Velkommen til Den Grønne Lovguide
Den Grønne Lovguide er 3H Laws faste klumme på CSR.dk. Her deler vi hver uge aktuelle, relevante og praksisnære vinkler på arbejdet med bæredygtighed og kommunikation. Målet er at hjælpe din virksomhed med at kommunikere ansvarligt – uden at miste moden i junglen af regler.
Foto: 3h law
Hvem er vi bag tasterne?
Vi er 3H Law – et specialiseret advokatkontor, stiftet af Heidi Højmark Helveg og Line Forsberg Pointinger, med fokus på markedsføring, rettigheder og ytringer.
Vi rådgiver virksomheder, medier og organisationer, der arbejder i krydsfeltet mellem kommunikation og regulering, herunder særligt grøn markedsføring og bæredygtighedsbudskaber. Vores mål er at gøre reglerne til et redskab – ikke en stopklods.
Den Grønne Lovguide er et bidrag til dig, der arbejder professionelt med kommunikation og CSR.
Hvad kan du forvente af vores klumme?
I klummen får du på ugentlig basis:
- Korte og aktuelle pointer fra vores rådgivning og praksis
- Ja og Nej fra virkeligheden
- Perspektiver på regler og retning, der kan styrke dit arbejde
Klummen giver dig ikke en lang gennemgang af paragraffer. Den giver dig derimod brugbar, praksisorienteret jura til din kommercielle virkelighed.
Top 3 fald-gruber i grøn markedsføring
Inden vi for alvor sætter vind i sejlene med klummen, får du her tre typiske fejl, som vi ofte ser i virksomheders grønne kommunikation:
- Grønne budskaber uden reelt indhold: Begreber som “bæredygtig”, “klimavenlig” eller “miljøvenlig” skal kunne forklares og dokumenteres. Når det anvendes som et generelt claim, kræver det så udførlig en dokumentation, at det sjældent vil være praktisabelt at møde kravene. Budskabet er derfor: Brug konkrete claims.
- Visuel greenwashing: Det er fængende med grønne farver, blade og naturmotiver. Men disse kan i sig selv være vildledende - især hvis de ikke afspejler eller overdriver de faktiske egenskaber ved produktet.
- Manglende dokumentation: Mange virksomheder gør et grundigt stykke arbejde med at kommunikere forsvarligt om grønne tiltag. Men mange virksomheder har desværre ikke styr på dokumentationen. Hver gang man påstår noget med sin markedsføring, skal man være i stand til at kunne dokumentere korrektheden og relevansen.
Næste uge i Den Grønne Lovguide
Glæd dig til næste uges indlæg: “Hvad må man sige om CO2?". Her dykker vi ned i de særlige regler om kommunikation af CO2 i markedsføring.