Vi skal gå foran på bæredygtig turisme og events

Hvad har business events at gøre med bæredygtig turisme? Det er forbundne kar, lyder svaret fra direktøren for UNDP’s nordiske kontor i Danmark, og derfor har det stor betydning, at de begge udvikler sig i en bæredygtig retning

Direktør for UNDP's nordiske kontor i Danmark Camilla Brükner er med i det internationale panel på Responsible Business Events.

25.10.2017

CSR.dk

Når startskuddet til Responsible Business Events-konferencen lyder d. 30. oktober, bliver det med en paneldebat med et stærkt hold af internationale aktører inden for hotel- og eventbranchen med en enkelt undtagelse. Mellem dem vil nemlig sidde Camilla Brückner, direktør for UNDP’s Nordiske kontor i Danmark, der kan fortælle om Verdensmålene for bæredygtig udvikling og tilgang til turismeindustrien i de mest udsatte områder af verden.

Læs mere: Program for Responsible Business Events

UNDP har som FN’s største udviklingsprogram en helt central rolle i udbredelsen af Verdensmålene og hjælper lande med at implementere 2030-agendaen i deres nationale planer, en opgave der for mange lande kan virke uoverkommeligt kompleks. Og her har turisme en særlig placering i mange lande, da området er en vigtig brik i bestræbelserne på at fremme menneskelig bæredygtig udvikling, et skift mod vedvarende energiløsninger og mere bæredygtige samfund.

”Turisme omfatter spørgsmål, der rækker ud over selve sektorens grænser, og derfor har en bæredygtig udvikling af sektoren stor effekt på mulighederne for at opfylde Verdensmålene. Dette er faktisk det, der er nødvendigt for at gøre bæredygtig turisme til en vigtig drivkraft for dagsordenen frem mod 2030, især i de fattigste og mest sårbare lande,” siger Camilla Brückner.

Læs mere: UNDP’s nordiske kontor i Danmark

Verdensår for bæredygtig turisme
Med udpegningen af 2017 til FN’s verdensår for bæredygtig turisme for udvikling er der sat en tyk streg under sektorens betydning for en verdensudvikling i en bæredygtig retning. Og det med god grund. Turisme er i høj grad i vækst med en generel stigning af turister på 4% hvert år siden 2007. Sektoren står således nu for 10% af verdens BNP, og 30% af alle services, der eksporteres, er relateret til turisme; for mange udviklingslande er det den største eksport kategori. Som organisation, der er sat i verden for at understøtte bæredygtig vækst, befinder UNDP sig i orkanens øje, og det kan være dilemmafyldt, fortæller Camilla Brückner.

”Vi er rigtig glade for, der bliver sat fokus på turisme i år, da det har et stort potentiale for vækst, mindske fattigdom og beskyttelse af vores planet,” siger hun, men tilføjer, at det vel at mærke skal gøres på en forsvarlig måde: ”Vi må dog samtidigt ikke glemme at sætte fokus på de udfordringer, der også er forbundet med turisme, fx illegal handel med vilde dyr og reduktionen i biodiversitet.”

Læs mere: FN’s Verdensår for Bæredygtig Turisme for Udvikling

Hvordan så koblingen til business events i vores del af verden, hvor vi ikke har de udfordringer, som udviklingslandene har, kan man spørge. Men det er en præmis, Camilla Brückner ikke deler, og det har hun to grunde til. For det første har vi som velstående lande en forpligtelse til at gå foran og vise, at vækst i turisme i bred forstand og business events i specifik kan ske uden de negative følgevirkninger, som vi selv oplevede op gennem 70’erne og 80’erne, og som nu rammer udviklingslandene. For det andet er den vestlige verden langt fra i mål og man skal ikke være blind for den læring, vi får med os, når vi mødes i en bæredygtig setting, slår hun fast.

”Turismesektoren i vores del af verden er med til at sætte en standard for andre dele af verden og skubbe på udviklingen i en bæredygtig retning. Når vi er sammen på en konference eller messe, er det derfor ikke ligegyldigt, om råvarerne er produceret under hensyntagen til menneske- og arbejdstagerrettigheder og til biodiversiteten, hvad enten de er produceret herhjemme eller i udviklingslande. Derudover vil det være noget, vi tager med os, når vi kommer tilbage på kontoret, eller når vi senere selv rejser ud som turister.”

Så for Camilla er der en klar kobling mellem turisme og bæredygtige events, og på paneldebatten vil hun være ambassadør for, at de rige lande både selv har udfordringer for bæredygtig turisme, men samtidig at der er store muligheder i at forfølge bæredygtig turisme og agere rollemodel for andre lande.

Topprofileret program
På Responsible Business Events konferencen d. 30. oktober kan deltagerne hente viden, indsigt og inspiration på ni seminarer i et grid fordelt, så den indkøbsanvarlige, HR-manageren, CSR-chefen og ikke mindst Corporate Planneren får størst muligt udbytte alt efter, om de går efter ”Sustainable Growth Strategies”, ”New Green” eller ”Human”, eller de sidder i ”Management”, ”Procurement” eller ”Facilitation”.

Læs mere: Tilmelding til Responsible Business Events konferencen

Blandt de mange emner på dagen er:

• Brand activation
• Managing food resources
• Challenges for Responsible Procurement
• Efficient Meetings and ISO 20121
• Diversity as a driver
 
Og bag seminarerne står kapaciteter som MCI Group, Alexandra Institute, Ecolabelling Denmark, Sustainability GMIC, Unilever Food Solutions, Factlines og BC Hospitality Group for blot at nævne nogle.

Startskuddet for konferencen er et internationalt panel, som sparker Verdensmålene ind som dagens omdrejningspunkt. Foruden Camilla Brückner tæller panelisterne kapaciteter KoAnn Vikoren Skrzyniarz, CEO/Founder, Sustainable Brands, Inge Huijbrechts, Vice President Responsible Business, Carlson Rezidor Hotel Group, og Allan Agerholm, næstformand for HORESTA’s bestyrelse.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S