Atea får ISO-bestikkelsescertificering som den første danske virksomhed

Efter en kedelig sag om bestikkelse og korruption kan Atea glæde sig over at være den første danske virksomhed med en ISO-certificering, hvilket betyder, at der er styr på alle processer i virksomheden.

" I den nutid vi er i, er der nogle eksterne folk, der har vurderet os, og de finder, at vi kan leve op til den højest mulige standard på det her område”, siger Morten Felding om den nye ISO-certificering til computerworld.dk. Foto: Atea..

09.01.2018

CSR.dk

Hos IT-virksomheden Atea har medarbejderne fået en ny trumf, til hvis de i fremtiden bliver mødt af kunder eller andre, der nævner ”Atea-sagen”, der blandt andet omhandler bestikkelse og korruption.

Trumfen skal findes i Ateas nylige ISO37001-certificering, hvilket betyder, at Atea med adm. direktør Morten Felding i spidsen nu kan fremvise papir på, at der er styr på alle processer i virksomheden, når det kommer til at forebygge den slags ulovligheder. Certificeringen er en slags overbygning til den interne "self-cleaning"-process virksomheden har skullet gennemføre i henhold til EU-lovgivning. 

Læs også: 100 virksomheder skal give den mindre gas

”Når du som kunde siger, at Atea er da dem med den der sag, så kan jeg sige, at det har noget med fortiden at gøre. I den nutid vi er i, er der nogle eksterne folk, der har vurderet os, og de finder, at vi kan leve op til den højest mulige standard på det her område. Nu kan jeg kigge på kunderne og sige, at det, der foregår i retten, drejer sig om forhold tilbage fra 2014 og bagud. Vi er i 2018 nu. Vi står for noget andet end det, der bliver talt om derude, og hvis de er i tvivl, så kan jeg fortælle, at vi er ISO-certificeret”, siger Morten Felding til computerworld.dk.

Atea er den første danske virksomhed, der opnår den type ISO-certificering.

Fakta om ISO 37001

  • ISO 37001 er en standard for bekæmpelse af bestikkelse. Når en virksomhed er i stand til at opretholde en ISO 37001-certificering, betyder det, at virksomheden efterlever både dansk lov, UK Bribery Act og US Foreign Corrupt Practises Act
  • Standarden er designet til at hjælpe en organisation med at etablere, implementere, vedligeholde og forbedre et compliance-program med det formål at bekæmpe bestikkelse.
  • Standarden giver nødvendig dokumentation og bevis for, i tilfælde af en efterforskning, at en organisation har taget rimelige skridt til at forhindre bestikkelse.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby