Tre punkter din virksomhed bør være opmærksom på inden COP21

Decembers store, internationale klimatopmøde, COP21 i Paris, nærmer sig lige så stille, og det kan blive en gamechanger på mange fronter. Her er tre punkter, man som virksomhed bør holde sig for øje.

Paris er vært for COP21 til december. KPMG har udpeget tre punkter, virksomheder bør være opmærksomme på i den forbindelse. Foto: Flickr/Moyan Brenn.

17.09.2015

CSR.dk

Og netop virksomhedslederne og bestyrelsesmedlemmerne bør både forberede deres forretninger inden kongressen, og holde øje med forhandlingerne i Paris og de aftaler, der måtte blive indgået. Det mener Global Head of Sustainability Services hos KPMG International, Adrian King, der i et indlæg på LinkedIn udpeger tre punkter, man som virksomhed – stor eller lille – bør være opmærksom på, for at være klar til topmødet og dets konsekvenser.

For det første, mener King, er chancerne for en international aftale større end nogensinde. Flere af de vigtigste regeringen verden over har allerede givet håndslag på at sætte deres underskrifter på en ’juridisk bindende’ aftale i 2015. Og USA og Kina har indgået en historisk bilateral aftale om at skære kraftigt i deres CO2-udslip. Dermed er håbet om, at Paris vil sejre, hvor København fejlede i 2009, lysegrønt.

For det andet kan mere eller mindre alle typer virksomheder forvente strammere regler og højere omkostninger – men også vækstmuligheder. En ny aftale i Paris vil således føre til endnu flere krav og hårdere skatter i forhold til udslip af drivhusgasser og generelle miljøhensyn.

Samtidig vil CO2-venlige økonomier åbne døre til innovation og nye markeder, og virksomheder, der forstår at integrere de nye betingelser, kan forvente flere og mere loyale kunder, der også vil sænke deres CO2-udslip.

Læs også: Dansk Energi: Bekymring frem mod COP21

Og for det tredje peger King på trykket fra samfundet som helhed, herunder eksempelvis pave Franz’ udtalelser mod fossile brændstoffer, og hvad det kan gøre ved ens brand. Flere og flere kunder og forbrugere forventer, at en virksomhed er bevidst om sin påvirkning på miljø og mennesker, og gør sit til at mindske fx carbon footprint og gå over til vedvarende energi. Virksomheder, der ignorerer denne tendens risikere at gøre ubodelig skade på sit omdømme i offentligheden.

COP21 afvikles fra den 30. november til den. 11. december.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby