Bæredygtig vegetarhotdog er endnu et skridt i Ikeas omstilling

Møbelmastodonten Ikea har lanceret en kødfri og dermed klimavenlig hotdog, som fra i dag kan købes i kædens danske varehuse. CSR-chef Jonas Engberg medgiver dog, at råmaterialer til møbelproduktionen stadig er den helt store post på selskabets CO2-regnskab.

Ikeas vegetariske hotdog er 100 procent plantebaseret, og CO2-udledningen/kg er ca. syv gange mindre, end fra en traditionel hotdog. Foto: Ikea.

14.08.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Den nye plantebaserede ”pølse”, som kommer til at koste 10 kr., indeholder blandt andet kål, røde linser, quinoa, løg, gulerod, kartoffelflager og ingefær. Den serveres i et hotdogbrød og toppes med syltet rødkål, sød og krydret sennep og ristede løg. Retten er 100 procent plantebaseret, og CO2-udledningen/kg er ca. syv gange mindre, end fra en traditionel hotdog.

Ikea præsenterede det bæredygtige mellemmåltid på den forløbnes weekends Haven Festival i København, hvor Food Manager i Ikea Danmark, Stuart Cowan, forklarede lidt om tankerne bag udviklingen af den kødfrie variant af hotdoggen.

”Det her produkt har flere aspekter. Dels er det en reaktion på den tendens, vi ser til at flere og flere vælger kød fra i hverdagen og bliver enten vegetarer, fleksitarer eller veganere, og derudover er der hele klimaagendaen”, sagde han.

”Vi står over for mange udfordringer i fødevareproduktion i dag, og en af dem er, at vi alle bliver nødt til at være mere bæredygtige. Med den globale rækkevidde vi har hos Ikea, mener vi også, at vi har et ansvar for at servere klimavenlig mad”, sagde Stuart Cowan.

Ikeas CSR-chef i Danmark, Sustainability Manager Jonas Engberg, fremhæver de samme to vinkler, når det kommer til baggrunden for den lange proces, der har inkluderet testforløb på både en festival i Boston og i Ikeas varehus i Malmö.

”Konteksten omkring bæredygtighed omfatter flere elementer end nogensinde, og mad er bare et af dem. Her er rødt kød en kæmpe klimabelastning, og derfor er vi nødt til at sætte alle sejl til for at få gang i den transformation, som er bydende nødvendig. Og det er tydeligvis også noget, forbrugerne efterspørger”, siger han.

Lukke materialekredsløb
I samme åndedrag medgiver han dog også, at fødevareproduktion og -salg kun udgør en forholdsvis lille del af Ikeas samlede klimaaftryk, og at man fortsat har lang række udfordringer omkring hovedforretningen.

”Det er kun ca. to procent af den samlede klimabelastning fra hele vores værdikæde, der er relateret til mad. Den helt store post i det regnskab er stadig vores forbrug af råmaterialer i møbelproduktionen, og her skal vi være endnu mere ambitiøse i både sourcing og fremstilling”, siger Jonas Engberg og fortsætter:

Sustainability Manager for Ikea Danmark Jonas Engberg var med til at lancere veggie-hotdoggen på årets Haven Festival. Foto: Anders Kampmann.

”Eksempelvis kan vi gøre endnu mere for samarbejde med leverandører osv. omkring cirkulær økonomi for at lukke hele materialekredsløbet. Vi kan opgradere vores produkter og gøre dem nemmere at reparere, vi kan sørge for bedre sortering, og vi kan bruge endnu flere genbrugsmaterialer”.

Derudover peger Jonas Engberg på mulighederne i, at Ikea køber brugte møbler tilbage fra kunderne igennem forskellige former for take back- eller leasingløsninger, hvilket også kan være med til at ændre lidt på et af de paradokser, som omgiver Ikea som helhed.

Selvom han ikke er meget for at indrømme det, så anerkender han, at eksempelvis det klassiske Lack-bord til en fast pris på blot 29 kr. ”… godt kan ses lidt som brug-og-smid-væk”, men at man er meget opmærksom på problematikken og meget gerne vil nudge kunderne til at tænke mere over deres møbelforbrug.

Omstilling essentiel for forretning
”Jeg tror ikke folk skal have færre sofaer i fremtiden, men jeg tror at de skal have dem på en anden måde. Måske skal man ikke nødvendigvis eje alle sine møbler, og så skal folk også skubbes i retning af at tænke mere på at fx udskifte enkeltdele i stedet for at kassere et helt produkt”, siger han.

”I tilfældet med Lack-bordet, så er materialeaftrykket fra det meget lavt, men derfor vil vi jo alligevel gerne have, at det på sigt bliver nemmere at skifte dele ud, så man ikke smider hele bordet ud, bare fordi der er knækket et ben”, tilføjer Jonas Engberg.

Generelt understreger han i øvrigt, at man har det langsigtede perspektiv for øje i arbejdet med bæredygtighed, både i Danmark og globalt, og at man er klar til at være bannerførere i den nødvendige omstilling.

Læs også: Mindre spild og mindre kød går hånd i hånd

”Vi arbejder ikke med bæredygtighed for at folk skal kunne lide os. Det skal integreres i forretningen som helhed, fordi vi står med nogle udfordringer, som er større end lokal forurening. Menneskeheden er nødt til at sadle om, og her har vi et ansvar for at vise, at det kan lade sig gøre. Det mener vi samtidig er helt essentielt for i det hele taget at have en forretning”, slutter Jonas Engberg.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S