Zalando vil lukke hullet mellem holdning og handling hos kunderne

En ny rapport om forbrugernes holdninger og handlinger i forhold til bæredygtighed fører til, at flere af Zalandos kunder nu kan shoppe secondhand på platformen og lede efter bæredygtige varer baseret på holdninger.

23.04.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Zalando har udgivet rapporten, ”It Takes Two”. Den er baseret på en omfattende forbrugerundersøgelse, med ét grundlæggende spørgsmål: Hvordan lukker vi afstanden mellem forbrugernes holdninger og handlinger?

Undersøgelsen pegede på to helt centrale forhold, som afholder platformens kunder fra at købe bæredygtigt: følelser og forvirring.

Hvad forbinder du med bæredygtig mode? For 70 procent er det skyld, mens kun 44 procent tænker på det som sjovt.

“Kunderne fortæller os, at bæredygtig shopping er blevet vigtigere for dem end nogensinde før. Men da vi spurgte dem, hvordan de opfattede bæredygtig mode, var den stærkeste association "skyld" og den svageste var "sjov". Hvis vi som branche vil tage bæredygtighed alvorligt, er vi nødt til at rette op på denne opfattelse for at bygge en stærkere fremtid for mode,” sagde Zalandos co-CEO, David Schneider.

Forvirringen er til gengæld et udtryk for, at det er svært at forstå og finde hoved og hale i, hvornår noget er bæredygtigt. Rapportens konklusion er, at det er en opgave branchen må tage på sig – sammen med kunderne, som i undersøgelsen da også fortæller, at både sælgereog kunder skal tage ansvar for at fremme bæredygtighed i mode.

Som Kate Heiny, bæredygtighedsdirektør hos Zalando, siger:

“Vores kunder fortæller os, at bæredygtighed er vigtigt for dem, men de har svært at omsætte deres holdninger til handling, når de går i butikker eller shopper online. Vores rolle som platform er at gøre os selv, vores brands og vores kunder i stand til at træffe mere bæredygtige valg.”

I rapporten konkluderes det, at den forvirring skal reduceres ved at man kommunikerer klart og tydeligt, hvilket betyder: mere gennemsigtighed, et sprog for bæredygtighed, som alle kan forstå, hjælp til kunderne og sørg for at lytte til flere gruppers forventninger end kunder og medarbejdere. 

To nye initiativer hos Zalando
På et virtuelt pressemøde tirsdag d. 20. april 2021 fortalte Zalando, at det er med baggrund heri, at de samme dag lancerede en helt nye måde at lede efter varer på platformen.

Kunder kan således vælge et eller flere af seks ”impact areas”, som de går op i: dyrevelfærd, lavere udledninger, længere levetid for varerne, genanvendte materialer, arbejdsforhold, vandbesparelser. Ud fra det valg finder søgefunktionen frem til varer, som matcher kundens holdninger, ved at lede efter mærker med anerkendte certificeringsordninger eller anden dokumenteret indsats på et felt.

Ikke hele Zalandos sortiment er dækket af den nye søgehjælper. ”Kun” de omkring 20.000 varer, som allerede er tagget med ”sustainability” på sitet har været gennem den nye proces. Til gengæld er servicen tilgængelig på alle markeder og på 12 sprog.

Rapporten “It Takes Two” spår også, at forbrugerne i det næste årti i stigende grad vil interessere sig for cirkularitet inden for mode, som i denne sammenhæng defineres som f.eks. genbrug, videresalg, reparation og leje.

Zalando har siden september 2020 haft en secondhand-kategori på deres site i Tyskland og Spanien. Senere samme år kom Belgien, Frankrig, Holland og Polen med og fra i går, d. 22. april 2021, blev samme service tilgængelig for kunder i yderligere syv markeder – heriblandt Danmark.

Der er ikke blot ét men 12 huller at lukke i forhold til bæredygtighed og mode. Kilde: It Takes Two-rapporten.

Øget forståelse og forslag til løsninger
Et af undersøgelsens resultater, som så vidt vides ikke har været kortlagt med samme detaljeringsgrad tidligere, er, at forskellen mellem holdning og handling ikke bare er ét spørgsmål. Det har ifølge rapporten 12 dimensioner, og afstanden mellem holdning og handling varierer, som det også fremgår af grafikken til højre. (Klik på den for at se en større udgave).

F.eks. siger 58 procent af surveydeltagerne, at de går op i kvalitet og 52 procent siger at den holdning ofte påvirker deres handling når de køber tøj, sko, accessories, etc. Modsat svarer 53 procent, at de synes, det er vigtigt at købe fra et brand med politikker for gode arbejdsforhold, men kun 23 procent har nogensinde ledt efter disse politikker selv.

Rapporten indeholder udover information også konkrete anbefalinger til måder at arbejde videre med at gøre bæredygtig handling lettere for kunderne. Det fremhæves som værdifuldt af Morten Lehmann, som er bæredygtighedseksperten hos Global Fashion Agenda.

”Jeg var faktisk skeptisk i starten af projektet. Der har historisk været masser af store overtrædelser af bæredygtighedskrav, som ikke førte til nogen ændring i adfærd. Men jeg synes denne rapport kan noget mere, end at konstatere afstanden mellem holdning og handling, fordi den giver konkrete og databaserede anbefalinger til hvordan man kan arbejde med at gøre bæredygtighed mere tilgængeligt for kunderne,” sagde han på pressemødet.

