Virksomheder tager mere socialt ansvar – og det vil de blive ved med

Selvom verden står over for et år med nye politiske vinde, vil forandringerne ikke rykke ved, hvor meget socialt ansvar virksomheder tager, mener stifteren bag McPherson Strategies. Tværtimod.

Virksomheder vil i fremtiden fortsætte med at blive mere bæredygtige - og samtidig kæmpe for, at resten af verden også bliver det. Det vurderer Susan McPherson, kvinden bag McPherson Strategies. .

27.02.2017

CSR.dk

I løbet af det seneste årti har CSR udviklet sig fra at omfatte de få virksomheder, der ville gøre noget ekstra, til at være en fundamental, strategisk prioritering for både store og små virksomheder, skriver Susan McPherson, grundlægger af kommunikationskonsulentfirmaet McPherson Strategies.

Kvinden bag konsulentvirksomheden, der har særligt fokus på CSR, nævner blandt andet en tendens til, at flere virksomheder bruger deres indflydelse til at påvirke globale beslutninger, når det handler om problematikker som klimaforandringer, uddannelse, fattigdom, ligestilling og menneskerettigheder.

Men hvordan vil udviklingen så blive i 2017? USA’s markante politiske skifte rammer blandt andet klimaområdet. Hvad vil det betyde for de virksomheder, der i dag bruger tid, penge og energi på både at mindske eget aftryk på planeten, men også at trække verden i en mere ansvarlig retning?

Ikke meget, mener Susan McPherson. Hun tror tværtimod på, at tendensen vil fortsætte, og virksomheder vil stå endnu stærkere som frontløbere i den globale udvikling.

CSR er en del af virksomhedernes brand
Susan McPherson har blandt andre talt med Tim Mohin, adm. direktør for organisationen Global Reporting Initiative, om tendenserne inden for CSR og dets fremtidsudsigter. Også han er overbevist om, at virksomheder, store som små, vil fortsætte den øgede ansvarstagen:

”(…) i dag er de fleste store virksomheder forpligtet til at rapportere deres miljømæssige og sociale påvirkning af verden, samt kontinuerligt forbedre deres præstation. Det vil ikke ændre sig, for det er blevet en del af virksomhedernes omdømme og brand”, siger Tim Mohin til McPherson Strategies.

Fra social ansvarlighed til social påvirkning
Der er dog andre elementer, der sandsynligvis vil forandre sig, skriver Susan McPherson videre. Hun har talt med Liba Rubenstein, SVP for Social Impact i medievirksomheden 21st Century Fox, om en anden tendens, hun mener, vi vil se mere til i 2017 – nemlig at man i stigende grad skifter ’ansvarlighed’ ud med ’påvirkning’, når CSR-programmer skal navngives.

Læs også: Coca-Cola klar til flaskepant i Skotland

”Den traditionelle ramme for ’Corporate Social Responsibility’ er begyndt at vige til fordel for eksempelvis ’Social Impact’, og jeg forventer, at denne trend vil accelerere i 2017”, siger Liba Rubenstein. Hun fortsætter:

”Det er et branding-skifte, der reflekterer en stigende konsensus om at hoveddrivkraften bag en virksomheds sociale tiltag ikke burde være en generisk standard om ansvarlighed eller aflad for virksomhedens formodede negative aftryk, men i langt højere grad unik, målbar og positiv påvirkning. Både menneskeligt, miljømæssigt, samfundsmæssigt og økonomisk”.

Læs Susan McPhersons indlæg her.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online