Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

Er medarbejdertrivsel et personalegode eller handler det om konkurrenceevne? Undersøgelser peger på det sidste, men det konkrete arbejde med trivsel kan ofte ligne det første. Debatten kører stadig, mens der er rigelig viden om, hvordan man kan arbejde med trivsel.

Medarbejdertrivsel kommer ikke af meditation og yoga på arbejdspladsen. Det handler om ledelse, indsigt og rimelighed i forventningerne.. Foto: 123rf.com

13.10.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Dansk Industris lancerede for nylig et nyt indsatsområde: Fremtidens arbejdslyst. Det skal gøre op med den situation, Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri, italesætter i organisationens lancering: 

”Det er blevet på mode at tale arbejdet ned. Nogle kalder det hamsterhjulet. Nogle drømmer om at ”stå af ræset”. Nogle vil arbejde mindre og leve mere. Jeg oplever en tendens til, at den offentlige samtale i stigende grad handler om, hvordan man dog kan træde ud af ”det forbandede arbejdsliv. Det er en lille katastrofe og trist i mine øjne. Og jeg vil gerne udfordre det syn på arbejdslivet,” siger han.

Lanceringen fik Katrine Sperling, tidligere kommunikationschef i Novo Nordisk og nu ledelsesrådgiver i eget navn, til at give sit besyv med på LinkedIn. 

”Det er rigtigt, som kampagnen tager afsæt i, at der i den seneste tid har været debat om vores arbejdsliv. Nogle tager det til ekstremerne og dropper det regulære arbejdsliv. Det fylder i medierne, men i statistikkerne skal man have luppen frem. Det er også rigtigt, at vores relationer til kollegaer og de ting, vi lærer på arbejdspladsen, er med til at forme os som mennesker. Også derfor er det vigtigt at have et meningsfuldt arbejde. Men vi skal huske nogle vigtige nuancer i debatten, nemlig hvorfor nogle vender det traditionelle arbejdsliv ryggen. Og det er her det fleksible arbejde kommer ind,” skriver hun.  

”… i stedet for at udstille dem der ‘står af ræset’, skal vi have fokus på at skabe arbejdspladser der er så attraktive, at man ikke har lyst til at vælge dem fra. Det tror jeg vi skaber med lederne der forstår at man ikke kan opdele i arbejdsliv og privatliv - for vi har kun ét liv, og det skal hænge sammen på en meningsfuld måde, hvor der er plads til det hele menneske,” fortsætter hun. 

Fordele ved god medarbejdertrivsel

God medarbejdertrivsel giver markante fordele for både ansatte og virksomhed:

  • Højere produktivitet, fordi medarbejdere, der trives, yder mere og er mere engagerede i arbejdsopgaverne.
  • Lavere sygefravær og færre helbredsproblemer, hvilket reducerer driftsforstyrrelser og omkostninger.
  • Øget medarbejdertilfredshed og loyalitet, hvilket styrker fastholdelsen og mindsker omkostninger til rekruttering.
  • Bedre samarbejde, kommunikation og socialt miljø, hvilket minimerer konflikter og fremmer vidensdeling og innovation.
  • Styrket virksomhedskultur og øget evne til at tiltrække nye talenter i et konkurrencepræget jobmarked.

Kilde: Perplexity

Trives vi så?

Falcks Sundhedsbarometer 2025 viser, at danskerne generelt set trives på arbejdspladsen. Undersøgelsen viser dog også, at arbejdspladsens indsats på mental trivsel har markant betydning for medarbejdernes risiko for at udvikle stress eller depression.  

På arbejdspladser hvor der ikke er fokus på mental sundhed og mangler værktøjer, rammer og initiativer, befinder hele 40 procent af medarbejderne sig i risikozonen for at udvikle stress eller depression. På arbejdspladser hvor der aktivt arbejdes med mental sundhed, ser billedet helt anderledes ud. Her er under 20 procent samlet set i risiko. 

Samtidig opleves samtaler om mental sundhed fortsat som relativt tabubelagt. I hvert fald i en arbejdskontekst. 70 procent af danskere mener ikke, at der er en åben kultur for at snakke om trivsel og mental sundhed på deres arbejdsplads. Samtidig føler 1 ud af 3 danskere sig ikke komfortable, ved at tale om mental sundhed med deres nærmeste leder.

Rigelig viden om trivsel

Det skorter ellers ikke på viden om, hvad en virksomhed skal gøre for at skabe god trivsel for medarbejderne. Alt fra erhvervsorganisationer, forskningsinstitutioner, ledelses- og kommunikationsrådgivere til forsikringsselskaber har undersøgt og udviklet gode råd. Og det er kun de danske aktører.

