Undersøgelse: Klimamærkning giver kunder lyst til at handle mere klimavenligt

I april lancerede Netto ’Skyen’ – en klimamærkning på fødevarer med formålet at guide kunderne mod mindre klimabelastende alternativer. Nu giver Netto erfaringerne – positive som negative – videre til politikere, kunder og den øvrige branche. Endemålet kan være en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen.

Direktør i Netto håber, at klimamærkningen kan resultere i et nationalt projekt på tværs af dagligvarekæder. Foto: Netto..

01.10.2021

CSR.dk

Kunderne i udvalgte Netto-butikker har i løbet af det seneste halve år stødt på en lille, diskret lyseblå sky, når de har stået og overvejet aftensmaden foran køledisken eller ledt efter indholdet til børnenes madpakker i frugt og grønt-afdelingen.

Klimamærkningen Skyen har været omdrejningspunktet for Nettos forsøg på at informere og guide kunderne mod mere klimavenlige valg på deres indkøbstur. Og det viser sig, at 50 procent af Netto-kunderne tænker over deres klimaaftryk, når de handler dagligvarer.

Erfaringerne fra arbejdet med klimamærkningen tegner også et billede af, at mere information gør en forskel for kunderne, når de får muligheden for at vælge mellem samme type produkt på et mere oplyst grundlag.

Læs også: Ny undersøgelse: Danskerne vil vælge mere klimavenligt, hvis de kender produktets CO2-aftryk

Interviews blandt Netto-kunder i de udvalgte butikker viser nemlig, at klima-skiltning er efterspurgt blandt forbrugerne. 86 procent af kunderne mener, at klimamærkning er en god idé, og under 2 procent føler, det er generende.

”Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger”, siger Michael Løve, direktør i Netto.

Indkøbsmønstre ændrer sig
Formålet med mærkningen har været at inspirere kunderne til at kigge mod mere klimavenlige alternativer. Og 18 procent af kunderne, som lagde mærke til klimaskyen, ændrede valg af vare.

Generelt har kunderne stor lyst og motivation til at handle klimavenligt, mener dagligvarekæden. Det gælder særligt kategorierne frugt og grønt, kød samt mejerivarer. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5 procent, oksekød 4,1 procent, mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3 procent sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.

Netto-direktør, Michael Løve, ser nu frem til det videre arbejde:

Læs også: Nyt bæredygtighedskompas skal hjælpe virksomheder med at producere mere bæredygtige fødevarer

”Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen – i sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres. Og ligeledes skal der skabes en mærkning, der kan inspirere leverandørerne til at reducere deres klimapåvirkning. Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark. Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning”, siger Michael Løve.

Alle resultater i undersøgelsen er givet videre til blandt andet Regeringens Klimaråd.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Ny rapport: Danmark mangler mindst 162 mia. kr. frem mod 2050 til at beskytte og genoprette biodiversiteten

06.11.2025CSR.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

06.11.2025CSR.dk

Alm. Brand Group ruller klimasikringsplan ud til udsatte boligejere

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København