Undersøgelse: Arbejdsgiveren skal ikke blande sig i de ansattes private forhold

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Wilke synes danskerne ikke om, at arbejdsgiveren blander sig i private forhold som søvn, motion og kost.

Ifølge undersøgelsen må man som arbejdsgiver godt blande sig i alkoholvaner - således svarer 53,9 procent, at det er ok, at arbejdsgiveren blander sig. Arkivfoto.

18.12.2017

CSR.dk

Men nu viser en undersøgelse foretaget af Wilke for Avisen.dk imidlertid, at ikke alle synes, at chefen skal blande sig i ting, der rækker udover arbejdstiden, skriver retailnews.dk.

Således svarer 67 procent af de 1058 adspurgte danskere nej til, at arbejdsgiveren må blande sig generelt, hvorimod 23 procent mener, at det er i orden.

Arbejdsgiveren blander sig mere end før
Men måske de ansatte i fremtiden er nødt til at vende sig til tanken, for ifølge Claus Kjeldsen, der er adm. direktør for Instituttet for Fremtidsforskning, er det blevet mere normalt, at arbejdsgiveren blander sig i de ansattes privatliv:

”Vi vil se det her som en større tendens. Det arbejde, der bliver mere af i fremtiden, det kræver mennesker, der er i fysisk og psykisk balance”, siger Claus Kjeldsen til Avisen.dk.

I undersøgelsen er danskerne også blevet spurgt, om hvorvidt arbejdsgiveren bør blande sig i forhold som rygning, kostvaner, motion, søvn og alkoholforbrug. Her svarer flere, at arbejdsgiveren godt må blande sig i alkoholvaner, men ikke i søvn, kost og motion.

Ifølge Claus Kjeldsen handler dette om, hvorvidt de forskellige ting påvirker ens adfærd på arbejdet. For eksempel har overvægt og kost ikke en direkte indflydelse på arbejdet, mener han:

”Alkoholforbrug kan have en direkte virkning på din adfærd. Og så er det et problem”, siger han til Avisen.dk.

Flere arbejdspladser arbejder med tiltag
Ifølge retailnews.dk arbejder flere virksomheder med diverse tiltag for deres medarbejdere. Én af dem er sundheds- og omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune, der har indført obligatorisk træning i arbejdstiden for deres pleje- og rengøringspersonale i kommunen.

I sidste ende skal det gøre arbejdet lettere for dem og modvirke nedslidning, fortæller Jan Heiberg Johansen, rådgivningschef i Arbejdsmiljø København.

”Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om, at man er klar til badesæsonen eller har en sund BMI. Det handler om, at du kan varetage dit arbejde. Vi gør det for at forebygge nedslidning”, siger han til Avisen.dk.

Hos Arbejdsmiljø København er planen, at man i løbet af de næste par år udfolder den obligatoriske træning til alle 6.000 medarbejdere inden for pleje og rengøring i kommunen.

Læs også: De mange ting medarbejderinvolvering kan

"Når vi gør det obligatorisk, er det, fordi vi vil have alle med til at træne. Al erfaring viser, at hvis det var et frivilligt tilbud, ville vi ikke få alle med. På den måde handler det også om at forebyggge ulighed i sundhed", siger Jan Heiberg Johansen.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia