Virksomheder prioriterer CSR trods finanskrise
Kommunikationsfirmaet Hill & Knowlton har gennemført en rundspørge blandt danske og udenlandske virksomheder om deres interesse for CSR under finanskrisen.
Kommunikation i krisetider
Det siges, at tavshed er guld. Men når krisen trænger sig på, kan det koste virksomhederne dyrt at følge det gamle mundheld. For tavshed nærer spekulation og frygt, og i værste fald kan manglende kommunikation føre til alvorlige ridser i omdømme-lakken, når frygten jager kunder, medarbejdere og aktionærer på flugt. Tavsheden accelererer med andre ord krisen og dens konsekvenser.
Åbenhed og dialog vil oftest være de mest effektive krisevåben - også når det gælder virksomhedens ansvarlighed og CSR-initiativer. Kommunikationsfirmaet Hill & Knowlton har gennemført en rundspørge blandt danske og udenlandske virksomheder om deres interesse for CSR under finanskrisen.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 85 % af de adspurgte er enige i, at CSRs betydning for virksomheders drift, kun vil blive større i fremtiden.
Som de fire vigtigste årsager til at virksomhederne bedriver CSR nævnes:
Image og brand
Klima og miljø
Tiltrækning af medarbejdere
Forbedret værdi for aktionærer
Der er ingen tvivl om, at for de virksomheder, hvor CSR er et markedsføringsmæssigt add-on, vil finanskrisen have konsekvenser for deres CSR-initiativer. Omvendt vil de virksomheder, der arbejder strategisk med CSR have svært ved at skære CSR væk. CSR er kommet for at blive og vil i fremtiden i endnu højere grad være et konkurrenceparameter, når det gælder employer branding, klimastrategier og omdømmepleje.
Undersøgelsens resultater:
De 4 vigtigste årsager til at virksomheder bedriver CSR:
1. Image og Brand
2. Klima og Miljø
3. Tiltrækning af medarbejdere
4. Forbedret værdi for aktionærer
92 % af de adspurgte er enige eller meget enige i, at CSR-initiativer bør tage udgangspunkt i virksomhedens forretningsstrategi.
85 % af de adspurgte er enige eller meget enige i, at CSRs betydning for virksomheders drift, kun vil blive større i fremtiden.
77 % af de adspurgte er enige eller meget enige i, at CSR er et vigtigt parameter i forhold til at tiltrække nye medarbejdere.