CSR-profilen: Carlsberg vil gøre emballagen bæredygtig

Responsible drinking og bæredygtig emballage er blandt de projekter, der p.t. ligger på global CSR-chef Morten Nielsens bord i Carlsberg Group.

19.03.2013

CSR.dk

Hvor kommer din interesse for CSR fra?
Den startede med en interesse fra barnsben for natur og miljø. Som barn sejlede jeg med min familie hver sommer, hvor jeg brugte meget tid på at fiske, holde udkig efter marsvin og gå på opdagelse i naturen. Jeg var kendt og berygtet i familien for at irettesætte alle, der smed affald i vandet.
Som teenager var jeg meget inspireret af Brundtland-rapporten, og da jeg tidligt i min karriere blev ansat i Unilever, blev jeg inspireret af virksomheden som frontløber i at kombinere miljø-, samfunds- og forretningsinteresser. 

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Helt klart af udfordringen i at finde en fællesnævner i de forskellige logikker, der er i en CSR-afdeling, de kommercielle afdelinger, blandt eksterne interessenter, myndigheder og NGO’er. Alle ser forskelligt på verden, men når det lykkes at få det til at gå op i en højere enhed, er tilfredsstillelsen stor.

<p>”Det er vigtigt, at alle rundt om bordet kan se, at CSR-folk bidrager til forretnings-udviklingen”</p>

Morten Nielsen, global chef for CSR, Carlsberg Group

Det seneste tilfælde, hvor jeg har haft den følelse, var i forbindelse med Carlsbergs målsætning om at skabe bæredygtig emballage. Jeg synes, at der er skabt en fælles interesse for alle interessenter – bæredygtig emballage er både billigere, bedre for miljøet og relevant for forbrugeren – så alle vinder på det. Det er vigtigt, at alle rundt om bordet kan se, at CSR-folk ikke bare gør tingene dyrere og mere besværlige, men bidrager til forretningsudviklingen.

Hvad motiverer dig i dit arbejde?
At være en del af et team og en virksomhed, der har håndgribelige produkter, hvilket øl jo må siges at være. Jeg har let ved at blive begejstret over et produkt; min familie og venner kan bevidne, at jeg kan tale meget om øl og de projekter, vi har. Sådan har jeg altid haft det; da jeg var i Unilever kunne jeg også tale længe om vaskepulver. Jeg tror dog, at mine omgivelser er glade for, at jeg er kommet til Carlsberg, da de fleste nok synes, at øl er sjovere end vaskepulver.

Hvad er dine væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
At forene de kommercielle interesserer med samfunds- og miljøinteresserne, hvilket kommer til udtryk på flere måder. På mit skrivebord ligger der lige nu det ovennævnte emballageprojekt; emballage udgør over 40 procent af Carlsbergs CO2-fodaftryk, som vi har et åbenlyst ansvar for at ændre. Samtidig er emballage afgørende for vores appel til forbrugerne og dermed vores kommercielle succes. At få de to faktorer til at mødes er en stor udfordring.

Et andet projekt er opdateringen af Carlsbergs CSR-mål, der bliver revideret hvert tredje år. Det er en supervigtig proces, som jeg har ansvaret for, hvor vi sætter retningen og fastlægger ambitionerne for de næste år.

Det sidste store projekt, der p.t. ligger på mit bord, er, at Carlsberg sammen med andre alkoholproducenter har forpligtet sig til at bekæmpe skadeligt forbrug af alkohol på verdensplan. I løbet af de næste fem år skal indsatsen rulles ud i hele Carlsberg-gruppen, så budskabet om ansvarligt forbrug kommer til at spille endnu tættere sammen med vores forretningsprocesser. Den første rapport om, hvordan det skrider frem, skal være klar om et år.