Ikke rigtigt til diskussion
Rapporten har ikke det fokus og beskæftiger sig heller ikke nævneværdigt med modebranchens nok mest grundlæggende bæredygtighedsudfordring: et massivt overforbrug.

Dog strejfes emnet med et resultat i undersøgelsen, hvor hele 82 procent af deltagerne siger, at de efter et køb har følt fortrydelse. Heraf siger 28 procent at fortrydelsen som minimum også handlede om påvirkning af ”the planet” og produktionsforholdene.

Zalando placerer sig generelt i samme svarkategori på det spørgsmål, som de fleste andre etablerede brands, nemlig at det handler om cirkularitet og bæredygtig produktion og om at forbrugerne bruger den enkelte vare mere og længere. Den position er bestemt ikke uden kritikere. Men det er en helt anden historie…

Hvor kommer resultaterne i "It Takes Two" fra?

Rapporten er baseret på: 

  • Etnografiske studier hvor man tilbragte 24 timer sammenn med 12 Zalando-kunder i Tyskland, Sverige og Storbritannien
  • Spørgeskemaundersøgelse hos 2.500 kunder i Frankrig, Tyskland, Italien, Sverige og Storbritannien.
  • Ekspertinterviews

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.06.2024CSR.dk

Bliver du ledet af en algoritme? Det gør flere end man tror, viser et nyt dansk-europæisk studie

12.06.2024CSR.dk

Dansk fiskeopdrætter er pilot på natur-rapportering

07.06.2024CSR.dk

FN's generalsekretær: Reklamebureauer bør fyre sine oliekunder

07.06.20242030 Builders

Sponseret

Diversity and inclusiveness in Danish businesses

07.06.2024CSR.dk

Debat: Danskere skal kunne tage klimaboliglån

07.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

06.06.2024CSR.dk

Kantineleverandør uddanner ’climate chefs’

05.06.2024CSR.dk

Flere virksomheder opgiver opkøb grundet manglende ESG-tiltag

Jobmarked

Se alle

ista Danmark A/S

Salgsassistent til kampagnesalg

Drømmer du om en karriere inden for salg og rådgivning? Så har ista brug for dig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

ista Danmark A/S

Kontorassistent til Team Aflæsning og Service

ista Danmark søger en kontorassistent til vores Team Aflæsning og Service i Ballerup

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

Energi Danmark A/S

Junior ESG Analyst

Do you want to work in a leading Nordic energy trading company and be a part of a newly established ESG team? Do you thrive in an international environment and want to contribute to the green transition? Then you could be our Junior ESG Analyst.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.06.2024

Rambøll A/S

Commercial Lead, Incept Sustainability

We're looking for a passionate sustainability professional to help us take our offering, Incept Sustainability, to the next level.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

KØBENHAVNS KOMMUNE

Konsulent til Bæredygtige Indkøb (barselsvikariat)

Vil du arbejde med menneske- og arbejdstagerrettigheder i globale værdikæder? Vil du være til at med at omsætte politiske ambitioner om bæredygtighed i Københavns Kommunes værdikæde til praksis? Vil du arbejde med at stille ambitiøse krav til beskyttelse af bl.a. af menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, klima og miljø i kommunens kontrakter, og sikre at disse overholdes?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.06.2024

Dagrofa aps

Brænder du for grøn omstilling i Dagligvarehandlen?

I Dagrofa- koncernen intensiverer vi i disse dage vores fokus på bæredygtighed og samfundsansvar, herunder kommende lovgivning på CSRD, samt udvikling af en ny klimaplan. Vi arbejder intensivt med at indfri vores målsætninger på området og søger derfor en ESG- analytiker til vores CSR-team.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.06.2024

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

To konsulenter til forsvarets arbejde med ESG og CSR

Vi kan tilbyde et arbejde der giver mening og en spændende og udviklende stilling som konsulent, hvor du vil blive central i arbejdet med CSR og ESG i Forsvarets anskaffelser.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

15.06.2024

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet

Dato

14.06.2024

Tid

09:00

Sted

Online

access2innovation
Morgenmøde
Combining aid, trade, and development finance into the Ugandan agriculture sector

In this Virtual A2i Talk, Ole Dahl Rasmussen from the Danish Embassy in Uganda and Moses Nyabila, CEO of aBi Development, will talk about current initiatives and programs that support the development and financing of the Ugandan agriculture sector. This includes, lessons learned, from the recent Danish business delegation to Uganda, co-organised by Access2innovation, the Danish Agriculture & Food Council and the Embassy.

Dato

14.06.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Juni

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.06.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Upstream-udledninger

Bliv klogere på de 8 upstream-kategorier i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én eller én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er gratis og en del af Sustainable Business Solutions webinarserie, "ESG to the point".

Dato

18.06.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

PwC Danmark
Webinar
Corporate ESG Reporting 2024 - Learn From the Best

PwC's annual conference, 'the CFO's agenda', celebrates the best annual reports among the C25 listed companies and the 10 largest non-listed and large cap companies in Denmark.

Dato

18.06.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Kursus
Ansvarlig Indkøbspraksis: En nøgle til vellykket due diligence

Du vil blive opmærksom på de bæredygtighedsrisici, der er forbundet med blandt andet prispres og sidste-øjebliks-ændringer i produktionsplanlægningen, når vi d. 18. juni 2024 stiller skarpt på ansvarlig indkøbspraksis.

Dato

18.06.2024

Tid

12:00

Sted

Overgaden Oven Vandet 101415 København