Overordnet består en effektiv indsats for at skabe god medarbejdertrivsel af ledelsesmæssigt fokus, grundig forståelse af trivselsfremmende faktorer og evnen til at håndtere organisatoriske udfordringer åbent og vedvarende. Mere konkret formes trivsel på arbejdspladsen af en række indbyrdes forbundne faktorer:

  • Arbejdsmængde og pres: Overbelastning og uklare forventninger øger risiko for stress og mistrivsel.
  • Indhold og mening: Opgavernes relevans og medarbejdernes oplevelse af at bidrage gør en forskel for motivation og trivsel.
  • Ledelsesstil og relationer: Klar kommunikation, tillid og en anerkendende ledelse er afgørende for at skabe tryghed og engagement.
  • Arbejdsmiljø og ergonomi: Fysiske rammer som lys, støj og ergonomisk indretning påvirker både helbred og velvære.
  • Organisering og struktur: Fleksibilitet, selvstændighed, rolleklarhed og muligheder for faglig udvikling fremmer oplevelsen af kontrol og balance.
  • Social tilknytning og fællesskab: Gode kollektive relationer og oplevelsen af at høre til øger trivslen

Udfordringer og løsninger i arbejdet med trivsel

Trivselsarbejde kræver langsigtet og helhedsorienteret indsats, men investeringen betaler sig i form af større arbejdsglæde og stærkere medarbejderengagement. For at sætte rigtigt ind, er det værd at se på, hvad det især er, der udfordrer virksomhederne, når de arbejder med trivsel, og hvordan kan de udfordringer kan løses? Det havde AI-applikationen Perplexity følgende bud på: 

Udfordring: Mellemlederes manglende ledelseskompetencer, især inden for psykisk arbejdsmiljø og trivselsarbejde. (Dansk Industri)
Løsning: Uddan og støt mellemledere i ledelse af trivsel, psykisk arbejdsmiljø og anerkendende kommunikation. 

Udfordring: Utilstrækkelig kommunikation og anerkendelse, hvilket kan føre til usikkerhed og lav motivation. (Operate+1)
Løsning: Anerkend medarbejdernes indsats offentligt og privat, og sørg for at gennemføre jævnlige trivselsmålinger med lav konkrete opfølgningsplaner på baggrund af resultaterne for at sikre vedvarende fokus. 

Udfordring: Overdreven arbejdsmængde og mangel på fleksibilitet skaber stress og udbrændthed. (Lead+1)
Løsning: Tilpas arbejdsmængde og arbejdsformer – brug fleksible arbejdstider og hjemmearbejde efter behov for at fremme balancen mellem arbejdsliv og privatliv. Og sørg som minimum for at investere i fysiske arbejdsmiljøforbedringer som god belysning, støjreduktion og ergonomiske hjælpemidler.

Udfordring: Sociale udfordringer såsom konflikter, mobning eller manglende inklusion svækker det psykiske arbejdsmiljø. (Operate+1)
Løsning: Skab åben dialogkultur, hvor trivsel og udfordringer kan drøftes uden frygt for negative konsekvenser. 

Udfordring: Utilstrækkelig støtte ved livskriser eller personlige udfordringer risikerer at sætte medarbejdere ud af spillet unødigt længe. (Dansk Industri)
Løsning: Støt medarbejdere ved livskriser – f.eks. med adgang til psykologhjælp, fleksible løsninger ved sygdom og aktiv HR-opfølgning.

Vi ved det godt

Og mange virksomheder ved det godt. At hvis de skal vokse og bidrage positivt til samfundsøkonomien, så skal der også fokus på trivsel. Det viser en undersøgelse af de største udfordringer for at sikre konkurrenceevnen i danske virksomheder fra Djøf fra september 2025. Heraf fremgår det, at selvom topscoreren på listen over udfordringer er “bureaukrati, komplekse regler og unødvendige dokumentationskrav”, så er dårlig ledelse og manglende trivsel også på listen. 

"Ledelse og trivsel er basale grundforudsætninger for arbejdspladserne og dermed erhvervslivet – det er ikke personalegoder. Vores erhvervsliv har brug for, at medarbejdere kan udfolde deres idéer og potentiale. Det kræver mod til innovation, og det kræver rammer, hvor lederne kan bedrive god ledelse og skabe plads til trivsel. Hvis vi lykkes med det, står danske virksomheder langt stærkere i den globale konkurrence," siger Anne Waagstein, formand for Djøf Privat.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Trivsel på arbejdspladsen

Virksomheder, hvor medarbejdere oplever god trivsel, har ikke blot lavere sygefravær, men også højere produktivitet, stærkere fastholdelse og en attraktiv profil over for nye talenter. Så hvordan gør man det? Er det yoga og hjemmearbejde eller ledelse og fællesskab?

Relateret indhold

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

25.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klar til kamp? Ny runde af Klimakampen starter i november

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J