-in her, er morgendagens vindere”.

Se mere om Lyrecos arbejde med ansvarlighed og bæredygtighed i nedenstående video.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København