Begrænsningens kunst

Hos detailkæden BabySam har man arbejdet struktureret med CSR siden efteråret 2016. Det sværeste er næsten at begrænse sig og at vælge de helt rigtige partnere.

Denne sommers kampagne med Mødrehjælpen gav udsatte børn mulighed for oplevelser i sommerferien..

20.09.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at vi arbejder 100 procent systematisk med CSR, men det kan jeg ikke endnu. Vi er på vej,” siger Mette Vestergaard som er ansvarlig for CSR-arbejdet i BabySam.

Den væsentligste motivationsfaktor er at gøre en forskel. Særligt for børn.

BabySams fire områder

Inden for hvert af de fire områder, som udgør grundstammen i BabySams arbejde med CSR, er der sat en række aktiviteter i gang.

Det gode købmandsskab – handler om hvilke effektiviseringsfordele og forretningsmuligheder BabySam kan opnå ved at arbejde med CSR. I dag er det tydeligst i miljøarbejdet, men det kan også ses i forhold til marketing, hvor deres aktiviteter med Mødrehjælpen får god respons på f.eks. BabySams facebookside.

Det gode miljø – hvor kæden i dag kører et pilotprojekt i en af sine butikker med at skifte til LED-lys. De er desuden gået i gang med at se på deres logistik-footprint. Det handler om en større bevidsthed om hvordan varer, der skal sendes, bliver pakket. F.eks. ved at bruge mindre størrelse kasser, så der ikke kører lastbiler rundt med luft, når varerne fragtes ud til kunderne.

Den gode arbejdsplads – hvor hovedpunkterne er talent- og medarbejderudvikling og en udvidelse af kædens elevprogram, så der om to år er elever i mere end halvdelen af BabySams butikker.

Den gode praksis – som både handler om de udadvendte samarbejder og kampagner, men også om opbygningen af et system, som kigger på ansvarlige indkøb. BabySam er ved at udarbejde en code of conduct i øjeblikket kombineret med en nulpunktsanalyse gennem et antal leverandørvurderinger, så kæden ved, hvor den står.

Det er ikke så mærkeligt, at CSR for BabySam handler om børn. Kædens 30 butikker er specialiseret i udstyr til babyer og små børn, og har været det i over 40 år, og deres kunder er begyndt at forvente noget mere end en god pris.

”Vores kunder går rigtig meget op i, hvad produkterne, vi sælger, indeholder. Det er noget de spørger til i butikkerne og har fokus på, på en måde de ikke har haft tidligere. Vi kan også mærke, at når vi laver projekter med f.eks. Mødrehjælpen, så er det noget kunderne er interesserede i og bakker op om. Og vores kundeundersøgelser viser også, at de har en klar forventning til, at vi gør noget,” siger Mette Vestergaard.

Hundrede procent
Undersøgelserne siger dog ikke noget om hvad der skal gøres. Det er altså op til BabySam selv. Og her optræder den største udfordring i arbejdet.

”Vi sælger babyudstyr, så det er ikke noget med verdenshavene. Så langt er det nemt at vælge. Men ellers er det mest udfordrende at begrænse sig, synes jeg. Der er så mange ting, vi kunne og gerne ville engagere os i, der er så mange muligheder,” siger Mette Vestergaard.

BabySam har valgt at strukturere deres CSR-arbejde omkring fire hovedområder: det gode købmandskab, det gode miljø, den gode arbejdsplads og den gode praksis. (Se faktaboks). Det centrale er dog stadig, at gøre en forskel for børn.

”Der er vi efterhånden nået frem til, at vi kan gøre den største forskel ved at gå 100 procent ind i noget. For os handler det om det gode børneliv, og vi er ved at finde ud af hvem, der skal være vores hovedpartner i fremtiden,” fortsætter hun.

Mette Vestergaard er HR- og CSR-ansvarlig i butikskæden BabySam. .

Indtil nu har børneudstyrskæden haft nogle projekter med Mødrehjælpen som partner. Et af dem var en indsamling af brugte flyverdragter, som kunne afleveres i BabySams butikker og bagefter blev solgt i Mødrehjælpens butikker, og i denne sommer har BabySam sammen med en af deres leverandører givet 20 kr. pr solgt produkt til Mødrehjælpens tilbud om sommerferieaktiviteter til børn i udsatte familier.

Mere klarhed om forventninger, tak
Mængden af ting man kunne gøre kombineret med næsten komplet valgfrihed er noget, som Mette Vestergaard gerne ville have ændrede sig.

”Vi kunne godt bruge klarere retningslinjer, f.eks. en generel vejledning inden for detailområdet. Det ville være en stor hjælp. Det eneste, vi ved, vi skal, er at rapportere, men vi er jo ikke pålagt at gøre noget bestemt. Det ville hjælpe alle når man går i gang, hvis forventningerne var tydeligere.”

Som det ofte er tilfældet i SMV’erne, så er CSR ikke Mette Vestergaards eneste arbejdsområde. Det meste af tiden arbejder hun med HR. Derfor har BabySam også købt indsigt og hjælp udefra.

”Det ville være godt, hvis man som mindre virksomhed kunne få noget gratis rådgivning ind i mellem. Vi er blevet certificeret business partner hos Green Network, og det er har hjulpet os godt i gang. Men det ville måske være bedre, med f.eks. en statslig certificeringsordning som tager stilling til, om det arbejder man laver er i orden,” siger hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

Relateret indhold

10.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Arbejdskraft er industriens største mangelvare – men skal vi vente på flere uddannede eller tage teknologien i brug nu?

10.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Herning Kommune kåret som ”Verdens Bedste Indkøber 2025”

10.11.2025CSR.dk

Ny analyse: Rigeste danskere øger deres CO2-forbrug mens de fattigste reducerer markant

10.11.2025CSR.dk

Europa bør styrke samarbejdet med Kina om grøn omstilling, lyder det fra eksperter

10.11.2025Klimaklar

Sponseret

Ansvarlig brug af plast: Proplast fik succes med ny forretningsmodel

10.11.2025Beierholm

Sponseret

Fra lineær til cirkulær: En ny vej til en bæredygtig forretning

07.11.2025CSR.dk

Ny rapport: Danmark mangler mindst 162 mia. kr. frem mod 2050 til at beskytte og genoprette biodiversiteten

06.11.2025CSR.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - København november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Sorø

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

11.11.2025

Tid

12:00

Sted

Fulbyvej 15, 4180 Sorø, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense