Virksomheder tager mere socialt ansvar – og det vil de blive ved med

Selvom verden står over for et år med nye politiske vinde, vil forandringerne ikke rykke ved, hvor meget socialt ansvar virksomheder tager, mener stifteren bag McPherson Strategies. Tværtimod.

Virksomheder vil i fremtiden fortsætte med at blive mere bæredygtige - og samtidig kæmpe for, at resten af verden også bliver det. Det vurderer Susan McPherson, kvinden bag McPherson Strategies. .

27.02.2017

CSR.dk

I løbet af det seneste årti har CSR udviklet sig fra at omfatte de få virksomheder, der ville gøre noget ekstra, til at være en fundamental, strategisk prioritering for både store og små virksomheder, skriver Susan McPherson, grundlægger af kommunikationskonsulentfirmaet McPherson Strategies.

Kvinden bag konsulentvirksomheden, der har særligt fokus på CSR, nævner blandt andet en tendens til, at flere virksomheder bruger deres indflydelse til at påvirke globale beslutninger, når det handler om problematikker som klimaforandringer, uddannelse, fattigdom, ligestilling og menneskerettigheder.

Men hvordan vil udviklingen så blive i 2017? USA’s markante politiske skifte rammer blandt andet klimaområdet. Hvad vil det betyde for de virksomheder, der i dag bruger tid, penge og energi på både at mindske eget aftryk på planeten, men også at trække verden i en mere ansvarlig retning?

Ikke meget, mener Susan McPherson. Hun tror tværtimod på, at tendensen vil fortsætte, og virksomheder vil stå endnu stærkere som frontløbere i den globale udvikling.

CSR er en del af virksomhedernes brand
Susan McPherson har blandt andre talt med Tim Mohin, adm. direktør for organisationen Global Reporting Initiative, om tendenserne inden for CSR og dets fremtidsudsigter. Også han er overbevist om, at virksomheder, store som små, vil fortsætte den øgede ansvarstagen:

”(…) i dag er de fleste store virksomheder forpligtet til at rapportere deres miljømæssige og sociale påvirkning af verden, samt kontinuerligt forbedre deres præstation. Det vil ikke ændre sig, for det er blevet en del af virksomhedernes omdømme og brand”, siger Tim Mohin til McPherson Strategies.

Fra social ansvarlighed til social påvirkning
Der er dog andre elementer, der sandsynligvis vil forandre sig, skriver Susan McPherson videre. Hun har talt med Liba Rubenstein, SVP for Social Impact i medievirksomheden 21st Century Fox, om en anden tendens, hun mener, vi vil se mere til i 2017 – nemlig at man i stigende grad skifter ’ansvarlighed’ ud med ’påvirkning’, når CSR-programmer skal navngives.

Læs også: Coca-Cola klar til flaskepant i Skotland

”Den traditionelle ramme for ’Corporate Social Responsibility’ er begyndt at vige til fordel for eksempelvis ’Social Impact’, og jeg forventer, at denne trend vil accelerere i 2017”, siger Liba Rubenstein. Hun fortsætter:

”Det er et branding-skifte, der reflekterer en stigende konsensus om at hoveddrivkraften bag en virksomheds sociale tiltag ikke burde være en generisk standard om ansvarlighed eller aflad for virksomhedens formodede negative aftryk, men i langt højere grad unik, målbar og positiv påvirkning. Både menneskeligt, miljømæssigt, samfundsmæssigt og økonomisk”.

Læs Susan McPhersons indlæg her.

-CHM

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle