Bæredygtig mode: Så landede årets "Fashion CEO Agenda"

Tekstilbranchens ledere opfordres endnu engang til at tage action i den nye udgave af Global Fashion Agendas årlige "Fashion CEO Agenda".

14.05.2021

CSR.dk

Onsdag udkom Global Fashion Agendas årlige Fashion CEO Agenda, der er en strategisk vejledning til modevirksomheder, der enten ønsker at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed eller at komme et spadestik dybere end der, hvor de er i dag.

Rapporten er, som navnet antyder, henvendt til branchens ledere, der i rapportens indledning opfordres til at tage action:

”Fashion CEO Agenda 2021 afspejler værdierne og ambitionerne hos vores strategiske partnere og peger på de mest presserende emner og største muligheder for social og miljømæssig påvirkning. Vi opfordrer branchens ledere til at bruge deres stærke position til at gøre en ambitiøs indsats på området”.

Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Interne og eksterne katalysatorer
Rapporten fremhæver en række katalysatorer (omstændigheder), der virker fremmende for den bæredygtige udvikling.

Af interne katalysatorer nævnes innovative forretningsmodeller, digitalisering, engageret ledelse og sporbarhed.

Innovative forretningsmodeller
Eksempler kunne være at gentænke og udfordre den gængse måde at lave tøj på med store, hyppige kollektioner og i stedet kigge ind i mulighederne for f.eks. genbrug, take-back, gensalg og udlejningsmodeller.

Digitalisering
Øget digitalisering af processer kan bidrage til at højne sporbarheden af produkterne, ligesom øget brug af digitale showrooms og prøver kan udgøre en miljøbesparelse.

Engageret ledelse
Opbakkende ledelse er baseret på oprettelse af interne strukturer, der tillader organisationen at træffe beslutninger uden at gå på kompromis med bæredygtighedsambitionerne.

Sporbarhed
Kortlægning af værdikæden og de processer produkterne gennemgår skaber den sporbarhed, der skal til for at lave de nødvendige sociale- og miljømæssige justeringer, samt for at kunne kommunikere på en troværdig måde omkring sine tiltag.

Af eksterne katalysatorer nævnes forbrugeradfærd, samarbejder, innovative løsninger, investor-motivation, NGO & medier og lovgivning & politikker. 

Forbrugeradfærd
Forbrugeren spiller en vigtig rolle, og virksomhederne skal derfor kunne afkode og agere i forhold til de ændringer, der sker i forbrugeradfærd. For eksempel viser en ny undersøgelse at 71 procent af forbrugerne overvejer at begynde at købe tøj af højere kvalitet.

Samarbejder
Strategiske samarbejder i mellem brands (f.eks. netværksgrupper) og i mellem brands og leverandører kan være med til at accelerere den bæredygtige agenda i branchen.

Innovative løsninger
Innovative løsninger kan spille en vigtig rolle i skiftet mod mere bæredygtig forretningspraksis. Investering i løsninger, forskning og udvikling er afgørende for at fremme branchens bæredygtighedstransformation.

Investor-motivation
Investorer skal mødes med tydelig håndterbar risiko, attraktivt afkast og målbar social- og miljømæssig indvirkning.

NGO og medier
NGO'er og medier er vigtige i forhold til at uddanne den bredere befolkning og øge bevidstheden om risici og muligheder ved at formidle viden om bæredygtig udvikling i modebranchen på en letfordøjelig og engagerende måde.

Lovgivning & politikker
Regeringer og internationale institutioner kan spille en afgørende rolle i at skabe positive forandringer igennem lovgivning og politikker. Brands opfordres dog til ikke at afvente, at sådanne politikker bliver indført, men proaktivt at arbejde med politisk indflydelse.

Læs også: Hvad gør en fast fashion-virksomhed interessant for en investor?

Vision og fokusområder
”Sammen skal vi arbejde hen imod en industri, der skaber velstand for alle mennesker og samfund ved at arbejde inden for planetens grænser, bekæmpe klimaforandringer og beskytte biodiversitet”, lyder visionen.

Rapporten peger på fem fokusområder, man som virksomhed kan kigge ind i for at bidrage til ovenstående vision:

Bidrage til sikre arbejdsmiljø
Brands kan understøtte sikre arbejdsforhold ved at forudbetale råmaterialer og tekstiler samt ordrer.
Den kommende EU-lovgivning om due diligence forventes at omfatte krav for virksomheder om at kunne demonstrere, dokumentere og kommunikere politikker
og processer for deres indkøbspraksis og til at beskytte universelle menneskerettigheder, herunder arbejdsvilkår, ingen forskelsbehandling og ingen tvangsarbejde.

Bedre lønninger
Brands skal sikre stærk due diligence overfor deres leverandører for at overholde
lokale love i produktionslandene, internationale forpligtelser og aftaler.

Cirkulær økonomi
Brands skal væk fra den lineære tankegang og over i den cirkulære tankegang, hvor køb og smid-væk bliver fortid. Der skal tænkes i mere holdbare produkter, der kan repareres og til sidst skilles ad, så de kan genanvendes i et lukket kredsløb. Brands bliver nødt til at foretage en grundig analyse af deres deadstock, overproduktion og lager-beholdninger for at identificere mulige løsninger. Disse kan spænde fra revurdering af levetiden for aktuelle kollektioner, skubbe allerede producerede kollektioner til fremtidige sæsoner eller finde nye måder at genanvende varer på. 

Effektiv udnyttelse af ressourcer
Brands opfordres til at arbejde tæt sammen med leverandører for at kortlægge vand- og energiforbrug samt brug af kemikalier i alle produktions-stadier med henblik på at reducere forbruget på alle tre områder. Potentielt skadelige kemikalier bør erstattes med mindre skadelige alternativer.

Bedre materialevalg
Brands opfordres til at spore og evaluere den sociale- og miljømæssige påvirkning på de materialer, de benytter sig af og skifte til low-impact materialer i stedet.

De strategiske partnere der har bidraget til rapporten er ASOS, BESTSELLER, H&M Group, Kering, Fung Group, NIKE, Inc., PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target.

Den fulde rapport kan læses her

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S