Undersøgelse: Danske direktører er foran med den grønne agenda

Ifølge PwC’s sidste survery har størstedelen af danske topledere ikke kun søsat CO2-reducerende initiativer, men de er også foran deres globale konkurrenter, når det gælder udviklingen af klimavenlige produkter og processer samt investeringer i bæredygtighed.

Ifølge Susanne Stormer er det opmuntrende at se danske topledere fremtidssikre deres virksomheder ved at tage klimaforandringerne alvorligt. Arkivfoto..

14.02.2023

CSR.dk

Danske topchefer ser ud til at ligge helt i top, når det kommer til at udarbejde tiltag, der kan mindske klimabelastningen fra den virksomhed, de leder.

Med svar fra 80 danske ledere viser PwC’s CEO Survey 2023 nemlig, at ni ud af ti har foretaget klimavenlige forretningsbeslutninger, og omkring halvdelen har allerede implementeret dem.

”Knap 40 procent af alle de CEO’er, der har deltaget i surveyen, svarer, at deres virksomhed ikke vil være økonomisk bæredygtig om ti år, hvis ikke der sættes en ny kurs. I det lys er det særligt opmuntrende at se, at de danske topledere investerer i den grønne omstilling for at fremtidssikre deres virksomheder. Vi befinder os i en historisk usikker tid med høj inflation og en energikrise, som påvirker alle virksomheder, og som naturligt kunne friste til at tænke mere kortsigtet,” fortæller Susanne Stormer, partner og ESG- og sustainability services leader i PwC.

Læs også: Survey: Topambitiøse topledere vil - næsten - det hele

Hun henviser desuden til, at de danske topchefer i højere grad end de globale topledere planlægger at indføre alternative energikilder i de kommende 12 måneder og investere i klimavenlige produkter og services.

Her svarer 59 procent af de danske ledere, at man planlægger at putte penge i klimainvesteringer, mens det kun gælder 31 procent af de globale respondenter. 58 procent af de danske CEO’er planlægger at indføre alternative energikilder mod 34 procent globalt.

"Skiller sig positivt ud"
De danske topledere er også længere fremme, når det gælder udviklingen af klimavenlige produkter og implementeringen af datadrevet strategi, der kan mindske virksomhedens udledning, viser spørgeskemaundersøgelsen.

79 procent af de danske topledere har således udviklet klimavenlige produkter sammenlignet med 61 procent af de globale topledere, og 83 procent har påbegyndt eller gennemført arbejdet med en datadrevet strategi mod 58 procent af de globale CEO’er.

Læs også: Brancheorganisation opstiller ti principper for fremtidens klimalederskab

“De danske virksomheder skiller sig positivt ud på den grønne agenda. Når det er sagt, må alle virksomheder fortsat i højere grad forholde sig til konsekvenserne af klimaforandringer. Det gælder både i forhold til de finansielle resultater og virksomhedens fremtidssikring, og i forhold til vores samfund og vores verden. Og med den øgede regulering bliver der stillet større krav til, at der tages ansvar på denne agenda, men der er også herigennem skabt et bedre grundlag for at dokumentere og følge udviklingen,” siger Susanne Stormer.

Årets PwC-survey er det 26. af sin slags og er baseret på interviews med 4.410 CEO’er i 105 lande.

- HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online