Bæredygtig mode: Så landede årets "Fashion CEO Agenda"

Tekstilbranchens ledere opfordres endnu engang til at tage action i den nye udgave af Global Fashion Agendas årlige "Fashion CEO Agenda".

14.05.2021

CSR.dk

Onsdag udkom Global Fashion Agendas årlige Fashion CEO Agenda, der er en strategisk vejledning til modevirksomheder, der enten ønsker at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed eller at komme et spadestik dybere end der, hvor de er i dag.

Rapporten er, som navnet antyder, henvendt til branchens ledere, der i rapportens indledning opfordres til at tage action:

”Fashion CEO Agenda 2021 afspejler værdierne og ambitionerne hos vores strategiske partnere og peger på de mest presserende emner og største muligheder for social og miljømæssig påvirkning. Vi opfordrer branchens ledere til at bruge deres stærke position til at gøre en ambitiøs indsats på området”.

Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Interne og eksterne katalysatorer
Rapporten fremhæver en række katalysatorer (omstændigheder), der virker fremmende for den bæredygtige udvikling.

Af interne katalysatorer nævnes innovative forretningsmodeller, digitalisering, engageret ledelse og sporbarhed.

Innovative forretningsmodeller
Eksempler kunne være at gentænke og udfordre den gængse måde at lave tøj på med store, hyppige kollektioner og i stedet kigge ind i mulighederne for f.eks. genbrug, take-back, gensalg og udlejningsmodeller.

Digitalisering
Øget digitalisering af processer kan bidrage til at højne sporbarheden af produkterne, ligesom øget brug af digitale showrooms og prøver kan udgøre en miljøbesparelse.

Engageret ledelse
Opbakkende ledelse er baseret på oprettelse af interne strukturer, der tillader organisationen at træffe beslutninger uden at gå på kompromis med bæredygtighedsambitionerne.

Sporbarhed
Kortlægning af værdikæden og de processer produkterne gennemgår skaber den sporbarhed, der skal til for at lave de nødvendige sociale- og miljømæssige justeringer, samt for at kunne kommunikere på en troværdig måde omkring sine tiltag.

Af eksterne katalysatorer nævnes forbrugeradfærd, samarbejder, innovative løsninger, investor-motivation, NGO & medier og lovgivning & politikker. 

Forbrugeradfærd
Forbrugeren spiller en vigtig rolle, og virksomhederne skal derfor kunne afkode og agere i forhold til de ændringer, der sker i forbrugeradfærd. For eksempel viser en ny undersøgelse at 71 procent af forbrugerne overvejer at begynde at købe tøj af højere kvalitet.

Samarbejder
Strategiske samarbejder i mellem brands (f.eks. netværksgrupper) og i mellem brands og leverandører kan være med til at accelerere den bæredygtige agenda i branchen.

Innovative løsninger
Innovative løsninger kan spille en vigtig rolle i skiftet mod mere bæredygtig forretningspraksis. Investering i løsninger, forskning og udvikling er afgørende for at fremme branchens bæredygtighedstransformation.

Investor-motivation
Investorer skal mødes med tydelig håndterbar risiko, attraktivt afkast og målbar social- og miljømæssig indvirkning.

NGO og medier
NGO'er og medier er vigtige i forhold til at uddanne den bredere befolkning og øge bevidstheden om risici og muligheder ved at formidle viden om bæredygtig udvikling i modebranchen på en letfordøjelig og engagerende måde.

Lovgivning & politikker
Regeringer og internationale institutioner kan spille en afgørende rolle i at skabe positive forandringer igennem lovgivning og politikker. Brands opfordres dog til ikke at afvente, at sådanne politikker bliver indført, men proaktivt at arbejde med politisk indflydelse.

Læs også: Hvad gør en fast fashion-virksomhed interessant for en investor?

