CSR-partnerskaber skal give økonomisk værdi

Et projekt fra Røde Kors og Deloitte vil styrke forretningsdrevet samfundsansvar og værdiskabelse ved at udvikle nye partnerskabsmodeller mellem virksomheder og NGO'er.

Ifølge en CBS-undersøgelse fra 2009, hvor 1.920 danske samarbejder mellem virksomheder og NGO’er blev analyseret, var kun en procent værdiskabende og strategiske..

23.09.2014

CSR.dk

Et nyt Danida-støttet projekt, som Røde Kors og Deloitte Sustainability står bag, skal de kommende tre år undersøge, hvordan nye strategiske partnerskabsmodeller mellem virksomheder og NGO'er kan blive mere værdiskabende.  

Det er Røde Kors, som er overordnet ansvarlig for projektet med titlen "Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR - et tværsektorielt projekt i både Danmark og udviklingslande", der involverer flere danske virksomheder og NGO’er, blandt andet projektets tre centrale partnere, Grundfos, Coop og Care.

Læs også: Verden er ikke så slem endda

“Vi vil gerne være med til at styrke et mere forretningsdrevet samfundsansvar, som samtidig bidrager til bæredygtig og ansvarlig vækst i udviklingslande. Via projektet får vi adgang til unik viden, og på den baggrund kan vi i samarbejde med de andre partnere udvikle nye modeller for fremtidens CSR-partnerskaber mellem virksomheder og NGO’er. Målet med projektet er helt klart, at vi skal finde frem til nye partnerskabsmodeller, som giver økonomisk værdi for alle involverede parter”, siger Anne Mette Christiansen, partner i Deloitte Sustainability, i en pressemeddelelse.

Om projektet

  • Projektet forventes afsluttet i 2016.
  • Erfaringerne fra projektet vil blive samlet og delt løbende. 

  • Projektets resultater vil blive udgivet som en gratis e-håndbog.

  • Danida har støttet projektet med fem millioner fra CSR-puljen.

Videnudveksling skaber nye metoder
Projektet indbefatter blandt andet etablering af en såkaldt vidensarena. I vidensarenaen skal 20 virksomheder, organisationer og NGO’er dele viden og erfaring om strategisk CSR. Ud fra det igangsættes pilotprojekter, hvor nye metoder bliver udviklet. Slutteligt præsenteres resultaterne til gavn for alle, der ønsker at arbejde med strategisk CSR.

”I fællesskab kan vi skabe langt bedre og mere bæredygtige resultater. Et partnerskab mellem en virksomhed og NGO giver et bedre fundament for at udvikle nye guidelines, som kan hjælpe andre danske virksomheder, der ønsker at indgå strategiske CSR-partnerskaber”, siger Birgitte Marie Mabeck, marketing- og fundraisingchef i Røde Kors, i en pressemeddelelse.

Et eksempel på et partnerskab mellem en virksomhed og en NGO er partnerskabet mellem Coop og Care, som siden 2012 har draget nyttet af et strategisk CSR-partnerskab.

-KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle