Coronakrisen sætter virksomheders omdømme på spil

Virksomheder i offentlighedens søgelys skal tænke godt og grundigt over deres adfærd i disse dage. Et skridt i den forkerte retning kan koste virksomheden dyrt.

Novo Nordisk er en af de virksomheder, hvis omdømme endnu ikke har taget skade af coronakrisen. Foto: Novo Nordisk.

01.04.2020

CSR.dk

Virksomhedernes handlinger nu kommer til at have afgørende betydning for deres ståsted efter krisen, udtaler en række eksperter til Børsen.

Det er særligt virksomhedernes omdømme, der står for skud. Efter krisen vil forbrugere, investorer og menneskelige ressourcer have tendens til at opdele virksomheder i de, der handlede medmenneskeligt og ansvarligt og dem, der opførte sig kynisk og egoistisk.

“Man kan have alle tiders fine faktablad i sin årsrapport, men i en så ekstrem krise, hvor vi alle sammen skal give lidt ved dørene, bliver firmaernes sande samfundssind afsløret. Og der er altså meget forskelligt. Det spænder lige fra den virksomhed, der frivilligt tilbyder at hjælpe sundhedsmyndighederne – og til den, der straks fyrer mange ansatte og nægter at betale husleje”, siger Tobias Smidt-Fibiger, administrerende direktør for reklamebureauet McCann, til Børsen.

Forhastede handlinger skader på længere sigt
Virksomheder som Novo Nordisk og Grundfos er gode eksempler på, hvordan virksomhederne optimalt skal håndtere krisen, hvis de skal komme ud på den anden side med omdømmet i behold. De fremskynder blandt andet betalinger til mindre leverandører.

Kontrasten er stor, når blikket vendes mod for eksempel Bestseller-koncernen, der hurtigt fyrede 750 medarbejdere og desuden nægtede at betale deres udlejere af butikslokaler.

Det kommer på længere sigt til at skade koncernen, mener Poul Guldborg, kommunikationsrådgiver og foredragsholder:

Læs også: EU vil have grøn vækst efter corona

“Danmark er præget af en David-Goliat-mentalitet. Vi kan ikke lide, når de store tryner de små”, siger han til Børsen.

- SMF

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle