Bæredygtig mode: Så landede årets "Fashion CEO Agenda"

Tekstilbranchens ledere opfordres endnu engang til at tage action i den nye udgave af Global Fashion Agendas årlige "Fashion CEO Agenda".

14.05.2021

CSR.dk

Onsdag udkom Global Fashion Agendas årlige Fashion CEO Agenda, der er en strategisk vejledning til modevirksomheder, der enten ønsker at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed eller at komme et spadestik dybere end der, hvor de er i dag.

Rapporten er, som navnet antyder, henvendt til branchens ledere, der i rapportens indledning opfordres til at tage action:

”Fashion CEO Agenda 2021 afspejler værdierne og ambitionerne hos vores strategiske partnere og peger på de mest presserende emner og største muligheder for social og miljømæssig påvirkning. Vi opfordrer branchens ledere til at bruge deres stærke position til at gøre en ambitiøs indsats på området”.

Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Interne og eksterne katalysatorer
Rapporten fremhæver en række katalysatorer (omstændigheder), der virker fremmende for den bæredygtige udvikling.

Af interne katalysatorer nævnes innovative forretningsmodeller, digitalisering, engageret ledelse og sporbarhed.

Innovative forretningsmodeller
Eksempler kunne være at gentænke og udfordre den gængse måde at lave tøj på med store, hyppige kollektioner og i stedet kigge ind i mulighederne for f.eks. genbrug, take-back, gensalg og udlejningsmodeller.

Digitalisering
Øget digitalisering af processer kan bidrage til at højne sporbarheden af produkterne, ligesom øget brug af digitale showrooms og prøver kan udgøre en miljøbesparelse.

Engageret ledelse
Opbakkende ledelse er baseret på oprettelse af interne strukturer, der tillader organisationen at træffe beslutninger uden at gå på kompromis med bæredygtighedsambitionerne.

Sporbarhed
Kortlægning af værdikæden og de processer produkterne gennemgår skaber den sporbarhed, der skal til for at lave de nødvendige sociale- og miljømæssige justeringer, samt for at kunne kommunikere på en troværdig måde omkring sine tiltag.

Af eksterne katalysatorer nævnes forbrugeradfærd, samarbejder, innovative løsninger, investor-motivation, NGO & medier og lovgivning & politikker. 

Forbrugeradfærd
Forbrugeren spiller en vigtig rolle, og virksomhederne skal derfor kunne afkode og agere i forhold til de ændringer, der sker i forbrugeradfærd. For eksempel viser en ny undersøgelse at 71 procent af forbrugerne overvejer at begynde at købe tøj af højere kvalitet.

Samarbejder
Strategiske samarbejder i mellem brands (f.eks. netværksgrupper) og i mellem brands og leverandører kan være med til at accelerere den bæredygtige agenda i branchen.

Innovative løsninger
Innovative løsninger kan spille en vigtig rolle i skiftet mod mere bæredygtig forretningspraksis. Investering i løsninger, forskning og udvikling er afgørende for at fremme branchens bæredygtighedstransformation.

Investor-motivation
Investorer skal mødes med tydelig håndterbar risiko, attraktivt afkast og målbar social- og miljømæssig indvirkning.

NGO og medier
NGO'er og medier er vigtige i forhold til at uddanne den bredere befolkning og øge bevidstheden om risici og muligheder ved at formidle viden om bæredygtig udvikling i modebranchen på en letfordøjelig og engagerende måde.

Lovgivning & politikker
Regeringer og internationale institutioner kan spille en afgørende rolle i at skabe positive forandringer igennem lovgivning og politikker. Brands opfordres dog til ikke at afvente, at sådanne politikker bliver indført, men proaktivt at arbejde med politisk indflydelse.

Læs også: Hvad gør en fast fashion-virksomhed interessant for en investor?

Vision og fokusområder
”Sammen skal vi arbejde hen imod en industri, der skaber velstand for alle mennesker og samfund ved at arbejde inden for planetens grænser, bekæmpe klimaforandringer og beskytte biodiversitet”, lyder visionen.

Rapporten peger på fem fokusområder, man som virksomhed kan kigge ind i for at bidrage til ovenstående vision:

Bidrage til sikre arbejdsmiljø
Brands kan understøtte sikre arbejdsforhold ved at forudbetale råmaterialer og tekstiler samt ordrer.
Den kommende EU-lovgivning om due diligence forventes at omfatte krav for virksomheder om at kunne demonstrere, dokumentere og kommunikere politikker
og processer for deres indkøbspraksis og til at beskytte universelle menneskerettigheder, herunder arbejdsvilkår, ingen forskelsbehandling og ingen tvangsarbejde.

Bedre lønninger
Brands skal sikre stærk due diligence overfor deres leverandører for at overholde
lokale love i produktionslandene, internationale forpligtelser og aftaler.

Cirkulær økonomi
Brands skal væk fra den lineære tankegang og over i den cirkulære tankegang, hvor køb og smid-væk bliver fortid. Der skal tænkes i mere holdbare produkter, der kan repareres og til sidst skilles ad, så de kan genanvendes i et lukket kredsløb. Brands bliver nødt til at foretage en grundig analyse af deres deadstock, overproduktion og lager-beholdninger for at identificere mulige løsninger. Disse kan spænde fra revurdering af levetiden for aktuelle kollektioner, skubbe allerede producerede kollektioner til fremtidige sæsoner eller finde nye måder at genanvende varer på. 

Effektiv udnyttelse af ressourcer
Brands opfordres til at arbejde tæt sammen med leverandører for at kortlægge vand- og energiforbrug samt brug af kemikalier i alle produktions-stadier med henblik på at reducere forbruget på alle tre områder. Potentielt skadelige kemikalier bør erstattes med mindre skadelige alternativer.

Bedre materialevalg
Brands opfordres til at spore og evaluere den sociale- og miljømæssige påvirkning på de materialer, de benytter sig af og skifte til low-impact materialer i stedet.

De strategiske partnere der har bidraget til rapporten er ASOS, BESTSELLER, H&M Group, Kering, Fung Group, NIKE, Inc., PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target.

Den fulde rapport kan læses her

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København