Hvordan arbejder du med at forankre CSR i Carlsberg?
Jeg forsøger at lytte mest muligt til kollegers udfordringer og mål i alle led af forretningen. Det er næsten altid muligt at finde fælles målsætninger og sammen tænke CSR ind i deres arbejde. Tag emballageprojektet igen; det kan godt være, at indkøbsafdelingen ikke umiddelbart tænkte, at det var et CSR-projekt, men det er det faktisk. Det handler om at lytte til, hvad de skal; reducere omkostninger, fint nok, hvordan kan vi gøre det og samtidig reducere miljøbelastningen? De to ting kan sagtens gå hånd i hånd.

Om Morten Nielsen

Tidligere job: Public Affairs- og HR-chef for Norden og Baltikum, Bacardi-Martini 2010, kommerciel chef for føde- og drikkevaredivisionen, Diversey 2007, forretningsudvikler, Unilever 2004.

Uddannelse: Biolog, Københavns Universitet 1995.

Fritidsinteresser: Familie, god øl, basketball og sejlsport.

Civilstatus: Bor i Virum, gift med Trine Nielsen, områdedirektør i Kulturstyrelsen, to børn på henholdsvis ti og 15 år.

Hvordan tilpasser I jeres CSR-strategi til Carlsbergs forskellige markeder?
Den overordnede strategi er den samme, men prioritering og udførelse varierer fra marked til marked. Også her drejer det sig om at lytte til, hvad situationen er i det pågældende land. Eksempelvis har de russiske myndigheder en målsætning om ansvarligt drikkeri, som Carlsberg kan bidrage positivt til, blandt andet via kampagner om aldersgrænser for køb af øl i Rusland. Vi samarbejder desuden med flere interessenter omkring, hvordan vi kan skabe en social norm i det russiske samfund om, at mindreårige ikke må købe øl. 

I har hele otte forskellige CSR-politikker. Hvordan prioriterer I jeres CSR-indsats?
Områderne adresserer forskellige led af værdikæden og er særskilt vigtige og prioriterede. Men vi fokuserer især på områder, hvor vi har et særligt ansvar, og/eller hvor vores CSR-indsats har stor indflydelse.
Vi har for eksempel et særligt ansvar for responsible drinking, så derfor er vores marketing-policy højt prioriteret. Og da vores emballage har stor indflydelse på omverdenen, ligger det også højt på listen. 

Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til topledelsen?
Ved at tænke i og forstå den kommercielle agenda; hvordan lykkes vi som forretning, og hvilken indflydelse har det på vores CSR? For at komme igennem er det vigtigt at kombinere de forskellige logikker og give relevante, værdifulde input. I Carlsberg refererer CSR-gruppen til den øverste direktion, så det er som regel ikke svært at få taletid.

Hvordan har CSR ændret sig i den tid, du har arbejdet med området?
Hele CSR-debatten er blevet global og foregår i de sociale medier, så der er en langt større gennemsigtighed i, hvad virksomhederne gør, og hvad interessenterne mener om det. At forbrugere straffer dårlig adfærd og belønner den gode, oplevede vi, da Carlsberg India på et tidspunkt sponsorerede elefantpolo. Der medførte en debat på de sociale medier om, hvorvidt det var ansvarligt, da nogle mente, at elefanterne blev dårligt behandlet. Vi trådte ud af sponsoratet og fik efterfølgende anerkendelse for beslutningen.

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Sammen med familie og venner. Og så spiller jeg på vel nok verdens dårligste baskethold for old boys, men når jeg er på banen, er min hjerne fuldstændig tømt for alt andet end at prøve at få fat i bolden og skyde den op i kurven. En sejltur om sommeren er også god afkobling.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
LCA - Livscyklusvurdering i praksis

Forstå systemet bag LCA, fra data til troværdige resultater og bedre beslutninger. Få en grundig introduktion til livscyklusvurdering (LCA), og bliv klædt på til at fortolke resultater, bestille en LCA og deltage i kvalificerede dialoger om bæredygtighed.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsesystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbnende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn