Udledningen fra nye veje eksploderer

Nye beregninger viser, at udledningerne forbundet med at opførslen af nye veje er dobbelt så høje som hidtil forventet. Med 2030-målene for døren peger ekspert på, at vi må prioritere anderledes.

18.02.2025

CSR.dk

Mellem Haderup og Skive skal den eksisterende rute 34 udbygges. Det koster både på penge- og klimakontoen, men nye beregninger viser, at den hidtil estimerede klimabelastning er fire gange for lav.

Eksemplet er ganske vist, når det er værst, men i en opgørelse fra Politiken, er det tydeligt at tendensen går på tværs af 15 nye vej- og jernbaneprojekter, som alle indgår i Infrastrukturplanen, der blev vedtaget for fire år siden. Den samlede stigning i udslippene udgør 122 procent.

”Jeg synes, at det er rystende, at udslippet bliver dobbelt så højt. Vi har en klimamålsætning for 2030, som er ret krævende, og som vi har mange andre problemer med at leve op til. Jeg havde ikke ventet, at de oprindelige beregninger var så lemfældigt udført”, siger professor Mikael Skou Andersen fra Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet til Politiken.

I absolutte termer fremgår det af Politikens opgørelser, at udledningerne for de 15 projekter er steget fra godt 600.000 til knap 1,4 millioner tons CO2.

Træk i håndbremsen

Udledningernes himmelflugt har fået grønne organisationer til at kræve, at politikerne trækker i håndbremsen og sætter en stopper for projekterne.

”Klimaet har ikke råd til de byggerier med det CO2-budget, vi har tilbage, når udledningerne bliver dobbelt så høje. Infrastruktur er blandt de aktiviteter, som udleder flest drivhusgasser overhovedet”, siger sekretariatsleder Frederik Roland Sandby fra Klimabevægelsen til Politiken.

Programchef Søren Have fra Tænketanken Concito kan heller ikke forstå den politiske prioritering. Han peger på, at det givet 2030-målene er mere oplagt at bruge pengene på områder med et langt lavere klimaaftryk eller ligefrem positivt, hvis de investeres i vedvarende energi.

Dansk Industri advarer dog imod at sløjfe projekterne helt og aldeles, men i stedet bruge de nye beregninger til at stille krav til byggeriet, så Danmark stadig opfylder klimamålene. 

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle