Analyse: Forbrugere viser ingen nåde, hvis banken mangler klimabevidsthed

Flere og flere forbrugere har bæredygtighed i tankerne, når der skal vælges bank. I så høj grad, at de faktisk vil gå andetsteds, hvis banken ikke har nok klimabevidste produkter. Det viser en ny undersøgelse.

I undersøgelsen vil flere forbrugere gerne købe ydelser fra selskaber, hvor bæredygtighed står højt på listen. Arkivfoto..

10.01.2022

CSR.dk

Bæredygtighed er efterhånden blevet en del af normalen og et vigtigt kriterie, når forbrugeren skal tage beslutninger. Også når det kommer til at vælge bank. Det konkluderer en undersøgelse, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners har lavet i samarbejde med datavirksomheden Dynata.

Det skriver Børsen Pro.

Læs også: Danskerne bør placere deres pensionsinvesteringer grønnere, mener professor

Ifølge undersøgelsen er en tredjedel af danske bankkunder villige til at skifte bank, hvis de mener, at den nuværende ikke er bæredygtig nok. Derudover svarer 39 procent, at de inden for det næste år grundigt vil tjekke, om deres bank er grøn nok.

Der tegnes imidlertid et andet billede, hvis man spørger landets banker. Her svarer Danske Bank, Sydbank, Nordea, Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank og Ringkjøbing Landbobank, at de ikke oplever, at kunderne springer fra grundet manglende bæredygtighed.

Det er dog stadig et vigtigt parameter, som kundernes tilfredshed med banken bindes op på, mener Christian Bach Jensen, der er chef for bæredygtighed for privat- og erhvervskunder i Danske Bank blandt andet.

God service kræver god rådgivning
Ifølge Morten Kaae Sørensen, der er partner hos Simon-Kucher & Partners og medforfatter til undersøgelsen, kan rådgivning om, hvordan man som forbruger mindsker sit klimaaftryk være attraktivt både for forbrugeren og bankens konkurrenceevne.

Læs også: Bæredygtige fonde kan stadig indeholde investeringer, der langt fra vil kunne klassificeres som grønne

“Der er pres på priserne, og kunderne stiller i højere grad krav til det, som bankerne tager sig betalt for. De kigger på, hvad de får ud af deres rådgivning, og jeg tror, at rådgivning om bæredygtighed kan være noget af det, som kunderne ser stor værdi i. Samtidigt er det et godt argument at bruge for bankerne, når kunderne stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor de tager betaling for deres rådgivningsprodukter”, siger han til Børsen Pro.

Forbrugerens bæredygtige fokus strækker sig også udover valget af bank, viser undersøgelsen. 41 procent af de adspurgte svarer nemlig, at bæredygtighed også er med i overvejelserne, når der skal købes ydelser af fx pensions- og forsikringsselskaber samt andre virksomheder i den finansielle sektor generelt.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle