Virksomheder prioriterer CSR trods finanskrise

Kommunikationsfirmaet Hill & Knowlton har gennemført en rundspørge blandt danske og udenlandske virksomheder om deres interesse for CSR under finanskrisen.

06.04.2009

CSR.dk

”The business of business is business” udtalte den amerikanske økonom Milton Friedman i 1962. I Friedmans optik var de sorte tal på bundlinjen dengang virksomhedens eneste pejlemærke – så længe en virksomhed frembragte produkter eller serviceydelser og skabte jobs, havde den udfyldt sin rolle og bidraget til samfundets vækst. Meget har ændret sig siden 1962, og den liberalistiske tænkers holdning er siden blevet udfordret et utal af gange. I dag er virksomhedens eksistensberettigelse er ikke alene betinget af dens evne til at tjene penge, men snarere af evnen til at skabe værdi for samfundet på en ansvarlig måde.

Kommunikation i krisetider
Det siges, at tavshed er guld. Men når krisen trænger sig på, kan det koste virksomhederne dyrt at følge det gamle mundheld. For tavshed nærer spekulation og frygt, og i værste fald kan manglende kommunikation føre til alvorlige ridser i omdømme-lakken, når frygten jager kunder, medarbejdere og aktionærer på flugt. Tavsheden accelererer med andre ord krisen og dens konsekvenser.
Åbenhed og dialog vil oftest være de mest effektive krisevåben - også når det gælder virksomhedens ansvarlighed og CSR-initiativer. Kommunikationsfirmaet Hill & Knowlton har gennemført en rundspørge blandt danske og udenlandske virksomheder om deres interesse for CSR under finanskrisen.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 85 % af de adspurgte er enige i, at CSR’s betydning for virksomheders drift, kun vil blive større i fremtiden.

Som de fire vigtigste årsager til at virksomhederne bedriver CSR nævnes:
Image og brand
Klima og miljø
Tiltrækning af medarbejdere
Forbedret værdi for aktionærer
Der er ingen tvivl om, at for de virksomheder, hvor CSR er et markedsføringsmæssigt ’add-on’, vil finanskrisen have konsekvenser for deres CSR-initiativer. Omvendt vil de virksomheder, der arbejder strategisk med CSR have svært ved at skære CSR væk. CSR er kommet for at blive og vil i fremtiden i endnu højere grad være et konkurrenceparameter, når det gælder employer branding, klimastrategier og omdømmepleje.

Undersøgelsens resultater:
De 4 vigtigste årsager til at virksomheder bedriver CSR:
1. Image og Brand
2. Klima og Miljø
3. Tiltrækning af medarbejdere
4. Forbedret værdi for aktionærer

92 % af de adspurgte er enige eller meget enige i, at CSR-initiativer bør tage udgangspunkt i virksomhedens forretningsstrategi.

85 % af de adspurgte er enige eller meget enige i, at CSR’s betydning for virksomheders drift, kun vil blive større i fremtiden.

77 % af de adspurgte er enige eller meget enige i, at CSR er et vigtigt parameter i forhold til at tiltrække nye medarbejdere.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S