Coop klar med ambitiøs klimaplan

Driften af Coop skal være klimapositiv i 2030. Det er et af de mål, virksomheden netop har sat sig med en ny, ambitiøs klimaplan udarbejdet i samarbejde med klimaeksperter og medlemmer.

Coop er klar med en stor, ambitiøs klimaplan. Bl.a. vil Dagli'Brugsen i 2020 stoppe med at trykke tilbudsaviser. PR-foto. .

03.12.2019

CSR.dk

Den danske dagligvarekoncern, Coop, vil med en ny plan sætte en højere standard for klimamål blandt verdens supermarkedskoncerner - og gå længere end regeringens ambitioner for området.

Coop vil reducere sin CO2-udledning ved at:

  • Udfase de stærkt klimaskadelige klimagasser i køleanlæg og investere mere end 1 mia. i nye, klimavenlige løsninger
  • Opsætte ny, vedvarende energikilde i Danmark til at dække stor del af koncernens samlede elforbrug
  • Tage nye, grønnere lastbilsløsninger i brug til varedistribution og overgå til firmabiler på alternative brændstoffer
  • Arbejde aktivt med leverandører for at fremme mere klimavenlige produkter og produktionsmetoder og fremtidige krav om klimaplaner fra alle leverandører
  • Skaffe finansiering (via crowdfunding) til mindre producenters omlægning til mere klimavenlig produktion samt konkret hjælp til mindre leverandører
  • Indføre klimascoring i vareudvælgelsen og afsætte en intern klimapulje på 100 mio. frem til 2030 til fremme af mere klimavenlige produkter, som nogle gange koster ekstra
  • Lancere en klimafunktion i Coops App, som ligger på 1,5 millioner danskeres mobiltelefoner, så forbrugerne kan følge deres eget klimaaftryk fra deres vareindkøb
  • Styrke madspildsindsatsen hos leverandører samt i egen drift - og inspirere endnu flere forbrugere til at reducere madspild i hjemmet
  • Øge genanvendelighed og reducere brugen af unødig plastik og emballage omkring produkter, emballering og bæreposer til forbrugerne
  • Stille viden til rådighed for de 40.000 medarbejdere og for kunder og medlemmer, og herigennem understøtte koncernens og samfundets klimamål
  • Gøre op med unødig klimafrådseri og bl.a. arbejde for at tilbudsavisen bliver forbudt.  Hvis det sker, vil Coop genetablere offentlig tilgængelig rekreativ skov til en værdi af 25 mio. kr.
  • Etablere et internt klimateam med dedikeret klimachef til at sikre handling og fremdrift

Planen er, at CO2-udledningen fra Coops driftsaktiviteter være reduceret med 75 procent i 2025, og i 2030 skal driften være klimapositiv.

Virksomheden vil desuden reducere sin indirekte drivhusgasudledning fra leverandører, transportører og forbrugere, så der reduceres med mere end en million tons årligt, når vi når 2030. Det svarer til mere end to procent af Danmarks nationale klimaregnskab.

”Nu, hvor verden står over for sin største udfordring nogensinde, ønsker vi at være en naturlig del af klimaløsningen”, siger administrerende direktør i Coop, Peter Høgsted.

Medlemmer direkte involveret
Planen er udarbejdet over de seneste seks måneder, hvor både klimaeksperter og Coops 1,8 millioner medlemmer som noget nyt er blevet inddraget i beslutningen om, hvad planen skulle indeholde.

”Som demokratisk medlemsejet virksomhed har det været en fantastisk proces at co-create klimastrategien sammen med tusindvis af engagerede medlemmer”, siger Peter Høgsted.

Og forbrugerne kommer til at mærke konsekvenserne af klimaplanen i hverdagen.

”Forbrugerne kommer blandt andet til at opleve planen via klimakampagner og muligheden for at følge deres eget klimaftryk, flere nye grønne klimavenlige varer samt at kunne støtte den grønne omstilling på en række måder”, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Ingen lette løsninger
Planen baserer sig på principperne i det internationalt anerkendte rammeværk for reduktioner, Science Based Targets. Det betyder, at reduktionerne er i tråd med videnskabens anbefalinger og Paris-aftalens målsætninger.

”Som nyudnævnt klimachef er det en fornøjelse at gå i gang med denne meget store, ambitiøse opgave på et fagligt seriøst grundlag. Det handler ikke om at lave lette løsninger. Det handler om at skabe løsninger, der gør en reel forskel for klimaet”, siger klimachef Peter Svendsen.

Udmeldingen kommer i kølvandet på Coops meddelelse om, at Dagli’Brugsen i klimaets navn stopper helt med at trykke tilbudsaviser i 2020.

Læs også: Coop vælger bæredygtig emballage

Klimaplanen er en del af en større CSR-strategi, som Coop offentliggør først i det nye år. Hele klimaplanen kan ses her.

-SMP

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00