De mange ting medarbejderinvolvering kan

Medarbejderinvolvering er det nye sort. Ikke fordi fænomenet er nyt, men fordi forretningsværdien af denne indsats er stærkt stigende. Men hvori består værdien egentlig? Og hvordan involverer man medarbejderne i CSR, så det skaber værdi både for forretningen og den enkelte?

”Involveringen kan være med til at styrke virksomhedens demokratiske kultur. Når medarbejderne får mulighed for at komme til orde, dulmer det utrygheden og giver en følelse af kontrol over og ejerskab til den forandring, virksomheden står overfor”, siger lektor ved Aarhus Universitet, Mona Agerholm Andersen..

06.12.2017

Nette Kirkegaard, CSR.dk

Afviklingen af hierarkiske organisationskulturer med magten koncentreret i toppen; udsigten til nye generationer af højtuddannede medarbejdere, der kan og vil være herre i eget hus, selv når de går på arbejde, og ikke mindst virksomhedernes stigende fokus på samfundsansvar.

Disse tendenser har skabt fornyet fokus på behovet for og værdien af medarbejderinvolvering. En række studier, blandt andet publiceret i International Coaching Psychology Review og Journal of Applied Psychology viser, at når medarbejderne involveres i det rigtige og på den rigtige måde, skaber det øget engagement. Dette engagement spreder sig som ringe i vandet fra den enkelte medarbejder ud i organisationen og kan aflæses direkte i regnskab og i interessentanalyser.

Virksomheder, der formår at involvere og engagere sine medarbejdere, opnår således øget omsætning og effektivitet, mere tilfredse kunder, højere innovationskraft samt mindre sygefravær, end virksomheder, hvor medarbejderne er knap så engagerede. Denne indre følelse af at være engageret øger altså ikke kun medarbejdernes egen livskvalitet, den kan også aflæses direkte på virksomhedens bundlinje.

Der skal uddannelse og viden til
Der skal dog være en række forudsætninger til stede, hvis involveringen skal omsættes til værdiskabelse for forretningen. Mona Agerholm Andersen, lektor ved institut for virksomhedsledelse på Aarhus Universitet mener, at topledelsen skal se kritisk på sig selv og den ledelseskultur, som er i organisationen.

Og så skal alle mellemledere tages i ed, før en involveringsproces sættes i værk.

”Det kræver uddannelse af både ledere og medarbejdere at gennemføre værdiskabende involveringsprocesser. Det er i den forbindelse essentielt, at alle ledere besidder viden, vilje og ressourcer til at involvere medarbejderne. Samtidig er det vigtigt, at medarbejderne får den nødvendige træning for at kunne involvere sig aktivt i fx forandringsprocesser. Og så skal ledelseskulturen understøtte involvering, og fx ikke være enstrenget hierarkisk,” siger Mona Agerholm Andersen.

Forskellige typer involvering medfører forskellige former for forretningsværdi

1. Filantropi – Involvering i den gode sag styrker værdier og kultur, og gør medarbejderne stolte

Når virksomheder involverer medarbejderne i filantropiske indsatser, viser de medarbejderne, at samfundsansvar ikke bare er noget, de siger, men noget de gør, mener og investerer i. Filantropi er især udbredt i USA og Storbritannien, men masser af danske virksomheder arbejder også inden for dette felt, hvor de fx samarbejder med en velgørenhedsorganisation eller giver medarbejderne et antal timer til at arbejde frivilligt for en sag, de selv brænder for. Det styrker de interne værdier og fællesskab og skaber engagement og øget loyalitet.

2. Drift – Involvering i klima og miljø reducerer omkostninger og fremhæver værdier

Virksomheder, som gerne vil spare penge på driften af fx kontorer og rejseaktiviteter, kan involvere medarbejderne i at arbejdet med at identificere indsatser, der reducerer klima- og miljøbelastningen.

Det kan fx være, at medarbejderne foreslår en intern kampagne med det formål at reducere rejseaktiviteten og holde flere videomøder. Det sparer penge og CO2 på samme tid. Denne type involvering kobler driftsomkostninger med en klima- og miljøindsats, som har stor værdi or mange medarbejdere. Dermed opnår virksomheden både at spare penge og fremhæve sine værdier på samme tid.

3. Fælles værdiskabelse – involvering skaber værdi for forretningen, for samfundet og for medarbejderne

Virksomheder, der kobler (dele af) kerneforretningen til at løse problemer i samfundet, fx miljømæssige problemer eller sociale udfordringer, oplever ofte, at det at involvere medarbejderne ikke blot er ønskeligt, men direkte nødvendigt for at nå de forretningsmæssige mål. H&M har fx et forretningsmæssigt mål om bruge færre ressourcer i tekstilproduktionen. Det mål bliver bl.a. opnået ved at ændre forbrugernes adfærd, så de afleverer deres gamle tøj i H&M’s butikker i stedet for at smide det ud. Det mål vil H&M have meget svært ved at nå uden en aktiv og dedikeret indsats fra medarbejderne, som har den direkte kontakt med kunderne i hverdagen.

Medarbejderne oplever her igennem at gøre en forskel, at de bidrager til at løse store, komplekse udfordringer i deres hverdag. Det skaber ikke kun øget engagement og loyalitet, færre sygedage, forbedret innovationskraft osv., det åbner op for en dybere følelse af mening, som er ekstrem værdifuld for medarbejderen såvel som for virksomheden.

