140 millioner flasker og dåser bliver ikke returneret

Selvom Danmark er verdensmestre i at pante er 140 millioner flasker og dåser stadig uden for systemet. Coca-Cola har undersøgt hvorfor. De har nemlig brug for store mængder genbrugsplast.

27.04.2022

CSR.dk

Coca-Cola har kortlagt danskernes pantvaner i forbindelse med introduktionen af nye miljøvenlige flasker af genanvendt plast, rPET flasker, på tværs af samtlige brands i løbet af 2022.

93 procent af alt pant finder vej til Dansk Retursystem via fx flaskeautomater og pantstationer, og Coca-Cola ønsker at finde ud af, hvad der forhindrer de sidste 7 procent  i at finde vej tilbage, så de bl.a. kan blive til nye rPET flasker til fordel for klimaet. For selvom danskerne er bedre end alle andre lande til at pante, så svarer de sidste syv procent alligevel til 140 millioner emballager, der aldrig kommer i retur.

Hos Dansk Retursystem understreger man nødvendigheden af, at virksomheder og forbrugere arbejder sammen for at få det sidste med. 

”Selvom vi er blandt verdens absolut bedste til at pante i Danmark, er det afgørende, at vi hjælper hinanden til at blive endnu bedre. Kun ved at løfte sammen og i alle led af kæden, kan vi klare opgaven. Når man smider sin tomme flaske eller dåse i skraldespanden eller i naturen, kan man ikke genanvende materialerne til nye flasker og dåser. Det belaster miljøet at producere helt nyt plast, glas og aluminium i stedet for at bruge det, vi har i forvejen,” forklarer Anne-Mette Bundgaard, Head of Communications & Branding fra Dansk Retursystem.

Ny undersøgelse om danskernes pantprofil

I en landsdækkende undersøgelse, Kantar har foretaget for Coca-Cola, er danskerne blevet spurgt om deres pantvaner. Dette for at finde ud af, hvad barrieren er for at få de sidste flasker og dåser pantet, så brugte emballager kan blive til nye i bæredygtighedens tegn.

  • 79 procent er enige/overvejende enige i, at det er vigtigt for dem, at sodavandsemballagen er bæredygtig.
  • 96 procent er enige/overvejende enige i, at det er problematisk, at vi danskere hvert år smider 140 millioner plastflasker og dåser ud, som kunne have været genanvendt til ny emballage og dermed reducere produktionen af ny plast, glas og aluminium.
  • 44 procent er enige/overvejende enige i, at det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i flaskerne og dåserne.
  • 52 procent af danskerne mener, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det meget nemmere, at træffe lette og miljøvenlige valg, når de handler.
  • 87 procent mener, at de selv som forbruger bør tage ansvar og vælge produkter, der er miljøvenlige.
  • 87 procent mener, at regeringen skal opstille regler for virksomheder og deres produktion, så det er let for dem at træffe miljøvenlige valg, når de handler.
  • Kvinderne er bedst til at pante. 80 procent af dem synes, det er vigtigt.
  • De ældre på 60+ år er bedre end de unge til at pante. Hele 85 procent synes, det er vigtigt.
  • Sjælland er førende landsdel, når det gælder pantning. 83 procent af sjællænderne synes pantning er vigtig.  

Danskerne vil have bæredygtig emballage
Kortlægningen af danskernes pantvaner viser, at 44 procent af danskerne synes, det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i de tomme flasker og dåser. Især de unge peger på dette problem. Hele 63% af de 18-35 årige synes, det er snasket og klistret, når de skal indlevere deres pant.

I den anden retning trækker det resultat, at 79 procent af danskerne synes nemlig, det er vigtigt, at sodavandsemballagen er bæredygtig.

Kvinderne, de ældre og sjællænderne fører an i pantkampen. Hele 80 procent af kvinderne synes, det er vigtigt at nyde sin sodavand i bæredygtig, recirkuleret emballage. 83 procent af sjællænderne og 85 procent af de 60+ årige synes det samme.  

Ifølge læskedrikgigantens undersøgelse er danskerne i høj grad opmærksomme på problemet med engangsemballage. 96 procent af alle danskere synes, det er problematisk, at vi smider så mange pantflasker og dåser ud, og de tager gerne et delt ansvar med producenterne.

87 procent er enten helt eller overvejende enige i, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det nemmere at reducere miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug. Men tilsvarende 87 procent synes også, at pilen peger på dem selv som forbrugere.

”Vi er meget taknemmelige over, at forbrugere i Danmark er så dygtige til at bringe tom sodavandsemballage retur, så Coca-Cola kan lave nye flasker og dåser af brugt plast, glas og aluminium i et cirkulært system. I vores World Without Waste strategi er det vores mål at indsamle det, der svarer til 100 procent af den emballage, vi sælger og begrænse og genanvende materialer til glæde for vores planet,” siger Annette Spanggaard, Public Affairs, Kommunikations- & CSR-direktør for Coca-Cola.

Reduktion på 360 tons plastik om året
Som en del af Coca-Colas bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, der er udviklet i 2018 i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden og Ellen McArthur Foundation, har virksomheden som mål at indsamle al emballage inden 2030, reducere materialeforbruget ved at genanvende materialet i emballagen, så der minimum er 50 procent genanvendt materiale i alle flasker og dåser, og at al emballage skal være genanvendeligt. 

Introduktionen af nye rPET flasker på hele Coca-Colas portefølje af sodavand i Danmark vil reducere produktionen af ny plastik med hele 360 tons om året i Danmark. WWF Verdensnaturfonden hilser initiativet velkomment.

”Vi står midt i en naturkrise, hvor vi skal nytænke vores forhold til klodens ressourcer radikalt. Det gælder især i forhold til plastik, hvor vi skal være bedre til at reducere vores forbrug, så vi ikke per automatik producerer nyt. På denne mission har vi brug for, at vi alle står sammen, så vi lukker loopet og forbruger smartere,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden. 

- EHS
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

15.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Alliance mellem Schneider Electric og Eltel skal løse kapacitetsproblemer på elnettet

10.07.2024Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Bæredygtighed på byggepladsen

Flere mikrobryggerier forvandler CO₂ til øl-skum

10.07.2024CSR.dk

09.07.2024CSR.dk

Danske Bank giver rådgivning om klimasikring til boliger

09.07.2024CSR.dk

Eksperter: Lejebaseret model kan accelerere grøn it-håndtering i alle virksomheder

08.07.2024BSR

Sponseret

Climate Scenario Analysis: It’s about More than CSRD Compliance

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet