Brancheorganisation: Markedsføring af klimakreditter burde være forbudt

Plantebranchen efterlyser retningslinjer i fødevarebranchen når det kommer til at markedsføre sine klimatiltag. Udmeldingen kommer på baggrund af Arla, der i Sverige hives i retten for misledende klimamarkedsføring.

I Plantebranchen mener man, at det burde være ulovligt at markedsføre sine produkter gennem klimakreditter. Arkivfoto..

22.11.2021

CSR.dk

Der mangler klare regler og retningslinjer for greenwashing og markedsføring af virksomheders klimaindsatser af fødevarer i Danmark, mener brancheorganisationen Plantebranchen. Det skriver Effektivt Landbrug.

Udmeldingen kommer efter, at Forbrugerombudsmanden i Sverige hiver Arla i retten for deres Arla Øko-kampagne, for at være vildledende for forbrugeren, da kampagnen markedsføres med mærke, der fortæller at produktet er CO2-neutralt.

Når virksomheder kompenserer sin CO2-udledning med køb af klimakreditter, kompenserer man for produktets udledning i form af betaling for, at udledningen mindskes andetsteds. Ifølge Plantebranchen burde det ikke være lovligt at markedsføre sine produkter på den måde, da forbrugeren ikke kan gennemskue taktikken.

Læs også: Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

”Det bør være forbudt at markedsføre fødevarer som klimavenlige ved at købe aflad i form af klimakreditter på den anden side af jordkloden. Vi ved fra forbrugerne, at de hverken kan gennemskue klimakreditter eller har tillid til dem. Derfor bliver forbrugerne let ført bag lyset. Anprisning af klimakreditter står i skærende kontrast til Danmarks ambitioner om en ægte grøn omstilling af vores madvaner”, siger Frederik Madsen, som er sekretariatschef i Plantebranchen til Effektivt Landbrug.

I den forbindelse opfordrer brancheorganisationen, at Fødevarestyrelsen lægger klare retningslinjer for klimakommunikation i branchen.

”Der er brug for at få lukket den ladeport som står åben med hensyn til at markedsføre klimaløfter, som forbrugerne ikke ar skyggen af en chance for at gennemskue. Vi deltaer gerne i arbejdet med at få klare regler på plads”, fortsætter Frederik Madsen til Effektivt Landbrug.

- HCL

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Transportbranchen

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: CSRD og CSDDD (2025)

Fra Due Diligence til lovgivning: Gå fra analyse til handling med CSRD og CSDDD

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st, København

Cabi
Webinar
Effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

På dette webinar får du viden om og inspiration til, hvordan du kan være med til at skabe effektive rutiner i jeres samarbejde omkring sygefravær, så I får sat handling bag ordene.

Dato

18.09.2025

Tid

10:15

Sted

Online

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00