Fra kvantitet til kvalitet
Da medarbejderinvolvering for alvor bliver rullet ud på danske virksomheder i begyndelsen af 00’erne er det med stort fokus på intern kommunikation. Nu skal ledelsen være synlig og kommunikere direkte og løbende med medarbejderne, som, i takt med udbredelsen af nye, digitale kommunikationsplatforme, skal kunne svare på ledelsens indlæg og kommentere på hinandens svar.

Ansvaret for den indsats er typisk forankret i kommunikationsafdelingen eller i HR, og succesen bliver målt i antallet af indlæg og svar fra medarbejderne. Involvering er altså en kvantitativ, målbar størrelse, som  skaber et slags bevis for, at medarbejderne er engagerede i deres arbejdsplads.

”Denne form for kvantificering er en lidt gammeldags måde at måle værdien af involvering på,” konkluderer Mona Agerholm Andersen.

Anden bølge: med i hjertet af strategien
Næste involveringsbølge, som i høj grad ikke er toppet endnu, inviterer nu medarbejderne med ind i hjertet af strategiprocesser, som fx kan handle om forbedring af kundetilfredshed, fastholdelse af ledertalenter eller styrkelse af virksomhedens værdier og kultur; en indsats elektronikproducenten Eltwin har haft stor succes med (se side 28).

I lyset af, at forandring mere eller mindre er blevet en permanent tilstand i rigtig mange virksomheder, er det afgørende at involvere medarbejderne fra begyndelsen.

”Involveringen kan være med til at styrke virksomhedens demokratiske kultur. Når medarbejderne får mulighed for at komme til orde, dulmer det utrygheden og giver en følelse af kontrol over og ejerskab til den forandring, virksomheden står overfor”, mener Mona Agerholm Andersen.

Samtidig er involveringen med til at nedbryde siloer og hierarkier, fordi medarbejderen har en plads rundt om bordet sammen med mellemledere såvel som topledere. Ansvaret for denne type involvering er ofte placeret højere oppe i organisationen, fx hos en HR-direktør, der kan trække på ressourcer i hele organisationen, og som rapporterer løbende til toplederen.

Processen bliver ofte kommunikeret internt med mulighed for dialog medarbejdere og ledelse imellem, men de kvantitative kommunikationsmål er afløst af mål, som på den ene side handler om den gode proces og medarbejderens egen oplevelse af at blive set og hørt undervejs og på den anden side de forretningsmæssige mål, som processens gerne skulle ende ud med, det kan fx være mere tilfredse kunder.

Det nye: med i kerneforretning og samfundsansvar
Og endelig findes der den type medarbejderinvolvering, som handler om at drive og udvikle virksomhedens mission og dermed kerneforretning. De virksomheder, som er længst i arbejdet med at integrere CSR og bæredygtighed i organisationen, arbejder ofte i det her felt på den ene eller den anden måde.

En af de virksomheder er H&M. ”Vi skal ændre måden, vi producerer og forbruger mode på.”, siger Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M. Du kan læse mere om, hvordan medarbejderne bliver involveret i at realisere den vision i dette tema (side xx).

Inden for denne type involvering måler man selvfølgelig stadig på medarbejdernes generelle tilfredshed og engagement, ofte i de årlige tilfredshedsmålinger, men involveringens egentlige formål er omstilling af virksomhedens kerneforretning, leverandørkæder, kunder eller i nogle tilfælde forandring af politiske og samfundsmæssige forhold.

Det skal give mening
Denne type medarbejderinvolvering er endnu i sin vorden herhjemme. Det er en svær omstillingsøvelse, fordi den så fundamentalt ændrer virksomhedens formål og måde at skabe værdi på. Nu handler det ikke om at øge medarbejderinvolvering og dermed engagementet. Nej, virksomheden er til for samfundet og herigennem også for medarbejderne, fx fordi den udvikler bæredygtige alternativer til plastic, sælger vedvarende energi eller hjælper mennesker ud af fattigdom.

”Det handler om at skabe en uimodståelig organisation, der kobler sin kerneforretning og sit formål med at tilføre mening til medarbejdernes liv.”

Der går nok nogle år før denne meningsskabende forretningsmodel bryder igennem herhjemme, men danske virksomheder gør formentlig klogt i at holde øje med udviklingen. Omstillingen til en bæredygtig vækst- og udviklingsmodel vil naturlig medføre et behov for at styrke virksomhedens fortælling om den værdi, den skaber for samfundet – og det har medarbejderne med garanti en mening om.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

02.05.2024CSR.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

18.04.2024BSR

Sponseret

Three Approaches for Integrating Human Rights into Corporate Risk Registers

17.04.2024Dagrofa aps

Sponseret

4,2 tons råvarer er forvandlet til mere end 10.000 gode måltider til hjemløse

15.04.2024BSR

Sponseret

Twenty Years of Implementing Living Wage

11.04.2024CSR.dk

NGO og JustEat sammen om mindre madspild

10.04.2024Give Steel A/S

Sponseret

Give Steel nomineret til fornem pris for sit arbejde med mennesker på kanten

03.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Social ansvarlighed er Lübech Livings højeste prioritet

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding