CSR-profil: Mads Nygaard, Louis Nielsen

Optikerkæden Louis Nielsen har arbejdet i Tanzania siden oktober 2010 med eget CSR-projekt. Virksomhedens direktør Mads Nygaard involverer sig personligt i projektet, og de medarbejdere, der løbende bliver udvalgt til at være med i projektet, er stolte over det.

12.02.2013

CSR.dk

Mads Nygaard er direktør i Louis Nielsen og mener, at finanskrisen får kunderne til at gøre noget for andre..

15.000 danskere donerede kort før jul deres brugte briller til den indsamling, optikerkæden Louis Nielsen står bag. Brillerne tilpasses og gives til fattige folk på landet i Tanzania. Det specielle ved projektet er, at donoren kan følge sin brille fra indlevering i en butik i Danmark til udlevering til en bestemt person i Tanzania.

Hvorfor begyndte dit firma at interessere sig for CSR?
I skyggen af finanskrisen synes jeg, vi oplever, at mennesker – og det vil også sige vores kunder – er begyndt at interessere sig mere for, hvad man kan gøre for andre. Og knap så meget for hvordan man kan nå at forbruge mest muligt selv, hvilket nok var meget fremherskende i årene op til finanskrisen. Vi vil gerne være, hvor vores kunder er og afspejle de strømninger, der rør sig blandt dem; så for godt tre år siden var tidspunktet inde, hvor vi i Louis Nielsen begyndte at arbejde bevidst med det, som andre kalder CSR. Jeg synes, CSR lyder så formelt og foretrækker egentlig at se vores aktiviteter som en naturlig måde at give noget tilbage til det samfund og den verden, vi er en del af.

<p>"I det omfang en virksomhed gør ting for at få en pæn CSR-profil og for at kunne aflægge et flot CSR regnskab, så mener jeg, at det er uholdbart"</p>

Mads Nygaard, adm. direktør Louis Nielsen

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
At vi med forholdsvis simple midler kan gøre en forskel inden for det felt, vi som virksomhed beskæftiger os med rent professionelt. For troværdighedens skyld er det meget vigtigt for mig, at det, vi vælger at arbejde med, har direkte relation til vores professionelle virke. Jeg har svært ved at se, hvordan man som virksomhed kan lave CSR uden for virksomhedens naturlige virkefelt – med troværdigheden i behold.

Læs også: 15.000 danskere donerer briller til Tanzania

Hvad motiverer dig i dit arbejde med CSR?
Det er meget simpelt: Gå ind på vores Tanzania-projekts hjemmeside, eksempelvis via vores facebook-side www.facebook.com/louisnielsen, og se billeder af nogle af de tusindvis af mennesker, som indtil videre har fået hjælp via vores projekt. Børn, som ikke tidligere har kunnet følge med i skolen. Voksne, som har haft svært ved at passe deres arbejde og dagligdag. Ældre, som i årevis har været ude af stand til at læse avisen – eller hvad de nu læser. Alt sammen fordi de aldrig har haft mulighed for at få lavet en synsprøve og få et par briller. Så kom vi forbi med udstyr og et læs briller, som vores kunder har været så venlige at donere til formålet, og med ét slag er livet ændret til det bedre for disse mennesker. Nogle gange en lille forbedring af livskvaliteten. Andre gange som at gå fra nat til dag, fordi vi taler om mennesker, der hidtil ikke har været i stand til at se noget som helst. Det er ikke svært at finde motivationen heri!

Hvad er de væsentligste udfordringer som CEO i Louis Nielsen lige nu i forhold til CSR?
Det er vel at få identificeret et rigtig godt projekt i Danmark. Et projekt, som naturligvis også skal udspringe af de ting, vi som virksomhed arbejder med. Det er ikke helt simpelt, for her i Danmark er det heldigvis sådan, at langt de fleste ikke har problemer med at få hjælp til et godt syn, hvis de har behov for det.

I det hele taget er det ikke vanskeligt at skabe begejstring og sympati for projektet

Mads Nygaard, adm. direktør Louis Nielsen

Hvordan får du medarbejdere og samarbejdspartnere til at tage CSR alvorligt?
Gennem involvering og engagement. Vores medarbejdere bliver jo løbende udvalgt til at lave arbejdet i Tanzania, og det er også dem, der tager slæbet med at håndtere og klargøre de tusindvis af briller, der kommer ind, når vi samler briller ind. Vi har også eksempler på samarbejdspartnere, som har givet bidrag til arbejdet. I det hele taget er det ikke vanskeligt at skabe begejstring og sympati for projektet. Det er noget, som de fleste har lyst til at være en del af, hvis de kan få chancen for det.

Læs også: CSR-profilen: Positionen som rollemodel forpligter

Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til bestyrelse?
Det er egentlig ikke en problemstilling hos os. Vi er en del af verdens største privatejede optikerkæde, Specsavers, og i Specsavers har det været en integreret del af værdierne siden grundlæggelsen, at vi involverer os i det samfund, vi er en del af og bidrager med de ting, som vi nu kan, og som er naturligt for os som virksomhed. Så man kan vel sige, at jeg først ville have en udfordring, hvis jeg forsøgte at overbevise vores bestyrelse om, at CSR ikke er noget, vi skal beskæftige os med!

Blå bog

Navn:
Mads Nygaard

Nuværende job:
Adm. direktør i optikerkæden Louis Nielsen siden 2006

Tidligere job:
Var Louis Nielsens første optikerelev overhovedet, siden butikschef, marketingchef, udviklingschef m.v. Har aldrig arbejdet andre steder end i Louis Nielsen

Fritidsinteresser:
Familien, cykling, løb, vin

Civilstatus: Gift

Hvordan synes du, CSR har ændret sig i den periode, du har arbejdet med det?
Jeg synes, at der er kommet en rigtig god bevidsthed om vigtigheden af at arbejde med CSR. Mange har nogle gange travlt med at se hullerne i osten og pege på alle manglerne rundt omkring i Danmark og verden. Jeg ser sådan på det, at for hvert eneste ærlige og oprigtige gode CSR-initiativ, der bliver taget, så gør vi det en smule bedre, end vi gjorde i går. Det er måske ikke perfekt, men det er bedre end i går, og vi er på rette kurs.

Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Jeg tror, at det på den lange bane bliver afgørende at værne om ærligheden og troværdigheden i det, man laver. Ellers holder det ikke i længden. I det omfang en virksomhed gør ting for at få en pæn CSR-profil og for at kunne aflægge et flot CSR regnskab, så mener jeg, at det er uholdbart. Vi skal ikke gøre noget som helst for CSRs egen skyld eller for at kunne smykke os med nogle lånte CSR-fjer. Vi skal knokle med de her ting som virksomhed, fordi det giver mening for os som virksomhed. Vi skal gøre det på grund af det output og de effekter, der rent faktisk er i den anden ende, og for den forskel, det gør for mennesker, dyr, miljø, samfund osv. Det holder i længden! Om nogen så vil kalde det CSR, sætte det ind i en fin rapport osv., det er fint nok, men må aldrig blive målet i sig selv.

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
En løbetur eller en cykeltur gør altid underværker. Og ellers kobler jeg bedst af i selskab med familien, når jeg kan få lov til at være Mads og far – og ikke ham, der konstant forventes at skulle forholde sig til alt muligt. Men jeg må også indrømme, at jeg er typen, der bedst kobler af fra arbejdet ved hele tiden at have min Blackberry med mig, så jeg kan holde mig opdateret. Jeg slapper af, når jeg med sikkerhed ved, der ikke er noget vigtigt, jeg skal tage mig af på jobbet.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København