’Man kan se lyset i øjnene på dem’

McKinsey fortalte på årets VL-døgn om deres arbejde med omkring 300 danske virksomhedsledere og Verdensmålene. Resultatet er en trinvis guide, som måske kan slå døren ind til og hjælpe topledelser.

VL-døgn med fokus på Verdensmål blev afholdt i FN-byen d. 6. juni 2019..

07.06.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Dansk Selskab for Virksomhedsledelses årlige konference (VL-døgnet) har i en del år været en strømpil for hvad, ledere i danske virksomheder bør beskæftige sig med. På den konto er det stærkt opmuntrende, at VL-døgnet i år udelukkende diskuterede Verdensmål, og hvordan topledelser kan arbejde med at knytte målene til deres forretning.

”Der er hårdt brug for forandring. Og al forandring starter med, at der er en leder, som går forrest og adresserer forandringer og muligheder. Hvis ikke ledelsen gør det, sker der ikke noget. Det skal på radaren helt oppe i toppen af virksomhederne. Mht. verdensmålene gælder det mere end nogensinde – også fordi tillid til erhvervslivet bl.a. skabes gennem tillid til topledelsens ageren. At vi gør, hvad vi siger,” siger Thomas Hofman-Bang til Selskab for Virksomhedsledelse. Han er direktør i Industriens Fond, der sammen med Unicef var hovedsponsor på årets VL-døgn.

På sådan en dag var der selvfølgelig masser af højtprofilerede talere på scenen, og bestyrelsesformand for Mærsk og SAP, Jim Hagemann Snabe er citeret i flere medier for at sige, at det kan være rigtig god forretning at skabe bæredygtige løsninger.
For Thomas Hofman-Bang var succeskriteriet for årets VL Døgn dog, at deltagerne gik hjem med hands-on inspiration til arbejdet med Verdensmålene.

Så ud over konferencesnakken bød døgnet også på frigivelsen af en praktisk guide til at få Verdensmålene ind i forretningen. Udgivet af nogle, som erhvervslivet historisk lytter til: konsulenthuset McKinsey.

En guide til at gå fra risiko til forretning
Guiden er en kulmination på ni måneders arbejde, hvor McKinsey sammen med Selskab for Virksomhedsledelse har afholdt 20 workshops for omkring 300 danske topledere, som er kommet med ideer til, hvor og hvordan virksomheder kan sætte ind. Desuden er der gennemført et survey, som Industriens Fond har finansieret.

Fire ting, en virksomhed skal gøre, for at få integreret Verdensmålene ordentligt

1. Topledelse, bestyrelse og ejere skal stå 100 procent bag en strategi med integreret bæredygtighed.
2. Nøglemedarbejdere, kunder og stakeholdere skal involveres.
3. De øverste lag i virksomheden skal have præstationsmål, som kan frigøre energien i organisationen.
4. Bæredygtighed skal bygges langt ind i virksomhedskulturen.

Surveyet viser, at

  • flere og flere virksomheder tager Verdensmålene til sig, men at arbejdet primært er drevet af ansvarsfølelse og ikke forretningsudvikling.
  • arbejdet bremses af en opfattelse af, at det er svært at se, hvor man kan få og måle effekten af at integrere Verdensmålene yderligere. Til gengæld er danske topledere enige om, at forbrugerinteressen ikke mangler længere.
  • halvdelen af de administrerende direktører har Verdensmålene højt på dagsordenen, og at direktørerne i 80 procent af virksomhederne spiller en aktiv rolle i arbejdet med målene.

"Vi kan se at de danske virksomheder deler sig i tre grupper: superligaen, som er meget ambitiøse og allerede har Verdensmålene som en del af deres strategi, dem i venteposition, som med en snert af kynisme overvejer, om det med bæredygtighed ikke driver over på et tidspunkt, og så et stort midterfelt. Midterfeltet kender godt Verdensmålene, men deres arbejde er i høj grad baseret på minimering af risiko," sagde seniorpartner i McKinsey, Philip Christiani til Jyske Bank TV.

Og McKinsey vil gerne have dem videre derfra til noget med forretningsmuligheder. Det skal guiden kunne. 

Forløser energi
Guidens udgangspunk eret bæredygtighedskompas med fire verdenshjørner: vækst, omkostninger, risiko og omdømme. Inden for hvert af disse hjørner, vil man som virksomhed kunne afsøge muligheder for sin forretning. (Se figur).

McKinseys bæredygtighedskompas udgør grundstenen i den nye guide til at få Verdensmålene ind i forretningsstrategien. .

Kigger man nærmere på guiden, finder man også et overblik over hvilke mål forskellige brancher mest oplagt kan arbejde med, og et væld af skabeloner og argumenter for at gøre arbejdet: Når omgivelserne forandrer sig så kraftigt, som de gør nu, så opstår der forretningsmuligheder. Forbrugere og medarbejdere efterspørger bæredygtighed og virksomheder med en mission. Og så kan arbejdet med Verdensmål være et redskab til at få energien frem i en organisation.

”Man kan se lyset i øjnene på nogle af dem, der er lykkedes med det. De taler om, hvordan de fik engageret medarbejderne på en måde, de aldrig har set før,” siger Philip Christiani.

Fire tricks til bedre odds
Guiden anerkender, at det ikke er nemt at nå frem til en rigtig vinderstrategi med verdensmål, fordi det kræver meget langsigtede mål, at man kommer på forkant med store og grundlæggende tendenser og lægger en ny form for værdiskabelse ind i ens målsætninger. Men der er naturligvis en slags opskrift på, hvordan man gør sine odds bedre:

  • Verdensmålsstrategisk planlægning skal adskilles fra dag til dag-drift, med en adskilt strategiproces og ressourcer til at drive en fokuseret indsats.
  • Konventionel tænkning har ingen plads i processen, hvis man vil have adgang til at forstå hvor, hvordan og hvorfor der tjenes penge i ens værdikæde i fremtiden.
  • Man er nødt til at få den øverste ledelse med om bord og overveje hvad de strategiske muligheder betyder for hver af ledelsens medlemmer.
  • Der skal være en strategi med en klar og handlingsorienteret plan, der har tænkt over, hvordan dårlig implementering kan undgås.

Guiden kan downloades her.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00