Undersøgelse: Arbejdsgiveren skal ikke blande sig i de ansattes private forhold

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Wilke synes danskerne ikke om, at arbejdsgiveren blander sig i private forhold som søvn, motion og kost.

Ifølge undersøgelsen må man som arbejdsgiver godt blande sig i alkoholvaner - således svarer 53,9 procent, at det er ok, at arbejdsgiveren blander sig. Arkivfoto.

18.12.2017

CSR.dk

Men nu viser en undersøgelse foretaget af Wilke for Avisen.dk imidlertid, at ikke alle synes, at chefen skal blande sig i ting, der rækker udover arbejdstiden, skriver retailnews.dk.

Således svarer 67 procent af de 1058 adspurgte danskere nej til, at arbejdsgiveren må blande sig generelt, hvorimod 23 procent mener, at det er i orden.

Arbejdsgiveren blander sig mere end før
Men måske de ansatte i fremtiden er nødt til at vende sig til tanken, for ifølge Claus Kjeldsen, der er adm. direktør for Instituttet for Fremtidsforskning, er det blevet mere normalt, at arbejdsgiveren blander sig i de ansattes privatliv:

”Vi vil se det her som en større tendens. Det arbejde, der bliver mere af i fremtiden, det kræver mennesker, der er i fysisk og psykisk balance”, siger Claus Kjeldsen til Avisen.dk.

I undersøgelsen er danskerne også blevet spurgt, om hvorvidt arbejdsgiveren bør blande sig i forhold som rygning, kostvaner, motion, søvn og alkoholforbrug. Her svarer flere, at arbejdsgiveren godt må blande sig i alkoholvaner, men ikke i søvn, kost og motion.

Ifølge Claus Kjeldsen handler dette om, hvorvidt de forskellige ting påvirker ens adfærd på arbejdet. For eksempel har overvægt og kost ikke en direkte indflydelse på arbejdet, mener han:

”Alkoholforbrug kan have en direkte virkning på din adfærd. Og så er det et problem”, siger han til Avisen.dk.

Flere arbejdspladser arbejder med tiltag
Ifølge retailnews.dk arbejder flere virksomheder med diverse tiltag for deres medarbejdere. Én af dem er sundheds- og omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune, der har indført obligatorisk træning i arbejdstiden for deres pleje- og rengøringspersonale i kommunen.

I sidste ende skal det gøre arbejdet lettere for dem og modvirke nedslidning, fortæller Jan Heiberg Johansen, rådgivningschef i Arbejdsmiljø København.

”Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om, at man er klar til badesæsonen eller har en sund BMI. Det handler om, at du kan varetage dit arbejde. Vi gør det for at forebygge nedslidning”, siger han til Avisen.dk.

Hos Arbejdsmiljø København er planen, at man i løbet af de næste par år udfolder den obligatoriske træning til alle 6.000 medarbejdere inden for pleje og rengøring i kommunen.

Læs også: De mange ting medarbejderinvolvering kan

"Når vi gør det obligatorisk, er det, fordi vi vil have alle med til at træne. Al erfaring viser, at hvis det var et frivilligt tilbud, ville vi ikke få alle med. På den måde handler det også om at forebyggge ulighed i sundhed", siger Jan Heiberg Johansen.

- EL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København