Vision og fokusområder
”Sammen skal vi arbejde hen imod en industri, der skaber velstand for alle mennesker og samfund ved at arbejde inden for planetens grænser, bekæmpe klimaforandringer og beskytte biodiversitet”, lyder visionen.

Rapporten peger på fem fokusområder, man som virksomhed kan kigge ind i for at bidrage til ovenstående vision:

Bidrage til sikre arbejdsmiljø
Brands kan understøtte sikre arbejdsforhold ved at forudbetale råmaterialer og tekstiler samt ordrer.
Den kommende EU-lovgivning om due diligence forventes at omfatte krav for virksomheder om at kunne demonstrere, dokumentere og kommunikere politikker
og processer for deres indkøbspraksis og til at beskytte universelle menneskerettigheder, herunder arbejdsvilkår, ingen forskelsbehandling og ingen tvangsarbejde.

Bedre lønninger
Brands skal sikre stærk due diligence overfor deres leverandører for at overholde
lokale love i produktionslandene, internationale forpligtelser og aftaler.

Cirkulær økonomi
Brands skal væk fra den lineære tankegang og over i den cirkulære tankegang, hvor køb og smid-væk bliver fortid. Der skal tænkes i mere holdbare produkter, der kan repareres og til sidst skilles ad, så de kan genanvendes i et lukket kredsløb. Brands bliver nødt til at foretage en grundig analyse af deres deadstock, overproduktion og lager-beholdninger for at identificere mulige løsninger. Disse kan spænde fra revurdering af levetiden for aktuelle kollektioner, skubbe allerede producerede kollektioner til fremtidige sæsoner eller finde nye måder at genanvende varer på. 

Effektiv udnyttelse af ressourcer
Brands opfordres til at arbejde tæt sammen med leverandører for at kortlægge vand- og energiforbrug samt brug af kemikalier i alle produktions-stadier med henblik på at reducere forbruget på alle tre områder. Potentielt skadelige kemikalier bør erstattes med mindre skadelige alternativer.

Bedre materialevalg
Brands opfordres til at spore og evaluere den sociale- og miljømæssige påvirkning på de materialer, de benytter sig af og skifte til low-impact materialer i stedet.

De strategiske partnere der har bidraget til rapporten er ASOS, BESTSELLER, H&M Group, Kering, Fung Group, NIKE, Inc., PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target.

Den fulde rapport kan læses her

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.05.2025CSR.dk

Danske pensionskroner investeret i kontroversielt brasiliansk olieprojekt

19.05.2025Valified

Sponseret

Banebrydende samarbejde skal trække ESG ind i hjertet af banksektoren

16.05.2025CSR.dk

CopenPay udvider: København belønner grønne turister

15.05.2025CSR.dk

DTU vil sikre social impact fra idéfasen

14.05.2025CSR.dk

Investorer fastholder interessen for bæredygtige investeringer trods politisk modvind

13.05.2025CSR.dk

Diversitet bliver nøglen til at tiltrække næste generation af medarbejdere

13.05.2025CSR.dk

Randers Tegl skruer ned for CO2 og op for konkurrenceevnen

12.05.2025CSR.dk

Digitalisering som løftestang for bæredygtighed og ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015. EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkurset afsluttes med en 2-timers eksamen, og du vil også blive evalueret for din fremgang under kurset. Når du består både eksamen og forløbet, vil du modtage et anerkendt CQI and IRCA-certifikat.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Sinatur Hotel Frederiksdal Sjælland, Frederiksdalsvej 360, 2800 Kongens Lyngby

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

19.05.2025

Tid

16:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

20.05.2025

Tid

08:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Alfa Laval Nordic A/S
Kursus
Dekanter kursus - Engelsk

Er det tid til at skærpe din viden inden for dekantere? På dette kursus vil du lære om teknologi, drift, vedligeholdelse og optimering vedrørende dekantere.

Dato

20.05.2025

Tid

08:00

Sted

Søborg

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 - Lead Auditor Refresher

Odater din viden om ISO 14001:2015

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle