Udledningen fra nye veje eksploderer

Nye beregninger viser, at udledningerne forbundet med at opførslen af nye veje er dobbelt så høje som hidtil forventet. Med 2030-målene for døren peger ekspert på, at vi må prioritere anderledes.

18.02.2025

CSR.dk

Mellem Haderup og Skive skal den eksisterende rute 34 udbygges. Det koster både på penge- og klimakontoen, men nye beregninger viser, at den hidtil estimerede klimabelastning er fire gange for lav.

Eksemplet er ganske vist, når det er værst, men i en opgørelse fra Politiken, er det tydeligt at tendensen går på tværs af 15 nye vej- og jernbaneprojekter, som alle indgår i Infrastrukturplanen, der blev vedtaget for fire år siden. Den samlede stigning i udslippene udgør 122 procent.

”Jeg synes, at det er rystende, at udslippet bliver dobbelt så højt. Vi har en klimamålsætning for 2030, som er ret krævende, og som vi har mange andre problemer med at leve op til. Jeg havde ikke ventet, at de oprindelige beregninger var så lemfældigt udført”, siger professor Mikael Skou Andersen fra Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet til Politiken.

I absolutte termer fremgår det af Politikens opgørelser, at udledningerne for de 15 projekter er steget fra godt 600.000 til knap 1,4 millioner tons CO2.

Træk i håndbremsen

Udledningernes himmelflugt har fået grønne organisationer til at kræve, at politikerne trækker i håndbremsen og sætter en stopper for projekterne.

”Klimaet har ikke råd til de byggerier med det CO2-budget, vi har tilbage, når udledningerne bliver dobbelt så høje. Infrastruktur er blandt de aktiviteter, som udleder flest drivhusgasser overhovedet”, siger sekretariatsleder Frederik Roland Sandby fra Klimabevægelsen til Politiken.

Programchef Søren Have fra Tænketanken Concito kan heller ikke forstå den politiske prioritering. Han peger på, at det givet 2030-målene er mere oplagt at bruge pengene på områder med et langt lavere klimaaftryk eller ligefrem positivt, hvis de investeres i vedvarende energi.

Dansk Industri advarer dog imod at sløjfe projekterne helt og aldeles, men i stedet bruge de nye beregninger til at stille krav til byggeriet, så Danmark stadig opfylder klimamålene. 

- lhs

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle