AI rydder op i maskulint betonede jobopslag

En række danske virksomheder er begyndt at bruge kunstig intelligens til at fjerne kønnede ord i jobopslag. Målet er at skabe annoncer med så bred appel som muligt.

Ved hjælp af kunstig intelligens forsøger Siemens Energy at have en mere kønsneutral tone i sine jobopslag. Arkivfoto..

12.09.2023

CSR.dk

Robust, performance og agil.

Danske jobopslag er spækket med ord og tonevalg, der kan have direkte indflydelse på, om en ansøger vælger at klikke videre eller sende en jobansøgning afsted.

Læs også: Medarbejderaktivisme vinder fremtog i danske virksomheder

Derfor har Siemens Energy og Cowi valgt at bruge kunstig intelligens, som kan opdage såkaldt kønnet bias i deres jobopslag.

Det skriver Finans på baggrund af en artikel fra Ingeniøren.

Ifølge Rikke Felletoft, der er HR-manager for Danmark, Finland og Baltikum i Siemens Energy, kan man nemlig have en tendens til, at tonen kan blive lidt maskulin.

”Men vi forsøger at have en mere blød tone, som er mere kønsneutral i sine budskaber,” siger hun til Ingeniøren ifølge Finans.

Omvendt har energivirksomheden fundet ud af, at ord som inclusion, culture og energy har en brede appel til det ansøgende publikum. 

Læs også: Tænketank: Rollemodeller resulterer ikke i flere kvindelige ledere

Danske Bank har også testet teknologien med et pilotprojekt baseret på 40 jobopslag.

Her steg antallet af kvindelige ansøgere med 81 procent og 39 procent hos mænd, da man fjernede ord, der kunne have bias i forhold til køn, alder og etnicitet. Det melder mediet Finextra.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle