Cirkulære tanker fra bæredygtige brands

En håndfuld danske og udenlandske virksomheder delte ud af deres strategier i forhold til cirkulær økonomi og lukkede kredsløb, ved en session på Sustainable Brands-konferencen i går. Bred enighed om, at der er langt igen.

Louise Koch fra Dell fortalte bl.a. om virksomhedens program for at genbruge pap til sin emballageproduktion. Foto: Anders Kampmann.

29.09.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

For et stigende antal virksomheder verden over repræsenter principperne i den cirkulære økonomi et af de mest lovende håb i forhold til den grønne omstilling, der skal ske i verdenssamfundet, hvis temperaturmålet fra Parisaftalen skal være realistisk. Og det er ikke mindst erhvervslivet, der skal tage ansvar i den sammenhæng.

Læs også: Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen

Med det udgangspunkt var en session på denne uges Sustainable Brands-konference i København dedikeret til netop den cirkulære økonomi, og sigtede efter at give nogle svar på, hvordan man som virksomhed kan styrke sin strategi på området.

I et nærmest speeddatingagtigt format (ca. syv minutters taletid pr. hoved) fik fem indbudte virksomheder fra ind- og (primært) udland mulighed for at berette om deres respektive indsatser på området. Ordstyrer Andy Ridley, CEO for hollandske Circle Economy, der laver ’roadmaps to circularity’ lagde fra start pres på oplægsholderne ved ikke kun at spørge dem om, hvad der virker i deres strategier, men også hvad der ikke virker.

Regler giver bump på vejen
Første mand til at søge at svare på det spørgsmål, var Head of Group Sustainability for Rockwool, Anthony Abbotts, der repræsenterede sessionens eneste danske virksomhed. Han kunne fortælle om en langsigtet proces, der skal føre til mindre affald på lodsepladser rundt omkring, men som er udfordret af lovgivning og regler.

”Vi er i gang med at udvide vores fokus på take back-programmer i de lande, vi er aktive. Målet hedder 15 lande i 2022 og 30 lande i 2030, men der er bump på vejen. EU's regler om bortskaffelse af affald kontra genanvendelse er baseret på vægt, og det går ud over businesscasen for flere af vores produkter, eksempelvis stonewall-elementer. De vejer ikke særlig meget, og derfor er det meget billigere for fx nedrivningsselskaber at køre dem på deponi i stedet for til genanvendelse”, sagde han.

Louise Koch, som mange nok kender fra hendes fortid som CSR-chef i DI, overtog i sommer rollen som Corporate Sustainability Lead EMEA hos Dell, og hun talte ligesom Anthony Abbotts om bl.a. take back som metode til at nedbringe mængden af elektronikskrot verden over. Igen er der imidlertid regionale strukturer, der skaber forhindringer.

”Vi har et stort genanvendelsesprogram, hvor vi samler tusindvis af ton brugt elektronik sammen, herunder også en masse plastik. Her i Europa har vi så den udfordring, at det meste plastaffald bliver kværnet i småstykker, og på den måde bliver det reelt downcyclet, fordi det taber værdi når det bliver blandet. Men det er noget vi arbejder videre med”, sagde hun.

Fra den amerikanske erhvervsmøbelproducent Steelcase fortalte Program Leader for Sustainable Systems Innovation, Raphael Stermann, om udfordringer omkring skiftet fra blot at handle med sine kunder, til at indgå et mere holdbart partnerskab, der involverer begge parter i arbejdet med at sikre zero waste.

Samme overvejelser gør man sig hos den internationale tæppeflisefabrikant Interface, hvorfra Assistant Vice President Co-innovation, Miriam Turner, samtidig fremhævede den gode businesscase, der for dem ligger i den cirkulære tilgang til sin forretning.

”Vi har dyrket de her principper i mange år, og et af de konkrete produkter, vi har kommerciel succes med i den sammenhæng, er tæpper fremstillet af gamle udtjente fiskenet. Nettene bliver samlet sammen af fiskerne og andre folk fra de små lokalsamfund, hvor vi køber dem, og bidrager dermed med noget økonomi, samtidig med, at de forsvinder som forureningskilde. Så alle vinder, og det er en god historie i salgsøjemed”, sagde hun.

Meget at gøre endnu
Og så skal der jo som bekendt lys over land, før det hele giver mening. Derfor var Philips Lighting inviteret og på dagen repræsenteret af Director Global Public & Government Affairs, Barbara Kreissler. I lighed med både Steelcase og Dell er Philips medlem af Ellen MacArthur Foundations Circular Economy 100-netværk, med fokus på bl.a. energibesparelser. Den nye teknologi er vigtig i den sammenhæng, men den gør det ikke alene.

”LED-pæren har på mange måder revolutioneret vores branche, og det går stærkt. I 2012 udgjorde konventionelle glødepærer 80 procent af markedet, i 2020 vil den andel være overtaget af LED, hvilket vil give massivt lavere energiforbrug. Men vi har en barriere i forhold til at få virksomheder, store som små, til at tænke belysning ind i deres forretning og som en del af en bæredygtighedsstrategi”, forklarede hun.

Læs også: Marketing – nu med god karma

Dermed tilsluttede Philips sig også beskeden fra sessionens øvrige deltagere. For som Louise Koch afslutningsvis sagde på et enigt panels vegne: ”Vi er godt på vej, men det er rigtig meget arbejde at gøre endnu”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Arbejdskraft er industriens største mangelvare – men skal vi vente på flere uddannede eller tage teknologien i brug nu?

10.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Herning Kommune kåret som ”Verdens Bedste Indkøber 2025”

10.11.2025CSR.dk

Ny analyse: Rigeste danskere øger deres CO2-forbrug mens de fattigste reducerer markant

10.11.2025CSR.dk

Europa bør styrke samarbejdet med Kina om grøn omstilling, lyder det fra eksperter

10.11.2025Klimaklar

Sponseret

Ansvarlig brug af plast: Proplast fik succes med ny forretningsmodel

10.11.2025Beierholm

Sponseret

Fra lineær til cirkulær: En ny vej til en bæredygtig forretning

07.11.2025CSR.dk

Ny rapport: Danmark mangler mindst 162 mia. kr. frem mod 2050 til at beskytte og genoprette biodiversiteten

06.11.2025CSR.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - København november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Sorø

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

11.11.2025

Tid

12:00

Sted

Fulbyvej 15, 4180 Sorø, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense