Brancheorganisation: Markedsføring af klimakreditter burde være forbudt
Plantebranchen efterlyser retningslinjer i fødevarebranchen når det kommer til at markedsføre sine klimatiltag. Udmeldingen kommer på baggrund af Arla, der i Sverige hives i retten for misledende klimamarkedsføring.
Der mangler klare regler og retningslinjer for greenwashing og markedsføring af virksomheders klimaindsatser af fødevarer i Danmark, mener brancheorganisationen Plantebranchen. Det skriver Effektivt Landbrug.
Udmeldingen kommer efter, at Forbrugerombudsmanden i Sverige hiver Arla i retten for deres Arla Øko-kampagne, for at være vildledende for forbrugeren, da kampagnen markedsføres med mærke, der fortæller at produktet er CO2-neutralt.
Når virksomheder kompenserer sin CO2-udledning med køb af klimakreditter, kompenserer man for produktets udledning i form af betaling for, at udledningen mindskes andetsteds. Ifølge Plantebranchen burde det ikke være lovligt at markedsføre sine produkter på den måde, da forbrugeren ikke kan gennemskue taktikken.
Læs også: Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring
”Det bør være forbudt at markedsføre fødevarer som klimavenlige ved at købe aflad i form af klimakreditter på den anden side af jordkloden. Vi ved fra forbrugerne, at de hverken kan gennemskue klimakreditter eller har tillid til dem. Derfor bliver forbrugerne let ført bag lyset. Anprisning af klimakreditter står i skærende kontrast til Danmarks ambitioner om en ægte grøn omstilling af vores madvaner”, siger Frederik Madsen, som er sekretariatschef i Plantebranchen til Effektivt Landbrug.
I den forbindelse opfordrer brancheorganisationen, at Fødevarestyrelsen lægger klare retningslinjer for klimakommunikation i branchen.
”Der er brug for at få lukket den ladeport som står åben med hensyn til at markedsføre klimaløfter, som forbrugerne ikke ar skyggen af en chance for at gennemskue. Vi deltaer gerne i arbejdet med at få klare regler på plads”, fortsætter Frederik Madsen til Effektivt Landbrug.
- HCL